
Lázár János szigorú és őszinte vizsgálatot ígért a vonatbaleset ügyében
"Senki ne használja pánikkeltésre!"
Minden részletre kiterjedő, „szigorú és őszinte vizsgálatot” kért a MÁV vezetésétől a Magyarkút megállónál péntek reggel történt vonatbaleset ügyében az építési és közlekedési miniszter.
Lázár János Facebook-bejegyzésében azt írta, a balesettel „két dolgot tilos csinálni: pánikkeltésre használni és félvállról venni”.
„Az elsőhöz felelősség kellene, amit a politikai ellenfeleimtől legfeljebb csak kérni tudok, kikényszeríteni nem. Az utóbbit viszont az állam tulajdonosi jogait gyakorló miniszterként mindenkinek személyesen is garantálom” – tette hozzá.
Lázár János kiemelte, a magyarkúti baleset okainak feltárása a következő napok első számú feladata.
„Minden részletre kiterjedő, szigorú és őszinte vizsgálatot kértem a MÁV vezetésétől. Tudni akarom, hogy pálya- vagy járműhiba, emberi mulasztás vagy ezek együttese okozták-e a balesetet” – közölte.
Felidézte, hogy számos fénykép- és videófelvétel kering az interneten az elmúlt napok esőzései során alámosott pálya egy-egy szakaszáról. Ezek a képek valóban válaszokat igényelnek, de ezeket a válaszokat csak és kizárólag a szakemberek adhatják meg, nem a műkedvelő közlekedési szakértők és végképp nem a politikai celebek – fogalmazott.
A MÁV pályahálózata, különös tekintettel a mellékvonalakra – folytatta a miniszter – számos kihívással küzd, régen – évek óta – megérett már a felújításra. Ahol lehetett, elindították a felújításokat, ahol pedig még nem lehetett, ott úgynevezett lassújeleket tettek ki, sebességkorlátozással közlekednek, ha a szakemberek számításai szerint az felelősen vállalható megoldás – közölte.
Ahol pedig egyik megoldással sem tudják kezelni az „öröklött pályahibákat”, ott átmenetileg vagy tartósan autóbusszal szállítják az utasokat – fűzte hozzá.
„A sebességből engedünk, a szállítási módból engedünk, ha kell, csak egy dologból nem engedünk: az utasbiztonságból. Ezért hazug és szemét dolog a magyarkúti baleset kapcsán általában aláásni a MÁV-val kapcsolatos közbizalmat. Az utasok és a vasutasok is többet érdemelnek ennél az olcsó lejárató kampánynál és pánikkeltésnél” – zárta bejegyzését Lázár János.
Verőcén, Magyarkút megállónál péntek reggel kisiklott egy Vácról Balassagyarmatra tartó, 5 kocsiból álló S750-es BZ-motorvonat első két kocsija, a balesetben két MÁV-alkalmazott, egy jegyvizsgáló és egy pénztáros sérült meg könnyebben.
A MÁV és a Volán összevonásával visszafordíthatatlanul a megújulás útjára lépett a vállalatcsoport. A következő években folytatódik a flottabővítés, a vasúti személyszállítási kapacitás 130 ezerről 160 ezerre, a menetrendszerűég 85-88 százalékra emelkedhet, a buszok átlagos életkora 8 évre csökken – jelentette ki Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban a Közlekedésinfón, Budapesten.
A miniszter a MÁV Zrt. vezérigazgatójával, Hegyi Zsolttal közös sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott:
megtörtént a kimozdulás a MÁV-nál, de messze még a siker. Szerinte aránytalanul sok kritika éri a vállalatcsoportot.
A rendszerváltás legnagyobb mozdonycsereprogramja zajlik, részben saját forrásból, részben egy magyar bankcsoport hiteléből, és elbírálás alatt van az Európai Fejlesztési Bankhoz (EIB) beadott egymilliárd eurós hitelkérelem – mondta.
A tervek között szerepel 280 új InterCity-kocsi beszerzése, amellyel a hazai gyártókapacitást kívánják erősíteni, valamint száz darab fiatal, de használt motorvonat megvásárlása, vélhetően Németországból, Svájcból vagy Ausztriából. Uniós forrásból további 25 motorvonat beszerzése várható, emellett Kínából is vásárolhatnak járműveket; Hegyi Zsolt 50-70 távolsági motorvonat ügyében tárgyalt, továbbá 70 dízel motorvonat bérlését is tervezik – tette hozzá. Szólt arról is, hogy egy év előkészítés után elindul az M1-es autópálya szélesítése 2×3 sávra, először Budapest és Bábolna között egy 60 kilométeres szakaszon.
A 800 milliárd forintos beruházás 2029-ben fejeződhet be.
