1°C
5°C

Éva, Ádám névnapja

RETRO RÁDIÓ

A kistelepülések nyugalma fontosabb a kamionosok érdekeinél

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 12. 24. 11:08

Fel kell lépni a zaj és környezeti szennyezés ellen.

Olyan megoldást tudunk elfogadni, ami a zajterhelést és a közúti terhelést a legkisebb településeken megszünteti – szögezte le közösségi oldalán Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Mint ismert, az Építési és Közlekedési Minisztérium megegyezett december 19-én minden fuvarozói érdekképviselettel, kivéve egyel, aki tüntetéseket szervezett a napokban. A tárcavezető leszögezte: a gyorsforgalmi úthálózat az, amit a fuvarozóknak elsősorban igénybe kell venniük. Ez a célkitűzés a kormány szerint helyes, akkor is, ha okoz érdeksérelmet- írja a Magyar Nemzet.

 

Fotó: Balogh Zoltán Forrás: MTI Fotószerkesztõség

 

Nem a kormány áll a fuvarozók ellen, hanem azok az emberek, akik kisebb településeken laknak, és ők ott haladnak el – szögezte le közösségi oldalán Gulyás Gergely. A Miniszterelnökséget vezető miniszter rámutatott: nekik jogos igényük az, hogy miközben a kormány az elmúlt években a gyorsforgalmi úthálózatot egyedülálló mértékben bővítette, terelje oda a kamionforgalmat. Ugyanis a kamion nagy és veszélyes jármű, elég egyetlen hiba a sofőr vagy a körülötte közlekedők részéről, és ez könnyen valakinek az életébe kerülhet. 

Mint ismert, pár száz kamionos és a fuvarozó demonstrációba kezdett, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) decemberben bejelentette, 50 százalékkal emelné az útdíjakat január 1-jétől. Később az eredetihez képest annyival módosították a javaslatot, hogy 50 helyett 35 százalékkal növelnék az útdíjakat.

 

Az ÉKM nyitott a tárgyalásra

Az Építési és Közlekedési Minisztérium végül megegyezett december 19-én a nyolcból hét meghatározó fuvarozói érdekképviselettel, amelyek a szakma kicsivel több mint kétharmadát tömörítik. Bár volt a fuvarozóknak egy kis csoportja, amely eleinte nem ment bele a megállapodásba és tüntetést szervezett, végül a minisztérium fogadta a tüntető kamionosokat is, akik sikeresnek ítélték a tárgyalást, és arra szólítottak fel mindenkit, hogy békésen térjenek haza.

Kamionos tüntetők a Hősök terén (Fotó: Balogh Zoltán / MTI)
Kamionos tüntetők a Hősök terén (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Gulyás Gergely emlékeztetett: az ÉKM készen állt arra, hogy az érdekképviseleti szervekkel megegyezzen, és a legnagyobbakkal, amelyek a szakma 70 százalékát képviselik, meg is egyezett. Vannak még olyan érdekképviseleti szervek, akik ennek ellenére is a tiltakozás mellett döntöttek, a minisztérium velük is nyitott az egyeztetésre. 

Olyan megoldást tudunk elfogadni, ami a zajterhelést és a közúti terhelést a legkisebb településeken megszünteti és a fuvarozókat az úthálózat azon részére tereli át, ahol ilyen terhelést nem eredményeznek

– emelte ki. 

Mint írta, a gyorsforgalmi úthálózat az, amit a fuvarozóknak elsősorban igénybe kell venniük. Ez a célkitűzés a kormány szerint helyes, akkor is, ha okoz érdeksérelmet.

 

Nem a bevételnövelés a cél

Ahogy arról a Magyar Nemzet is felhívta a figyelmet, bár a tüntető kamionosoknak az utóbbival volt problémájuk, Deák Dániel elemző a közösségi oldalán rámutatott: a díjemelés célja nem a költségvetési bevétel növelése, hanem hogy a kamionokat az autópályákra tereljék, ugyanis 

az eddigi gyakorlat szerint a teherautók olcsóbban használták az alacsonyabb rendű utakat, ami súlyos terhelést jelentett a vidéki településeknek és veszélyt az ott élőkre nézve.

Tehát a kormány és a szakmai szervezetek megállapodásának köszönhetően hárommillió ember élete lesz biztonságosabb, hiszen várhatóan kevesebb kamion lesz a fő- és mellékúthálózatokon.

