1°C
4°C

Etelka, Aletta névnapja

RETRO RÁDIÓ

Szeptemberben is javult a lakosság és a vállalatok gazdasági közérzete

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 09. 23. 15:05

A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. 2025. szeptemberi felmérése alapján a lakosság gazdasági várakozása jelentősen (+2,1 indexpont) javult, miközben a vállalatok gazdasági közérzete is erősödött (+0,5 indexpont) az előző hónapban mért értékhez képest. Így a −100 és +100 közötti skálán értelmezett lakossági index −13,1-re, a vállalati mutató értéke pedig −14,6 indexpontra javult. A szeptemberi felmérésben a háztartásoknál az inflációs várakozások javulása, míg a vállalatoknál a beruházási szándék erősödése jelentette a legmarkánsabb pozitív irányú módosulást.

A konjunktúraindex negatív tartományban tartózkodását jelentős részben az elhúzódó orosz–ukrán háború és a gazdasági szankciók által generált bizonytalanság okozza. A gazdasági várakozások nagyfokú javulására várhatóan akkor nyílik lehetőség, ha a háború véget ér, az infláció a jegybanki célsávban (2-4 százalék közötti szinten) stabilizálódik, a kamatkörnyezet még kedvezőbbé válik, továbbá az európai konjunktúra erősödni tud, illetve az energiapiacokon is tartósan alacsony árak alakulnak ki.

A lakossági konjunktúraindexnek három alindexe erősödött, egy alindex pedig minimálisan gyengült szeptemberben, az előző havi értékhez képest. A legkedvezőbb továbbra is a foglalkoztatási helyzet megítélése, amelynek értéke ugyan az előző havi −1,9-ről −2,1-re gyengült, a gazdasági környezet érzékelése szeptemberben az előző havi −26,1-ről −22,0-re, míg az inflációs folyamatok észlelését jelző alindex −63,3-ről −53,8-re javult. Mindeközben az anyagi helyzet megítélése is tovább erősödött −9,9-ről −8,7-re.

A lakossági konjunktúrakutatásban 2025 szeptemberében jelentős pozitív irányú elmozdulást tapasztaltunk az inflációs várakozásokban, az augusztusban mértekhez képest.

Arra a kérdésre ugyanis, hogy „Ön szerint a következő egy évben átlagosan hány százalékos lesz az infláció?” szeptemberben jócskán kedvezőbb – a jegybanki célhoz közel eső – választ adtak a megkérdezettek. A jegybanki toleranciasávot (2 és 4 százalék közötti árdrágulást) 20,2 százalék jelölte meg, 4 és 5 százalék közötti árszínvonal-változást a megkérdezettek 20,7 százaléka (az augusztusi 17,3 százalék után), az 5-6 százalékos inflációt 13,0 százalék (0,3 százalékponttal kevesebben az előző hónaphoz viszonyítva) jelölte meg. Kettő százalék alatti inflációs rátát összességében a megkérdezettek 8,3 százaléka (+2,1 százalékpont), 6-7 százalék közöttit 7,1 százalék (−0,5 százalékpont), míg 7 százalék feletti pénzromlást 25,6 százalék (+5,7 százalékpont) prognosztizált.

A lakosság konjunktúraérzetét korcsoportok szerint vizsgálva megállapítható, hogy az ötből kettő kategóriában erősödést tapasztaltunk. Az 50-59 éves korcsoportban kiemelkedő, 10,3 indexpontos, a 60 év felettieknél 3,3 indexpontos erősödést mértünk. Továbbá a 30-39 éveseknél 0,2 indexpontos, a 40-49 éves korcsoportban 0,4 indexpontos – tehát jóformán stagnálást –, míg a 18-29 éveseknél pedig 2,0 indexpontos csökkenést detektáltunk. Így a legkedvezőbb a 60 év felettiek konjunktúraészlelése −7,6 indexpont, míg a legkedvezőtlenebb az 40-49 éveseké, akik −18,5 indexpontos konjunktúrát érzékeltek.

 

A vállalati felmérésben szeptemberben a három alindex értéke emelkedett, míg egy alindex értéke csökkent. Az üzleti környezet mutatója −22,6-ről −21,4-re, a gazdasági környezet alindex értéke −29,0-ről −28,6-re és a termelési környezet alindex −11,0-ről −10,3 indexpontra javult. Az iparági környezet értéke pedig az előző havi −1,5-ről −2,5-re gyengült.

A legnagyobb pozitív változást 2025 szeptemberében a vállalatok jövőbeni beruházási terveinek pozitív alakulásában láttuk.

Arra a kérdésre ugyanis, hogy „Mennyire tartja valószínűnek, hogy vállalkozása beruházást fog tudni végrehajtani a következő egy évben?” szeptemberben, a vállalatok vezetői összességében kedvezőbb válaszokat adtak az augusztusi prognózishoz képest. Ebben a hónapban ugyanis a vállalatok 9,9 százaléka mondta az augusztusi 9,7 százalék után, hogy biztosan beruház. A következő egy évben valószínűleg beruház a megkérdezettek 11,5 százaléka (+2,5 százalékpont). Inkább beruházást 10,9 százalék (+1,9 százalékpont) tervezett. Inkább nem ruház be 10,1 százalék (+0,3 százalékpont), valószínűleg nem 16,5 százalék (+1,7 százalék), míg biztosan nem hajt végre a következő egy évben beruházást a megkérdezettek 38,9 százaléka (−7,0 százalékpont).

A vállalatok ágazati bontását elemezve megállapítható, hogy a vizsgált szektorok között háromban javult, kettőben pedig átlagosan romlott a konjunktúraérzet. Ebben a hónapban az iparban +1,0 indexpontos, a kereskedelemben +0,7 indexpontos, a szolgáltatásoknál +1,2 indexpontos konjunktúraindex-erősödést mértünk, míg a mezőgazdaságban −1,2 indexpontos, az építőiparban −3,8 indexpontos csökkenést észleltünk. Szeptemberben a mezőgazdaságban mértük a legjobb konjunktúraérzetet (−14,0), a leggyengébbet pedig az építőiparban (−17,5).

• A konjunktúraindexről

A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. által készített konjunktúrakutatás feladata, hogy a döntéshozók és az elemzők számára információt adjon a gazdaság aktuális és közeljövőben várható folyamatairól. Az intézet 2019 augusztusa óta hónapról hónapra készíti el a vállalati, illetve a lakossági konjunktúraindexet. Havi rendszerességű felmérésükben 1000 vállalatvezetőt, illetve 1000 felnőtt korú lakost kérdezünk meg a gazdasági helyzet értékeléséről és az ezzel kapcsolatos várakozásaikról. A két csoport esetében 29, illetve 28 kérdést teszünk fel, amelyek a gazdasági élet széles körét lefedik. A kapott válaszok közül a kedvezők (például várhatóan javuló gazdasági helyzet) pozitív pontértéket, míg a kedvezőtlenek (a foglalkoztatás várható csökkenése) negatív pontértékeket kapnak. Ezt követően a pontértékeket átlagolva és egy –100 és +100 közötti skálára alakítva kapják meg a konjunktúraindexeket. Így tehát minél magasabb a konjunktúraindexek értéke, annál kedvezőbben látják a gazdaságban végbemenő folyamatokat a háztartások, illetve a vállalatok. Ezen felül úgy a lakossági, mint a vállalati felmérés esetében 4–4 alindexet is készítenek a kérdések egy részének felhasználásával, amelyek egy-egy terület vonatkozásában szemléltetik a gazdasági közérzet alakulását.


 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.