RETRO RÁDIÓ

Az új budapesti villamosoknak nem jók a mostani sínek

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 07. 13. 19:07

A peronok túl magasak, az áramellátás gyenge, a jelzőberendezések pedig elavultak.

Budapest súlyos milliárdokért vásárolt új, alacsonypadlós villamosai nem tudnak a számukra eredetileg tervezett útvonalon közlekedni, mert a vágányhálózat nincs előkészítve, a peronok túl magasak, az áramellátás gyenge, a jelzőberendezések pedig elavultak. A 2-es villamos vonalán nem cserélték ki a berendezéseket, a Szabadság hídra pedig fizikailag nem fér fel a jármű, mert leér az orra a hídfeljárón.

Még Tarlós István főpolgármesteri időszakában, vagyis 2014-ben kötötte meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) akkori vezetőjeként Vitézy Dávid azt az első szerződést, amely alapján a korábbi szállítások nyomán most újabb alacsonypadlós CAF-villamosok érkeznek Budapestre. A szállítmánnyal a fővárosban közlekedő régi Ganz-típusú járműveket kívánják leváltani. A BKK honlapjának tanúsága szerint a „budapesti villamosbeszerzésekkel 2021-ig 73 vadonatúj CAF állt forgalomba. A BKK 2022 novemberében további 20 rövid, majd 2023 márciusában 26 rövid és 5 hosszú (összesen 31) CAF-villamost rendelt meg”. Ezek érkeznek most.

A beszerzést brüsszeli pénzek mellett a polgári kormány is támogatta, Orbán Viktor kabinetje ötvenmilliárd forintot csoportosított át, hogy a csődközeli helyzetben lévő Budapestet megsegítse az új, alacsonypadlós villamosainak megvételében.

Csakhogy: a most érkező járművek nem tudnak a budapesti sínhálózat teljes egészén közlekedni. A probléma már 2014-ben, vagyis a legelső szerződés megkötésekor is ismert volt. Az új villamosok működtetéséhez szükséges infrastrukturális feltételek ennek ellenére mind a mai napig nem valósultak meg. Vitézy Dávid egyik Facebook-bejegyzésében elismerte: a „villamosbeszerzés mögött több mint egy évtizedes előkészítés áll, ám a szükséges pálya- és kocsiszín-átalakításokra jelenleg nincs biztosított forrás”.

Ismert: Budapest pénzügyi egyensúlya a főváros csődközeli helyzete miatt borotvaélen táncol.

A régi villamosokkal ellentétben az új járművek fontosabb berendezései nem a padló alatt, hanem a tetőn találhatók, emiatt magasabbak, mint a társaik. Fogadásukra tehát a mostanihoz képest teljesen más kocsiszíni környezet szükséges. Emellett ezek a villamosok szélesebbek is mint a régiek, így például nem férnek el egymás mellett a Szabadság hídon, vagy a 2-es vonalon – amit szintén előre tudott minden érintett. Mégsem történt semmi annak érdekében, hogy ez ne így legyen.

A helyzet oka kapcsán Vitézy azt írta: a „BKK bevette a projekteket a helyreállítási alap (RRF) uniós forrástervébe, ám ezek az összegek – a jogállamisági viták miatt – Magyarország számára nem váltak elérhetővé. Bár a járművek költségeit végül a kormány más uniós forrásból mégis kifizeti, a kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésekre nincs fedezet, vagy ha van is, az Európai Bizottság befagyasztotta”.

Az új villamosok fogadásához szükséges teljes beruházási csomag értéke 32 milliárd forint lenne, amiből a két legnagyobb tétel  Ferencváros kocsiszín felújítása, valamint a 2-es villamosvonal alkalmassá tétele a CAF-villamosok fogadására.

