INSIDER

Dunai hajóbaleset: végül megszólaltak a dél-koreai búvárok is a mentésről

A hajótragédia után a búvárok kezelésre szorultak az átélt traumák miatt.
  • Szerző: Ripost

Bő három héttel ezelőtt tértek haza azok a dél-koreai búvárok, akik saját honfitársaik holttestének felkutatásában vettek részt a Hableány roncsánál. Hosszú hallgatás után a napokban a nyilvánosság elé álltak a mentőalakulat egyes tagjai, akik a fizikai nehézségek mellett lelki gyötrelmekről is beszámoltak.

Uszályon fekve vizsgálták át

„A misszió után befejeztem a négyéjszakás és ötnapos kezelési programot, ami nagyon hasznos volt” – mondta a dél-koreai médiának az egyik tűzoltó, Kim, aki traumaként élte meg az akciót.

Kimnek mind a mai napig fáj a szíve, hogy az utolsó eltűnt utast nem sikerült megtalálni. A Hableány kétfős magyar személyzete nem élte túl a tragédiát, ahogy a 33 dél-koreai utasból 25 sem.

Az elhunyt matróz hozzátartozóit képviselő dr. Magyar György a Blikknek arról beszélt, hogy halálos munkahelyi baleset miatt előterjesztettek egy több millió forintos kártérítési igényt a Hableányt üzemeltető cég felé, amely ennek jogalapját elismeri.

„Azt ígérték, hogy augusztus végére adnak érdemi választ az igényre, épp ezért egy darabig még várunk, ám ha nem történik semmi, be fogjuk perelni őket. Emellett rendszeresen kapjuk a szakértői véleményeket is, amelyek bebizonyítják azt a sejtést, hogy a Viking szabálytalanul közlekedett” – mondta az ügyvéd.

A szöuli külügyminisztérium korábban közölte, a magyar hatóságok azt ígérték nekik, hogy az utolsó eltűntet augusztus 19-ig keresik, de a rendőrség a keresést még most sem zárta le.

A nyomozás fejleményeiről dr. Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető cég jogi képviselője elmondta: a tanúkihallgatások, a hajó fedélzetén lévő műszerek, számítógépek, a kapitány telefonjának vizsgálatának szakértői véleményeire még néhány pontosító kérdést tettek fel.

„Egyetértünk a szakértők összegzésével, amely szerint egyértelműen felelős a tömegszerencsétlenség okozásában Jurij C., a Viking kapitánya. Csupán a későbbiek miatt néhány pontosító kérdést tettünk. A rendelkezésünkre álló nyomozati anyagból kiderült, hogy a Viking kapitánya a baleset bekövetkeztének hajnalán felettesének mindent részletesen elmondva elismerte, hogy ő hibázott” – mondta Sógor.

„Amikor azt láttuk, hogy a hozzátartozókból milyen érzelmet váltott ki a baleset, nehezebb volt elviselni, mint magát a munkát. De ez volt az, ami motivált minket arra, hogy segítenünk kell” – mondta Szathmári Zsolt, a felderítő merüléseket irányító búvár.