
A kistelepülések nyugalma fontosabb a kamionosok érdekeinél
Fel kell lépni a zaj és környezeti szennyezés ellen.
Olyan megoldást tudunk elfogadni, ami a zajterhelést és a közúti terhelést a legkisebb településeken megszünteti – szögezte le közösségi oldalán Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Mint ismert, az Építési és Közlekedési Minisztérium megegyezett december 19-én minden fuvarozói érdekképviselettel, kivéve egyel, aki tüntetéseket szervezett a napokban. A tárcavezető leszögezte: a gyorsforgalmi úthálózat az, amit a fuvarozóknak elsősorban igénybe kell venniük. Ez a célkitűzés a kormány szerint helyes, akkor is, ha okoz érdeksérelmet- írja a Magyar Nemzet.

Fotó: Balogh Zoltán Forrás: MTI Fotószerkesztõség
Nem a kormány áll a fuvarozók ellen, hanem azok az emberek, akik kisebb településeken laknak, és ők ott haladnak el – szögezte le közösségi oldalán Gulyás Gergely. A Miniszterelnökséget vezető miniszter rámutatott: nekik jogos igényük az, hogy miközben a kormány az elmúlt években a gyorsforgalmi úthálózatot egyedülálló mértékben bővítette, terelje oda a kamionforgalmat. Ugyanis a kamion nagy és veszélyes jármű, elég egyetlen hiba a sofőr vagy a körülötte közlekedők részéről, és ez könnyen valakinek az életébe kerülhet.
Mint ismert, pár száz kamionos és a fuvarozó demonstrációba kezdett, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) decemberben bejelentette, 50 százalékkal emelné az útdíjakat január 1-jétől. Később az eredetihez képest annyival módosították a javaslatot, hogy 50 helyett 35 százalékkal növelnék az útdíjakat.
Az ÉKM nyitott a tárgyalásra
Az Építési és Közlekedési Minisztérium végül megegyezett december 19-én a nyolcból hét meghatározó fuvarozói érdekképviselettel, amelyek a szakma kicsivel több mint kétharmadát tömörítik. Bár volt a fuvarozóknak egy kis csoportja, amely eleinte nem ment bele a megállapodásba és tüntetést szervezett, végül a minisztérium fogadta a tüntető kamionosokat is, akik sikeresnek ítélték a tárgyalást, és arra szólítottak fel mindenkit, hogy békésen térjenek haza.

Gulyás Gergely emlékeztetett: az ÉKM készen állt arra, hogy az érdekképviseleti szervekkel megegyezzen, és a legnagyobbakkal, amelyek a szakma 70 százalékát képviselik, meg is egyezett. Vannak még olyan érdekképviseleti szervek, akik ennek ellenére is a tiltakozás mellett döntöttek, a minisztérium velük is nyitott az egyeztetésre.
Olyan megoldást tudunk elfogadni, ami a zajterhelést és a közúti terhelést a legkisebb településeken megszünteti és a fuvarozókat az úthálózat azon részére tereli át, ahol ilyen terhelést nem eredményeznek
– emelte ki.
Mint írta, a gyorsforgalmi úthálózat az, amit a fuvarozóknak elsősorban igénybe kell venniük. Ez a célkitűzés a kormány szerint helyes, akkor is, ha okoz érdeksérelmet.
Nem a bevételnövelés a cél
Ahogy arról a Magyar Nemzet is felhívta a figyelmet, bár a tüntető kamionosoknak az utóbbival volt problémájuk, Deák Dániel elemző a közösségi oldalán rámutatott: a díjemelés célja nem a költségvetési bevétel növelése, hanem hogy a kamionokat az autópályákra tereljék, ugyanis
az eddigi gyakorlat szerint a teherautók olcsóbban használták az alacsonyabb rendű utakat, ami súlyos terhelést jelentett a vidéki településeknek és veszélyt az ott élőkre nézve.
Tehát a kormány és a szakmai szervezetek megállapodásának köszönhetően hárommillió ember élete lesz biztonságosabb, hiszen várhatóan kevesebb kamion lesz a fő- és mellékúthálózatokon.
