tóth gabi
Azoknak a megélhetését veszélyezteti leginkább a koronavírus-járvány, akik az idegenforgalomból élnek, így például a taxisokét. Bár a taxi járvány idején a saját jármű után a legbiztonságosabb közlekedési eszköz – így is hirdetik magukat –, az elmaradt külföldi turistákat nem pótolják a hazaiak. A kormány mentőövet dobott nekik, ám így is minden hatodik taxis bedobta már a törölközőt.
A vendéglátóhelyek nyitva tarthatnak, a szállodák hosszabb távra adják ki a szobákat – de hogyan élhetik túl a koronavírus-járványt a taxisok? A nagy túlélőshow februárban hétezer versenyzővel indult.
„Már több mint 1100 taxis adta vissza az engedélyét, de ennél sokkal többen állnak a parkolókban, végeznek egyéb munkát vagy szüneteltetik a vállalkozásukat” – közölte a Ripost kérdésére Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség elnöke.
„Akik még nem adták fel, azok a tartalékaikból próbálnak kitartani, a bevételeik ugyanis felére-harmadára csökkentek annak ellenére, hogy jóval több időt töltenek az utcán. Ugyanakkor többféle támogatást is kaptak a kormányzattól, az elektromos autók vásárlásának támogatásával például több száz vállalkozó cserélte le taxiját modernebbre.”
A szövetség elnöke szerint árat nem emelhetnek, hiszen így is kevesebb az utas, viszont az árak csökkentése sem jön szóba, mert az viszont a veszteségeiket növelné.
A kormány adókönnyítéssel és hitellel segít
A taxisok a nagy túlélőshow idején az alábbi segítséget kapták a kormánytól: * A járvány kezdetétől adófizetési könnyítések * Nem kell külön engedély ahhoz, hogy egyéb szolgáltatási formákban is dolgozhassanak. * Nyár elején vissza nem térítendő állami támogatási pályázatot írt ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium elektromos autók vásárlására, több mint 2,5 milliárd forint értékben. 280 elektromos autót vásárolhattak a vállalkozók, cégek, a támogatás a vételár 55 százalékát is elérhette. * 2022. év végéig nem kell fiatalabbra cserélniük a tízévessé váló autójukat a taxis vállalkozóknak, cégeknek. A könnyítés azokra az autókra vonatkozik, amelyek életkora a forgalmi engedélybe bejegyzett első nyilvántartásba vétel időpontjától számított 10. évet 2020. március 1. és 2022. december 31. közötti időszakban éri el. * Október 22. óta a taxis és kisbuszos személyszállító vállalkozások számára is elérhető a Széchenyi Kártya Programban szeptember 21-én bevezetett Széchenyi Turisztikai Kártya folyószámlahitel. Ez azt jelenti, hogy sem kamatot, sem kezelési költséget, sem hitelbírálati díjat nem kell fizetniük azoknak a vállalkozóknak, akik ezt a hitelt igénylik 1, 2 vagy 3 éves futamidőre, és akár 250 millió forinthoz is hozzájuthatnak ezekkel a kedvező feltételekkel. Mint a Ripost megtudta, ezt nagyon sokan igénylik is.
„Hiába javasolta a fővárosi Fidesz-frakció, hogy engedje el a főváros a taxidroszt teljes díját” – mondta lapunknak Láng Zsolt frakcióvezető. „Ezt az indítványt napirendre sem vette a főváros vezetése, helyette megalkották a sajátjukat. Ebben az szerepel, hogy a taxidroszt teljes összegét nem, csak a 70 százalékát engedik el.”
Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség elnöke úgy számolta, hogy ez egy benzines vagy dízel autónál évente mindössze 60 ezer forintot jelent.