tóth gabi
Moszkva mérsékletre intett.
Az orosz polgári légi közlekedési felügyelet (Roszaviacija) pénteki közlése szerint ukrán drónok jelentette biztonsági kockázatok miatt nem tudott a célállomásán, a csecsenföldi Groznijban landolni az az Azerbajdzsánból indult utasszállító repülőgép, amely szerdán lezuhant Kazahsztán területén.
„Azon a napon, illetve éppen azokban az órákban nagyon bonyolult volt a helyzet a grozniji repülőtér környékén. Ukrán harci drónok éppen terrortámadásokat hajtottak végre a polgári infrastrukturális célpontok ellen Groznij és Vlagyikavkaz területén” – közölte Dmitrij Jadrov, a Roszaviacija vezetője.
Az Azerbaijan Airlines (AZAL) légitársaság gépe a kazahsztáni Aktau város közelében zuhant le szerdán. A gépen 62 utas és ötfős legénység volt, a balesetet 29 ember élte túl, részben súlyos sérülésekkel, a halálos áldozatok száma pedig 38. A gép Bakuból a csecsenföldi Groznijba tartott.
Az orosz légihatóság közlése szerint az ukrán drónok veszélye miatt a szóban forgó időszakban a grozniji repülőtéren nem engedélyezték a járatok indítását és fogadását. A riadó idején minden repülőgépnek el kellett hagynia a légteret – mondta el Jadrov, aki azt is hozzátette, hogy aznap sűrű köd is volt a térségben. Elmondta azt is, hogy a szerencsétlenül járt gép pilótája két alkalommal is megkísérelte a leszállást, de nem járt sikerrel, és ezt követően vette az irányt Kazahsztán felé.
A katasztrófa oka egyelőre ismeretlen, a körülményeket vizsgálják. A gépet először Mahacskalába irányítottak át a köd miatt a szerdai tájékoztatás szerint. A Flightradar24 légiforgalmi portál szerint a gép átrepült a Kaszpi-tenger felett, eltérve előírt útvonalától, majd már a szárazföld fölött megfordult, és ott lezuhant.
A szerencsétlenséggel kapcsolatban különböző elméletek merültek fel, ideértve azt a lehetőséget is, hogy a gépet egy ukrán dróntámadás elhárítására indított orosz légvédelmi rakéta találhatta el, tekintettel a géptörzsön talált szokatlan rongálódásra. A kazah szenátus elnöke azonban mindezt „felhajtásként” és alaptalan állításként visszautasította, és a Kreml is visszafogottságra intett a spekulációkat illetően.
A Kreml csütörtökön visszafogottságra intett, ami a Kazahsztánban kényszerleszállás közben lezuhant utasszállítóval kapcsolatos spekulációkat illeti.
Az Azerbaijan Airlines (AZAL) légitársaság gépe szerdán szenvedett szerencsétlenséget a kazahsztáni Aktau város közelében. A gépen 62 utas és ötfős legénység volt, a balesetet 29 ember élte túl, részben súlyos sérülésekkel, a halálos áldozatok száma pedig 38.
– hangsúlyozta Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő. „Helytelen elméleteket alkotni, míg nincsenek kéznél a vizsgálat eredményei” – tette hozzá.
A szerencsétlenség okát egyelőre nem tudni, különböző elméletek merültek azonban fel, ideértve azt a lehetőséget is, hogy a gépet egy ukrán dróntámadás elhárítására indított légvédelmi rakéta találhatta el, tekintettel a géptörzsön talált szokatlan rongálódásra.
Maulen Asimbajev, a kazah szenátus elnöke „felhajtásként” és alaptalan állításként utasította vissza mindezt.
Kanat Bozumbajev kazah miniszterelnök-helyettes pedig rámutatott, hogy ezek „az újságírói találgatások és vizsgálódások valamiféle kormányzati forrásokra hivatkoznak”.
– tette hozzá.
Marat Karabajev kazah közlekedési miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján arról számolt be, az aktaui repülőtér arról értesült a gép lezuhanását megelőzően, hogy a fedélzeten, az utastérben felrobbant egy oxigénpalack és az emberek kezdték elveszteni eszméletüket. Elmondta, hogy az utasszállító kétszer is megpróbálta megközelíteni a légikikötőt, ahol mindent előkészítettek fogadására. Hozzátette, hogy a légiirányító minden szükséges intézkedést megtett, de elvesztették az összeköttetést, a gép pedig lezuhant.