Az új beszerzésű villamosok ügye most ott tart, hogy az önmagát csődközeli helyzetbe kormányzó Budapest 340 millió forint saját forrást különített el a legszükségesebb munkálatok elvégzésére. Ez azonban legfeljebb két-három évig nyújt ideiglenes megoldást. A régi Ganz-féle villamosok leváltására vásárolt korszerű villamosok pedig mindaddig, amíg a szükséges műszaki akadályokat el nem hárítja a Karácsony Gergely által vezetett főváros, csakis ott tudnak menni, ahol a korábban vásárolt CAF-járatok is mennek. Csakhogy a frissen vásárolt CAF-villamosokat azért nem oda szánták, mert ott már CAF-villamosok járnak.

Mindezt Vitézy is elismerte Facebook-bejegyzésében: „most nem tudni, honnan lesz pénz a tervezett 32 milliárdos csomagra, amiből a két legnagyobb tétel Ferencváros kocsiszín újjáépítése és a 2-es villamos vonalának alkalmassá tétele lenne. Ha ennyi uniós pénz nem is jön, legalább 6-7 milliárd kéne a kocsiszínek alkalmassá tételére – akkor a CAF-ok új vonalakra már nem mennek, csak oda, ahová ma is. Ha ez sincs, akkor jön a 340 milliós válságterv, ennek a finanszírozásáról döntött is a bizottság a javaslatomra fővárosi saját forrásból. Ez arról szól, hogy ha további kocsiszínek nem lesznek átalakítva, akkor legalább a legminimálisabb beavatkozásokat végezzük el az új villamosok fogadására – ez max. 2-3 évig jelent átmeneti és rossz megoldást, hosszabb kocsiszíni meneteket, észszerűtlen üzemeltetést, de legalább működő új villamosokat”.

Gulyás Gergely Kristóf, a Fővárosi Közgyűlés Fideszes képviselője szerint az új CAF-villamosok beszerzését hiába támogatta ötvenmilliárd forinttal a kormány, a járatok mégsem biztos, hogy forgalomba tudnak állni.

Mint azt Facebook-bejegyzésében hangoztatta: az „új alacsonypadlós villamosok folyamatosan jönnek. A főváros viszont elfelejtette, hogy nem elég megrendelni a járműveket – közlekedniük is kellene valahol. A ferencvárosi kocsiszín évek óta felújításra vár. A vágányhálózat nincs előkészítve, a peronok túl magasak, az áramellátás gyenge, a jelzőberendezések elavultak. A 2-es villamos vonalán nem cseréltek semmit, a Szabadság hídra pedig fizikailag nem fér fel a jármű, konkrétan leér az orra a hídfeljárón. Miközben a Tisza-Karácsony városvezetés százmilliókat szórt el Pride-ra, tízmilliárdokat égetett el Rákosrendezőre, a CAF-villamosokra már nem maradt sem figyelem, sem előrelátás. Most ott tartunk, hogy a BKV három külön mentőcsomagot próbál összerakni, több mint 30 milliárd forint értékben, csak azért, hogy működjön az, amit már megvettek. Villamosaink már vannak. Csak éppen Budapest nincs rájuk felkészítve”.

A főpolgármester továbbra sem törődik a Budapestet sújtó közlekedési káosszal, ragaszkodik a besült ötletéhez, annak ellenére sem nyitja meg a rakpartot napközben az autós forgalom előtt, hogy azt alig használja valaki – írta a Fővárosi Közgyűlés Fidesz-frakciójának vezetője Facebook-oldalán szombaton.

Szentkirályi Alexandra bejegyzése szerint ez egyértelműen többletforgalmat generál a belvárosban, amit az V. kerületiek meg is elégeltek. Szentgyörgyvölgyi Péter polgármester az ügy mielőbbi megoldása érdekében tárgyalást kezdeményezett a fővárossal.