Elmondta: a négy érintett megyére 15 ezer forintos éves matrica lesz elérhető a személygépjárművek számára. Lázár János hangsúlyozta:
naponta 4,5 millió ember számára kell megszervezni a közösségi közlekedést, amely Magyarországon az ötödik legolcsóbb Európában. Erre évente 1100 milliárd forint áll rendelkezésre. Ebből a 2025 januárjában bejelentett tízpontos program finanszírozására 100 milliárd forintot mozgósítottak, de új forrásokat nem igényeltek. A források észszerűbb felhasználásával és a központi beszerzéssel jelentős megtakarításokat értek el
– jegyezte meg. Kiemelte: hallgatólagos konszenzus volt abban, ahogy közúthálózatot kell fejleszteni, így mára 2000 kilométerre nőtt az autópályák és gyorsforgalmi utak hossza, míg a személyautók száma a 2010-es 2,9 millióról 4,3 millióra emelkedett. Ezzel párhuzamosan nő a közösségi közlekedést használók száma, 2023-2024-ben 15 százalékkal, és az idén is 10 százalékos bővülés várható. A szolgáltatás színvonalának növekedéséhez a személyi feltételek javítására, a járműflotta megújítására, a vasúti és a közúti infrastruktúra fejlesztésére van szükség – jelentette ki.
Az elmúlt három évben a bruttó átlagbérek a vállalatcsoportnál közel 30 százalékkal emelkedtek. Jövőre 4,7 százalékkal, 750 ezerre nőnek a bérek, és kiegészítő bérkompenzációt is bevezettek a hároméves bérmegállapodás részeként. A 120 ezer forintos éves SZÉP-kártya keretet májusban 50 ezer forinttal kiegészítették, amit újabb 50 ezer forint követ decemberben, és ezt „megfejeljük” még 150 ezer forinttal, amit mind az 53 ezer dolgozó megkap
– tájékoztatott a miniszter.
Lázár János emlékeztetett: az új személyszállítási törvény december 1-jén lép életbe, ez előírja, hogy alanyi jogon kell biztosítani minden településen, hogy az ott élők naponta legalább háromszor eljuthassanak a járási központba és vissza. Jelenleg 2200 településen ennél több szolgáltatást biztosít az állam, viszont ezer településen kevesebbet; 500 olyan falu vagy község van, amely egyáltalán nincs lefedve. Szólt arról is, hogy kezdeményezte a kormányfőnél és a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, hogy 2026-tól az önkormányzati utak karbantartása esetén a befizetett szolidaritási adó legalább 20 százalékát leírhassák, így több száz milliárd forint maradhat helyben erre a célra.
A KRESZ módosítására kitérve közölte: a szakmai konzultáció 2023 végi indulása óta rengeteg észrevétel érkezett és szeptember végén a tárca új társadalmi konzultációt indít. A legfontosabb az emberi élet védelme és a balesetek megelőzése – jegyezte meg. Újraszabályozzák a vezetéshez szükséges jogi feltételeket, a forgalomba helyezést és az utak táblázási rendszerét. A jogszabály a tervek szerint 2026 szeptemberében léphet hatályba – húzta alá.
A Budapest-Belgrád vasútvonal 170 kilométeres magyarországi szakászán a műszaki kivitelezés már 95 százalékban kész, a projekt még az idén lezárul – mondta, hozzátéve, hogy a szerbiai történések miatt kezdeményezte a mintegy 800 milliárd forintos beruházás teljes műszaki és pénzügyi átvilágását, amibe külső szakértőt is bevonnak.
Hegyi Zsolt elmondta: 2025 első hét hónapjában a MÁV és a Volán járatain 700 millió utazást regisztráltak, a nyáron 15 ezerrel több diák váltott országbérletet, mint egy évvel korábban és ennyivel nőtt a felnőttbérlet-értékesítés is. Felére csökkent a 20 percet késő vonatok száma, a menetrendszerűség 72-74 százalékról 84 százalékra nőtt; a MÁV 316 millió forint késési biztosítást fizetett ki az utasoknak, kevesebbet a vártnál – tette hozzá.
Elmondta: a mosdófelújítási programot az év végéig befejezik, utasaik fele már felújított mosdókat használ. A Tiszta IC program keretében naponta 300 vonaton biztosítanak menetközbeni takarítást. A Volán flottabővítése keretében tavasszal ezer új Credobus Econell Next vásárlására kötöttek közbeszerzést, ebből a nyáron 131 forgalomba állt.
Az év végén a 20 évnél idősebb autóbuszokat kivonják a forgalomból, 2027-ben már kizárólag klímás buszok szállítják majd az utasokat. A mozdonyflottát 40 korszerűbb használt jármű erősíti majd, a számuk az idén 55-re nő, összesen 100 ilyen mozdony áll majd forgalomba. A flotta nagy részét 2-4 éves Siemens Vectron mozdonyok teszik ki.
Az új járművek azonnal javították a szolgáltatási színvonalat – húzta alá Hegyi Zsolt.