Karabajev a kazah légiirányítóktól kapott információkra hivatkozva elmondta, hogy az Embraer 190-es típusú gép egy sor rendszer meghibásodása miatt irányíthatatlanná vált, nem tudta megbízhatóan tartani a magasságot, sem pedig az irányt. A csecsenföldi Groznijba tartó gép legénysége, miután információkat kapott az időjárási körülményekről Mahacskalában, illetve Bakuban, úgy döntött, hogy a kazahsztáni Aktau felé veszi az irányt.
A tárcavezető helyettese, Talgat Lasztajev elmondta, hogy a feketedobozok kiértékelését december 27-én kezdik meg brazil szakrtők megérkezését követően, tekintettel arra, hogy az utasszállítót Brazíliában gyártották.
Abilajbek Ordabajev, a kazahsztáni Mangisztau megye illetékes ügyésze közölte, hogy a légikatasztrófa vizsgálataiban sem orosz, sem azeri rendvédelmi szervek nem vesznek részt. Egyben elmondta, hogy a vizsgálatot végző kazah rendvédelmi szervek megtalálták a gép mindkét feketedobozát, elvégezték a túlélők, a földi repülésirányító személyzet és az esetleges szemtanúk kikérdezését is. Hozzátette, hogy szemlét is tartottak a baleset mintegy 4000 négyzetméteres kiterjedésű helyszínén.
Megtalálták a baleset helyszínén a szerdán lezuhant azerbajdzsáni repülőgép fekete dobozát. A nyomozók már vizsgálják a tartalmát. A Bakuból Groznijba tartó gép 67 utasa közül 29-en túlélték a tragédiát, amelyet a legfrissebb információk szerint nem a rossz időjárás vagy egy madárraj okozott, hanem légvédelmi támadás érhette a gépet. A túlélők ugyanis robbanásról és repeszekről számoltak be - számolt be róla az M1 Híradó.
Az Azerbaijan Airlines egyik járata szerdán Bakuból Groznijba tartott, de a kazahsztáni Aktautól mintegy 3 kilométerre kényszerleszállást hajtott végre. Az előzetes információk szerint a baleset oka az volt, hogy a gép összeütközött egy madárrajjal, és felrobbant egy oxigéntartály a fedélzeten.
A rendkívüli helyzetek kazah minisztériumának felvételén mentős egységek dolgoznak az Azerbaijan Airlines (AZAL) azeri légitársaság Embraer ERJ-190AR típusú utasszállító repülőgépének roncsánál, miután a Bakuból a csecsenföldi Groznijba tartó légi jármű lezuhant 72 emberrel a fedélzetén a kazahsztáni Aktau városnál 2024. december 25-én. Az első értesülések szerint tizenkét túlélőt égési sérülésekkel kórházba szállítottak.
MTI/EPA/Rendkívüli helyzetek kazah minisztériuma
Az ügyben azonban egyre több szakértő szólal meg. Ennek az utasnak, a zuhanás előtti percekben készült felvételi alapján többen kizárják, hogy egy madárraj berepülése okozhatta volna a szárny hátsó részén keletkezett sérülést.
Számos különböző méretű lyuk látható az utasszállító roncsain is. Egyes orosz katonai bloggerek felvetették, hogy ezek légvédelmi rendszer, lövedék vagy ütőelemeket tartalmazó robbanás nyomai lehetnek. Légvédelmi szakértők szerint is a gépen belüli és kívüli sérüléseket egy légvédelmi rakéta felrobbanása okozhatta. A légvédelmi rendszerek esetleges bevetése egybevág több médiajelentéssel, amelyek szerint Csecsenföldet december 25-én reggel drónok támadták meg. A vizsgálat azonban még csak most kezdődött el, így ezek nem hivatalos információk.
– mondta Ilham Alijev azeri elnök.
Az Azerbaijan Airlines felfüggesztette a Bakuból Groznijba és Mahacskalába tartó járatokat, amíg a repülőgép-szerencsétlenség kivizsgálása be nem fejeződik.
(Fotó: MTI/EPA/Rendkívüli helyzetek kazah minisztériuma)
Közben az utasok aggódó családtagjai kétségbeesetten várják a szeretteikről szóló legfrissebb híreket. A kazah hatóságok szerdán csak annyit közöltek, hogy a szerencsétlenül járt gép fedélzetén tartózkodó 67 ember közül 38-an meghaltak a balesetben, és 29 élték túl. Sokan nem tudják még, hogy ki az, aki túlélte a katasztrófát.
„Az unokatestvérem neve csak a listán szerepel, de arról már nincs információ, hogy él-e vagy sem”
– panaszolta az egyik hozzátartozó.
Az azeri elnök a baleset miatt december 26-ra nemzeti gyásznapot rendelt el.