„A válasz azt hiszem egyre kevesebb embert lep meg: a főpolgármester jelezte, hogy erről csak augusztus végén hajlandóak tárgyalni, talán csak a 24 napos szabadságának letelte után”

Újabb alacsonypadlós, légkondicionált CAF-villamosok érkeztek Budapestre – jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester csütörtökön a Facebook-oldalán az MTI szerint. Csakhogy, van egy kis probléma: a villamosok nem férnek fel a budapesti villamospályára, ezért nagymértékű beruházásokra lenne szükség, mielőtt forgalomba állhatnak. Kérdés, hogy honnan lesz erre pénz a főváros jelenlegi anyagi helyzetében.

Karácsony Gergely a járművek érkezését fontos mérföldkőnek nevezte a Budapesti Közlekedési Központ 2030-ig szóló villamosfejlesztési programjában, amely nemcsak új szerelvényeket, hanem a hálózat bővítését, valamint a megállók akadálymentesítését is tartalmazza.

Hangsúlyozta, hogy a bővülő villamoshálózat, valamint a modern, légkondicionált és alacsonypadlós járművek még jobb utazási élményt nyújtanak az utasok számára.

 

Ezek a fejlesztések lehetőséget teremtenek arra is, hogy a közterületek is megújuljanak, ezzel élhetőbbé téve a fővárost. A villamos a XXI. századi Budapest közlekedésének egyik alapja. A cél egy élhetőbb, zöldebb és korszerűbb Budapest! ” – fogalmazott Karácsony Gergely.

Egy baj van ezzel: nem férnek fel az új villamosok a budapesti villamospályára, és üzemeltetni sem lehet őket a mostani infrastruktúrával

Arról már nem a főpolgármester, hanem a Telex írt, hogy az új villamosoknál egy megoldandó probléma is van még:  ha nem hajtanak végre pályafejlesztést az érintett szakaszokon, akkor a CAF-villamosok nem fognak felférni a pályára.

A lap szerint 32,5 milliárd forintnyi vonal- és kocsiszínfejlesztések kellenének ahhoz, hogy a villamosok üzembe állhassanak a tervezett vonalakon.

„Szóval ha jól értem, mintha vettünk volna egy új elektromos autót, csak nincs hozzá töltőnk?” – összegezte Vitézy Dávid, a Fővárosi Önkormányzat klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának elnöke a testület legutóbbi, hétfői ülésén a problémát. Az ülésen a BKK és a BKV szakembereit beszéltek arról, hogy baj lesz, ha a főváros nem ad pénzt az új villamosok pályafejlesztéseire. A Telex szerint a fővárosi mostani anyagi helyzetében erre a fejlesztésre esély sincs.

A probléma az, hogy úgy tűnik, a villamosokért folytatott nagy harcban a főváros mintha elfeledkezett volna arról, hogy azokat majd üzemeltetni is kell – fogalmazott cikkében a Telex, amely szerint mostanra érhette el az új villamosok száma azt a kritikus szintet, hogy a BKV és a BKK szakemberei segítséget kérjenek. Megoldásként három, különböző forrásigényű megoldást is kidolgoztak, de az biztosnak tűnik:

ahhoz, hogy ennyi villamost zökkenőmentesen fogadni tudjanak, a BKV-nak már rég fel kellett volna újítania a ferencvárosi kocsiszínt, valamint két másik remízen is fejleszteni kellett volna, továbbá vágányokat, kitérőket, karbantartó csarnokokat kellett volna építeni és rendbe hozni.  Ahhoz pedig, hogy az új vonalakon is forgalomba állhassanak, át kell építeni a vágányhálózatot, meg kell erősíteni az áramellátást, fejleszteni a jelzőberendezéseket, megemelni és akadálymentesíteni a peronokat (mindezt a BKV már 2022-ben jelezte).

