
Ennyivel tankolunk drágábban, ha megvalósul a Tisza Párt terve
Átlag 60 ezer forinttal.
Akár egy teljes nyaralás árát is elviheti a tankolás, ha valóban bekövetkezik az orosz olajszállítás megszűnése és a literenkénti ezer forint lenne a benzinár – írja a Világgazdaság. A drágulás nemcsak a családok pénztárcáját, hanem a teljes magyar gazdaságot is megterhelné.
Az üzemanyagár-emelés Magyarországon komoly társadalmi és gazdasági hatásokat vetít előre különösen, ha a brüsszeli elképzelések megvalósulnak. A Századvég friss elemzése szerint az orosz energiahordozók kivezetése drasztikus következményekkel járna. A számítások alapján a benzin literenkénti ára 1026, a gázolajé pedig 1051 forintra ugorhatna.
A helyzetet különösen aktuálissá teszi, hogy a 2026-os választásokra készülő Tisza Párt programjában szerepel Magyarország orosz energiavásárlásainak megszüntetése.
Magyar Péter pártelnök az uniós Ukrajna-politikához való csatlakozás mellett érvel, miközben a Századvég szerint ez ellátásbiztonsági kockázatokat és inflációs nyomást idézne elő.
Az orosz gáz kiesése már önmagában három és félszeresére növelné a családok rezsiköltségeit. Az olajembargó pedig tovább súlyosbítaná a helyzetet: az üzemanyagárak megemelkedése begyűrűzne a szállítási költségekbe és a bolti árakba is – írja a Világgazdaság.
A közösségi viták is felerősödtek
A Gazdálkodj okosan Digitális Polgári Kör Facebook-csoportjában – amelynek alapítói között ott van Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is – szintén élénk vita bontakozott ki a témában. Egy fuvarozással foglalkozó tag például úgy fogalmazott: a drágulás nemcsak a gazdaságot sújtaná, hanem a mindennapi családi költségvetéseket is.
Egy átlagos háztartás akár havi 40–60 ezer forinttal is többet fizethetne az üzemanyagért, ami éves szinten egy teljes családi nyaralás árát vinné el.
Számokban a drágulás
A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai alapján az év első felében a magyarok közel 1,9 milliárd liter üzemanyagot vásároltak. A Holtankoljak.hu szerint ennek átlagára 600 forint körül alakult, így havonta egy járműre vetítve 35–40 ezer forint volt a tankolási költség.
Ha az árak 1000 forintra emelkednek, az havi 55–65 ezer forintos kiadást jelentene, ami éves szinten 300 ezer forintos növekményt okozna. Több autó esetén pedig ennek többszörösét – írja a Világgazdaság.
Külföldi tankolás lehet a megoldás?
Felmerül a kérdés: ki tankolna egyáltalán itthon ilyen árak mellett? A régióban jelenleg 1,4–1,6 euró között mozog az üzemanyagár, vagyis jóval a tervezett magyar árszint alatt. Ha a hazai árak valóban az ezer forintos szint fölé kerülnének, akkor különösen a határ menti településeken sokan inkább külföldön tankolnának – írja a Világgazdaság.
A Tisza Párt beemelte programjába Brüsszel azon célkitűzését, amely az orosz energiahordozók beszerzésének tiltására irányul. Egy ilyen intézkedés súlyos gazdasági következményekkel járna: Magyarország kevesebb olajat tudna vásárolni, ami a Századvég számításai szerint a benzin literenkénti árát 1026 forintra, a gázolajét pedig 1051 forintra emelné.
A közvéleményben már korábban felháborodást váltott ki a Tisza radikális adóemelési terveiről kiszivárgott belső dokumentum. A botrányt tovább erősítették azok a felvételek, amelyeken a párt alelnöke arról beszélt, hogy a kampányban tilos megszorításokról beszélni, mert „ha mindent elmondanánk, megbuknánk”, de győzelem esetén már „mindent lehet”. A Századvég elemzése szerint ez a fajta megtévesztő kommunikáció az energiapolitikában is tetten érhető.
Magyar Péter augusztus 20-án ismertetett programja részeként csatlakozna Brüsszel Ukrajna-politikájának egyik kulcseleméhez, és leállítaná Magyarország orosz energiabeszerzéseit.
