RETRO RÁDIÓ

Hatalmas beruházás készül a MÁV-nál

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 12. 19. 14:27

Elhárult az utolsó adminisztratív akadály.

Jövőre 800+60 milliárd forint pályafelújításra, ez a MÁV vasúti infrastruktúráját érintő egyik legfontosabb hír a MÁV igazgatóságának múlt heti ülése után – írta pénteki bejegyzésében hivatalos Facebook-oldalán Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója.

Üdvözölte, hogy az igazgatóság elfogadta javaslatát, így a 2026-os üzleti tervben jelentős összeggel, mintegy 60 milliárd forintra bővült a pályafelújításokra fordítható saját forrás. Ez 25 milliárd forinttal haladja meg a 2025-ös lehetőségeket, de szervesen illeszkedik még hozzá az Európai Beruházási Bank (EIB) és a magyar állam közös finanszírozásában megvalósuló, mintegy 800 milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztési program is, amely elől nemrégiben ugyancsak elhárult az utolsó adminisztratív akadály.

Ez összesen 800+60 milliárd forint a pályakarbantartásra és felújításra.

Ezzel – a magyar vasút területén évtizedek óta nem tapasztalt nagyságrendű – jelentős összeggel „végre nemcsak léphetünk, de ugorhatunk is egyet előre a magyar vasúti infrastruktúra korszerűsítésében” – fogalmazott a vezérigazgató.

Hegyi Zsolt felsorolta milyen főbb pályafelújítások valósulnak meg 2026-ban a 800 milliárdon felül, a 60 milliárdos saját forrásból. Elsőként említette a Nyugati pályaudvar (Városliget elágazás) és Kőbánya-Kispest között felépítménycserét, és 10 csoport kitérőt is kicserélnek Kőbánya-Teher és Kőbánya-Kispest állomásokon. A nagyon rossz állapotú, 40-60 kilométeres lassújelekkel terhelt pályaszakaszon helyreállítják az eredeti, óránként 80 kilométeres pályasebességet. Ezzel a menetrendszerűség javul, az eljutási idők csökkennek majd a ceglédi és lajosmizsei vonal elővárosi, és a szegedi és nyíregyházi vasútvonal távolsági utasai számára – írta a vezérigazgató.

„A 2026-os évben mintegy 40 csoport elhasználódott kitérő cseréjét tervezzük ebből a programból, hálózati szinten, koncentrálva a legnagyobb forgalmú vonalakra, állomásokra. A program véglegesítése még nem történt meg, a jelenleg egyeztetett helyszínek Budapest-Kelenföld, Rákospalota-Újpest, Kőbánya-Kispest, Debrecen, Maglód, Újszász, Herceghalom és Biatorbágy. Ezek azok a helyszínek, ahol a vonatok gyakran csak egy rossz állapotú váltó miatt kényszerülnek lassításra, ami bosszantó késésekhez vezet, a visszagyorsítás miatt pedig óriási energiaveszteséggel jár” – írta Hegyi Zsolt .

A Miskolc-Nyíregyháza vonalon hídjavításra, ágyazatrostálásra, hosszúsín-cserére, útátjáró átépítésre, kitérőcserére és vágányszabályozásra készülnek. A beruházás célja az ideiglenes sebességkorlátozások megszüntetése a Mezőzombor – Nyíregyháza közötti szakaszon, az eredeti, 120 kilométeres pályasebesség lehető legnagyobb hosszon történő visszaállítása – írta.

A 60-as vasútvonalon, Gyékényes – Berzence állomások között a nyíltvonalon hézagnélküli vágányt alakítanak ki 15 kilométer hosszban, 10 000 darab új vasbetonalj és új hosszúsínek beépítésével, teljes hosszban ágyazatrostálással, szabályozással az eredeti 80 kilométeres pályasebesség helyreállítása, menetrendszerűség javítása a cél 3 milliárd forintból. Ez a szakasz ma még országosan is a legrosszabb menetrendszerűségű vonalszakaszok között van, ez 2026-ban lényegesen javul – írta Hegyi Zsolt.

Az 1-es vonalon tapasztalható rendszeres késések egyik kiváltó oka a feltűnően sok biztosítóberendezési zavar.

Itt három évre elosztott program indul, ennek 2026-os részében szigeteltsín- és alkatrészcseréket, és a külső téri kábelezések javítását végzik el, ettől a késésekhez vezető zavarok érdemi csökkenését várják.

A jelenleg az óránként 160 kilométeres sebességre kiépített vonalszakaszokon kiemelt karbantartási folyamatok elvégzése is megtörténik, ezek a szakaszok külön beavatkozásokat igényelnek, hogy a 160 kilométeres sebességet folyamatosan fenntarthassák.