Arról nem is beszélve, hogy ha a 2-es villamos vonalán is leváltanák a CAF-okkal az 53 éves átlagéletkorú Ganz villamosokat, akkor a viaduktnál és az alagútnál is el kellene végezni néhány fejlesztést. Emellett szó volt arról is, hogy a CAF villamosok megjelenhetnek a Szabadság híd futó villamosvonalakon is, de ott is további fejlesztésekre lenne szükség ehhez – miután egy próbameneten kiderült, hogy a CAF orra súrolja a talajt a híd felhajtójánál, és  a súlya miatt amúgy is csak számos korlátozással engednék fel a hídra – például kerülni kellene azt, hogy a híd közepén utasokat szállító CAF-ok találkozzanak, máskülönben túlterhelődhetne a híd).

A három megoldási javaslat közül a szóban forgó bizottsági ülésen egyelőre a legolcsóbb csomaghoz szükséges pénz (340 millió forint) előteremtésére kérte fel a főpolgármestert a bizottság.

Vitézy Dávid szerint így alakult ki ez a helyzet

A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője a közösségi oldalán fűzött némi kommentárt a Telex cikkéhez. Azt írta: „Szeretném, ha nem maradna félreértés ez ügyben senkiben: nem arról van szó, hogy a BKK szakemberei ne tudták volna, mekkora villamost rendelnek, és most lepődtek meg. Nem, a magyarázat prózaibb: a jogállami viták miatt a szükséges beruházásokhoz a forrást nem kapta meg Magyarország, így Budapest sem.”

„A CAF-villamosokra a nagy keretszerződést még 2014-ben a BKK vezetőjeként én kötöttem meg – ez az 51 db villamos még mindig ebből a szerződésből érkezik. Az első perctől tudtuk, hogy az új alacsonypadlós villamosokhoz más infrastruktúra kell. Akkoriban erre a BKK meg is kapta az uniós forrást, így építettük teljesen újjá a Budafok kocsiszínt, alakítottuk át Szávát, emeltük meg a peronokat az 1-es, a 3-as villamos vonalán, a Budai Fonódó vonalán, építettük át (némi vita után egy sávosra a szélesebb peronok miatt) a Bartók Béla út belső szakaszát.”

Így aztán most nem tudni, honnan lesz pénz a tervezett 32 milliárdos csomagra, amiből a két legnagyobb tétel Ferencváros kocsiszín újjáépítése és a 2-es villamos vonalának alkalmassá tétele lenne. Ha ennyi uniós pénz nem is jön, legalább 6-7 milliárd kéne a kocsiszínek alkalmassá tételére – akkor a CAF-ok új vonalakra már nem mennek, csak oda, ahová ma is. Ha ez sincs, akkor jön a 340 milliós válságterv, ennek a finanszírozásáról döntött is a bizottság a javaslatomra fővárosi saját forrásból. Ez arról szól, hogy ha további kocsiszínek nem lesznek átalakítva, akkor legalább a legminimálisabb beavatkozásokat végezzük el az új villamosok fogadására – ez max. 2–3 évig jelent átmeneti és rossz megoldást, hosszabb kocsiszíni meneteket, észszerűtlen üzemeltetést, de legalább működő új villamosokat” – összegezte a helyzetet Vitézy Dávid, aki szerint:

„Ez ügyben a Fővárosnak nincs más út, csak előre. Minden tendert feltételesen kiír a BKK, minden munkát előkészít, és reméljük, előbb-utóbb a szükséges uniós forrást megkapjuk.”

– írta Szentkirályi Alexandra.

Magyarázata szerint ez végtelenül cinikus, mert a rakpart a tervek szerint augusztus 15-ig lenne lezárva a forgalom elől, így egy augusztus végi egyeztetés már okafogyott lenne.

 

Miközben egyre többen kérik a pesti alsó rakpart megnyitását Karácsony Gergelytől, ő ahelyett, hogy belátná a hibáját, és végre visszaadná a nappali csúcsidőben a rakpartot a forgalomnak, szokása szerint csak az időt húzza – írta a frakcióvezető.

„Szerintünk viszont a Budapesten közlekedők megérdemelnék, hogy végre enyhítsenek az őket sújtó közlekedési káoszon”

– szögezte le Szentkirályi Alexandra.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.