Arról állapodott meg az Építési és Közlekedési Minisztérium a teherautó-sofőrök nagyjából 70 százalékát, vagyis mintegy 8500 vállalkozást, 56 ezer járművet reprezentáló érdekképviseleti szervekkel, hogy a hazai fuvarozók versenyképességét szem előtt tartva folyamatos együttműködést valósít meg az ágazat képviselői és a szaktárca között. Közös célként tűzték ki azt, hogy a nemzetközi tranzitforgalom minél nagyobb mértékben a kétszer két sávos úthálózaton bonyolódjon le, mivel ez növeli a közlekedésbiztonságot, és a népességnek okozott tehertételt is lényegesen mérsékli.

A minisztérium az útdíjakat méltányosan emeli jövőre két részletben: január 1-jétől 4,3 százalékkal, majd március 1-jétől a 2025-ös díjhoz képest összesen 35 százalékra kiegészítve. Ezért még december 19-től elérhetővé vált az útdíjkalkulátor, és arról is megegyeztek, hogy

a térségi teherforgalmi korlátozásokat negyedévente a szakmai szervezetek bevonásával felülvizsgálják.

Ezenfelül újabb intézkedések történnek a fuvarozók munkáját befolyásoló adminisztratív terhek csökkentése (bírságriasztás, hibás regisztrációk javíthatósága) érdekében, továbbá közösen kezdeményezték a minimális fuvardíjra vonatkozó szabályok egyszerűsítését.

 

Nem várható áremelkedés emiatt

A kamionosok demonstrációját szervező Orosz Tibor azzal riogatott, hogy a megállapodás miatt annyira megnőnek a költségeik, hogy a kisebb vállalkozások lehúzhatják a rolót, illetve hogy a megnövekedett költségeket végső soron a fogyasztók fogják fizetni, például kétezer forint lesz a kenyér kilónkénti ára. A valóság ezzel szemben az, hogy ez az emelés a teljes termékárakra aligha gyakorol majd jelentős hatást:

egy ezerforintos árucikknél a szállítási költség 100-150 forint körül alakul, és ennek csupán töredéke, nagyjából 10-15 forint az útdíj. A tervezett módosítás ezt az összeget várhatóan mindössze 11–16,5 forintra növeli.

Emlékezetes, a megállapodással kapcsolatban Lázár János építési és közlekedési miniszter kiemelte, hárommillió ember nyugodt éjszakái múltak ezen – minden meghatározó érdekképviselettel megállapodtak, hogy az alacsonyabb rendű utak mentén élőknek ne kelljen többé kompromisszumot kötniük.

 

Deák Dániel, a XXI. Század Intézet vezető elemzője arról írt, hogy a kormány széles körű szakmai konszenzus alapján kötött megállapodást a fuvarozók képviselőivel, melyet

a nyolcból hét érdekképviseleti szervezet aláírt.

A mostani tüntetés szervezője szerint az a bajuk, hogy a főutakon közlekedő teherautósok 50 százalékos díjemelésre számíthatnak. Ezek azok az útvonalak, amelyek jellemzően a kisebb vidéki településeken haladnak keresztül.

A díjemelés célja nem a költségvetési bevétel növelése, hanem hogy a kamionokat inkább az autópályákra tereljék, ugyanis

az eddigi gyakorlat szerint a teherautók olcsóbban használták az alacsonyabb rendű utakat, ami súlyos terhelést jelentett a vidéki településeknek és veszélyt az ott élőkre nézve.

– Tehát a kormány és a szakmai szervezetek megállapodásának köszönhetően hárommillió ember élete lesz biztonságosabb, hiszen várhatóan kevesebb kamion lesz a fő- és mellékúthálózatokon. Míg hétfő délután a szokásosnál is nagyobb lett a dugó Budapesten, addig több ezer magyar település fellélegezhet. Ezt egyébként a fuvarozók túlnyomó többsége meg is értette, amit jól jelez, hogy a tüntetésen a fuvarozóknak csupán a 0,7 százaléka jelent meg – mutatott rá Deák Dániel, aki később hozzátette: fogadta a minisztérium a fővárosban tüntető kamionosokat.

A fuvarozók sikeresnek ítélték a tárgyalást, 

ezért arra szólítottak fel mindenkit, hogy kedden békésen menjenek haza.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.