Hegyi Zsolt közlése szerint 2026-ban arra is felkészülnek, hogy 2027-től 160 kilométeres sebességgel közlekedhessenek a vonatok Szajol és Lőkösháza között, ami közelebb hozza Békés vármegyét Budapesthez.

„Sokféle beavatkozás, de egy közös cél. A biztonság megőrzése, a lassújelek – vagyis a sebességkorlátozások – feloldása vagy megelőzése, és egy megbízhatóbb, kiszámíthatóbb vasúti közlekedés megteremtése” – zárta bejegyzését a MÁV-csoport vezérigazgatója.

A következő négy évben körülbelül 300 milliárd forintból teljesen megújul a szentendrei HÉV, ebből 125 milliárdot a magyar állam, 175-öt pedig az Európai Unió finanszíroz – közölte Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója a Facebook-oldalán hétfőn közzétett videójában.

Hegyi Zsolt elmondta, hogy

2029-ig teljesen megújul a szentendrei HÉV: megújulnak a vágányok, az áramellátás, a biztosítóberendezés, a felsővezeték, az állomások, az utastájékoztatás, a világítás és a jegyautomaták, továbbá vadonatúj szerelvények érkeznek.

Magasabb peronok létesülnek, hogy ne kelljen lépcsőzni, amikor a járműre felszállunk, minden peronra lehetséges lesz az eljutás lépcsőzés nélkül – részletezte.

„A Batthyány téren új lift létesül a fonódó villamos megállójába, a Margit hídnál új kijáratokat nyitunk, itt is épül lift, a Tímár utcánál pedig eltűnik a gyalogosok és kerékpárosok életét évtizedek óta megkeserítő felüljáró, és szintbeli átkelő létesül” – mondta.

Mint ismertette: új lift létesül Rómaifürdőnél és Békásmegyeren is, ahol mozgólépcsőt is építenek. Békásmegyer és Szentendre között több helyen növelik a pályasebességet, Pomázon és Szentendrén új épület épül, könnyítik az átszállást az autóbuszokra, és ahol csak lehet, új parkolóhelyek létesülnek az autók és a kerékpárok számára – sorolta a vezérigazgató.

Arra is kitért, hogy „vadonatúj, egyterű, alacsonypadlós, légkondicionált” szerelvények érkeznek a szentendrei HÉV-re.

„A felújítás tehát nemcsak szépségtapasz a ma problémáira, hanem hosszú távon megoldja és fejleszti az agglomerációs közlekedést” – mondta Hegyi Zsolt.

A MÁV-csoport személyszállító vonatainak 76,66 százaléka közlekedett pontosan novemberben, a 20 perc feletti késések aránya pedig 6,5-ről 4 százalékra csökkent tavaly novemberhez képest – közölte a MÁV-csoport vezérigazgatója a Facebook-oldalán kedden.

Látható, hogy a korábbi lassújel-felszámolások is hozzájárultak a pontosság javulásához – hívta fel a figyelmet Hegyi Zsolt.

A vezérigazgató értékelése szerint a november kétarcú hónap volt a cégcsoportnál. Javulást a székesfehérvári, tapolcai és nagykanizsai vonalakon tapasztaltak a pályakarbantartások és a nagy teljesítményű mozdonyok üzembe állásának, valamint az Országos Haváriaközpont azonnali beavatkozásainak köszönhetően. A visszaesés a ceglédi 100a vonalon a vágányzár miatt következett be. A HÉV továbbra is kiemelkedően teljesített, az autóbuszoknál kisebb késések voltak, részben az utascsereidők növekedése, részben a járművek meghibásodása miatt.

 

Közleményében a MÁV-csoport ismertette, hogy személyszállító vonatainak pontossága novemberben 76,66 százalékon alakult, ez 2 százalékkal ugyan elmarad az előző hónapban mérttől, de 4 százalékkal kedvezőbb a tavaly novemberinél.

Kitértek arra, hogy novemberben 15 halálos gázolás történt a vasúton, amelyek hátterében részben öngyilkossági szándék, részben puszta figyelmetlenség állt.

A HÉV még a 2024. novemberi 99,65 százalékhoz képest is tudott javítani néhány század százalékot, az autóbuszok menetrendszerűsége ugyanakkor elmaradt a korábbi eredményektől. A regionális és távolsági járatok néhány tized százalékos romlását elsősorban az utascsereidők növekedése okozta a megállókban, a budapesti agglomerációs járatok több mint 5 százalékpontos negatív változását pedig a MAN CNG autóbuszok meghibásodása okozta – ezek ugyanakkor garanciális hibák, amelyeket decemberre sikerült elhárítani.

Novemberben a vármegye- és országbérletek eladásai a tavalyi év azonos hónapja óta további 5-7 százalékkal növekedtek – tájékoztatott a MÁV-csoport.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.