Arról állapodott meg az Építési és Közlekedési Minisztérium a teherautó-sofőrök nagyjából 70 százalékát, vagyis mintegy 8500 vállalkozást, 56 ezer járművet reprezentáló érdekképviseleti szervekkel, hogy a hazai fuvarozók versenyképességét szem előtt tartva folyamatos együttműködést valósít meg az ágazat képviselői és a szaktárca között. Közös célként tűzték ki azt, hogy a nemzetközi tranzitforgalom minél nagyobb mértékben a kétszer két sávos úthálózaton bonyolódjon le, mivel ez növeli a közlekedésbiztonságot, és a népességnek okozott tehertételt is lényegesen mérsékli.
A minisztérium az útdíjakat méltányosan emeli jövőre két részletben: január 1-jétől 4,3 százalékkal, majd március 1-jétől a 2025-ös díjhoz képest összesen 35 százalékra kiegészítve. Ezért még december 19-től elérhetővé vált az útdíjkalkulátor, és arról is megegyeztek, hogy
a térségi teherforgalmi korlátozásokat negyedévente a szakmai szervezetek bevonásával felülvizsgálják.
Ezenfelül újabb intézkedések történnek a fuvarozók munkáját befolyásoló adminisztratív terhek csökkentése (bírságriasztás, hibás regisztrációk javíthatósága) érdekében, továbbá közösen kezdeményezték a minimális fuvardíjra vonatkozó szabályok egyszerűsítését.
Nem várható áremelkedés emiatt
A kamionosok demonstrációját szervező Orosz Tibor azzal riogatott, hogy a megállapodás miatt annyira megnőnek a költségeik, hogy a kisebb vállalkozások lehúzhatják a rolót, illetve hogy a megnövekedett költségeket végső soron a fogyasztók fogják fizetni, például kétezer forint lesz a kenyér kilónkénti ára. A valóság ezzel szemben az, hogy ez az emelés a teljes termékárakra aligha gyakorol majd jelentős hatást:
egy ezerforintos árucikknél a szállítási költség 100-150 forint körül alakul, és ennek csupán töredéke, nagyjából 10-15 forint az útdíj. A tervezett módosítás ezt az összeget várhatóan mindössze 11–16,5 forintra növeli.
Emlékezetes, a megállapodással kapcsolatban Lázár János építési és közlekedési miniszter kiemelte, hárommillió ember nyugodt éjszakái múltak ezen – minden meghatározó érdekképviselettel megállapodtak, hogy az alacsonyabb rendű utak mentén élőknek ne kelljen többé kompromisszumot kötniük.
Deák Dániel, a XXI. Század Intézet vezető elemzője arról írt, hogy a kormány széles körű szakmai konszenzus alapján kötött megállapodást a fuvarozók képviselőivel, melyet
a nyolcból hét érdekképviseleti szervezet aláírt.
A mostani tüntetés szervezője szerint az a bajuk, hogy a főutakon közlekedő teherautósok 50 százalékos díjemelésre számíthatnak. Ezek azok az útvonalak, amelyek jellemzően a kisebb vidéki településeken haladnak keresztül.
A díjemelés célja nem a költségvetési bevétel növelése, hanem hogy a kamionokat inkább az autópályákra tereljék, ugyanis
az eddigi gyakorlat szerint a teherautók olcsóbban használták az alacsonyabb rendű utakat, ami súlyos terhelést jelentett a vidéki településeknek és veszélyt az ott élőkre nézve.
– Tehát a kormány és a szakmai szervezetek megállapodásának köszönhetően hárommillió ember élete lesz biztonságosabb, hiszen várhatóan kevesebb kamion lesz a fő- és mellékúthálózatokon. Míg hétfő délután a szokásosnál is nagyobb lett a dugó Budapesten, addig több ezer magyar település fellélegezhet. Ezt egyébként a fuvarozók túlnyomó többsége meg is értette, amit jól jelez, hogy a tüntetésen a fuvarozóknak csupán a 0,7 százaléka jelent meg – mutatott rá Deák Dániel, aki később hozzátette: fogadta a minisztérium a fővárosban tüntető kamionosokat.
A fuvarozók sikeresnek ítélték a tárgyalást,
ezért arra szólítottak fel mindenkit, hogy kedden békésen menjenek haza.