Bár a politikus nagyobb függetlenséget és kedvezőbb beszerzési feltételeket ígér, valójában az intézkedés komoly ellátásbiztonsági kockázatokat és drasztikus áremelkedést idézne elő.
A kutatóintézet korábbi elemzése kimutatta: az orosz gáz kiesése három és félszeresére növelné a magyar háztartások rezsiszámláit, ami évente több mint félmillió forint többletkiadást jelentene egy átlagos családnak. Az orosz olajimport leállítása pedig szintén súlyos problémákat okozna.
Ellátási problémák és rekordmagas üzemanyagárak
Magyarország földrajzi és történelmi okok miatt olajimportra szorul, amelyet jelenleg két fő útvonalon biztosít: az Ukrajnán keresztül futó Barátság kőolajvezeték, valamint a Horvátországból érkező Adria vezeték révén. A magyar és szlovák piac olajellátásának több mint kétharmadát jelenleg a Barátság vezetéken keresztül érkező orosz nyersolaj adja. Amennyiben ez kiesne, a térség két súlyos kihívással szembesülne.
Az első problémát a szükséges mennyiség biztosítása jelentené.
Magyarország és Szlovákia 2024-ben összesen 12,45 millió tonna olajat importált, miközben az Adria vezeték maximális kapacitása mindössze 11,8 millió tonna.
Ez tehát szűk keresztmetszetet jelentene a régió üzemanyag-ellátásában.
A második gond a finomítók működésével függ össze. A pozsonyi és a százhalombattai üzemek a fix arányban kevert orosz és nyugati olaj feldolgozására vannak optimalizálva. Az orosz nyersolaj kiesése felborítaná ezeket az arányokat, ami rontaná a finomítók hatékonyságát, és tovább csökkentené a Magyarországon és Szlovákiában előállítható üzemanyag mennyiségét.
2024-ben a két finomító 3,15 millió tonna benzint és 6,7 millió tonna gázolajat gyártott, de a kínálat visszaesése miatt ezek a mennyiségek csökkennének, miközben a kereslet nem változna. Ez rövid távon üzemanyaghiányt, középtávon pedig jelentős áremelkedést okozna.
A 2024-es hazai átlagárak és az Európai Központi Bank árrugalmassági vizsgálatai alapján a piaci egyensúly sokkal magasabb árszinten állna be:
a benzin literenkénti ára 1026 forintra, a gázolajé pedig 1051 forintra nőne.
Magyar Péter programja tehát nem csupán az adóemelésekkel és a rezsiköltségek növekedésével terhelné meg a lakosságot, hanem az üzemanyagárak drágulásán keresztül is súlyosan rontaná a családok megélhetését. Az üzemanyagárak emelkedése ráadásul a szállítási költségekben is megjelenne, ami átterjedne a gazdaság egészére, és általános inflációs nyomást generálna – összegezte a Századvég.
Zelenszkij újabb támadásra készül a Barátság kőolajvezeték ellen! Zelenszkij házi újságírójának, Szerhij Szidorenkónak a szavai világosak: újabb csapásra készülnek – írta közösségi oldalán a Fidesz–KDNP kommunikációs igazgatója.
Menczer Tamás kifejtette: „Ezek a támadások többet ártanak Magyarországnak és Szlovákiának, mint Oroszországnak. Az ukránok bennünket támadnak. Az energiabiztonságunkat, a szuverenitásunkat. Von der Leyen és az Európai Bizottság mindezt tétlenül nézi. Pedig néhány hónapja írásban vállalták, hogy fellépnek az ilyen támadások ellen. De nem tesznek semmit.
Szégyen. Von der Leyen irányítása alatt az Európai Bizottság ukrajnai bizottsággá változott.
Kitiltottuk Magyarországról az előző támadásért felelős katonai parancsnokot. Aki nem magyar, hanem ukrán. „Én ukrán vagyok.” Ezt mondta. Ilyet egy magyar soha nem mondana. Zelenszkij támad, fenyeget és zsarol bennünket azért, hogy támogassuk Ukrajna uniós tagságát.
De mi az ukrán zsarolásnak soha nem fogunk engedni. Magyarország az első!”
– szögezte le a Fidesz–KDNP kommunikációs igazgatója.






