Marics Peti
A korlátlan mobilhasználat.
A Szilícium-völgy legbefolyásosabb alakjai, többek között Bill Gates és Steve Jobs is úgy vélekedtek korábban, hogy veszélyes lehet a gyerekekre nézve a korlátlan mobilhasználat. A nyugati világban is egyre kiterjedtebb szabályozás van kialakulóban azért, hogy a digitális eszközöket az osztálytermekből kiszorítsák.
A Szilícium-völgy legbefolyásosabb alakjai, többek között Bill Gates és a néhai Steve Jobs is úgy vélekedtek korábban, hogy veszélyes lehet a gyerekekre nézve a korlátlan mobilhasználat – írja a Magyar Nemzet.
Az elmúlt években egyre több országban kezdték betiltani a mobiltelefonok iskolai használatát, a folyamat pedig az idei év folyamán vett jelentősebb lendületet. A nyugati világban is egyre kiterjedtebb szabályozás van kialakulóban azért, hogy a digitális eszközöket az osztálytermekből kiszorítsák. Ennek fényében érdekes, hogy
A Magyar Nemzet felidézi Bill Gates, a Microsoft társalapítója által elmondottakat, aki a korábbi kanadai miniszterelnökkel, Stephen Harperrel tartott közös sajtótájékoztatóján beszélt arról: napi 45 percben maximálják azt az időt, amit a gyermekük játékkal tölthet el okoseszközökön, a hétvégéket illetően pedig egy órával toldották meg a keretet.
Steve Jobs még 2011-ben, nemsokkal halála előtt beszélt arról, hogy saját gyermekeinek sem engedte az iPad használatot, veszélyesen addiktív jellege miatt. Idézik még Peter Addertonnak, a Boost Mobile és a MobileX vezetőjének véleményét is, aki ausztrál mintára szorgalmazza a gyerekek iskolai mobilhasználatának tiltását.
A lap hozzáteszi, a szilícium-völgyi elit hozzáállása azért is tekinthető figyelemreméltónak, mivel gyermekeiket jellemzően a „liberális iskolaként” elkönyvelt Waldorf-ba járatják, amely egyébként hosszú évek óta kitiltotta a digitális eszközöket az órákról.
A felmérések szerint a megkérdezettek többsége egyetért az okostelefon-használat iskolai korlátozásával és az ezzel kapcsolatos rendelettel – mondta a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára kedden Budapesten.
Rétvári Bence közölte: az osztályteremben, tanítási idő alatt a készüléket csak akkor lehet használni, ha az kifejezetten a tanórát segíti. Ezt a munkát a kormány is erősítette az elmúlt időben – tette hozzá –, hiszen 450 ezer laptopot osztottak ki a diákoknak, az idén pedig további 100 ezret osztanak ki azért, hogy minden diák készségszinten megismerje a különféle eszközöket és a tanulást szolgáló tartalmakat.
A legutóbbi, a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) által végzett felmérés szerint az alsó tagozat esetében a megkérdezettek 94 százaléka, a felső tagozatban 89, míg a középiskolában 73 százaléka támogatta a mobiltelefon használatának tanítási idő alatti korlátozását – ismertette Rétvári Bence.
Egy másik, a Szent István Intézet által készíttetett felmérés szerint, amelyben arra voltak kíváncsiak, hogy
18 százaléka „inkább egyetért”, az „inkább nem” és az „egyáltalán nem ért egyet” választ 7-7 százalék jelölte meg.
A mobileszközök iskolai időben történő korlátozásával nagyban megelőzhetők az iskolai online zaklatások is – emelte ki az államtitkár. Mint mondta, a telefonok használatának tiltása nemcsak Magyarországon van napirenden, számos ország korlátozta vagy korlátozni fogja ezen eszközök iskolai használatát.
Így például Angliában, Franciaországban, Szlovákiában, Hollandiában, Olaszországban született hasonló korlátozás. A sajtótájékoztatón Hal Melinda klinikai szakpszichológus – egyetértve a rendelettel – azt mondta, az oktatási intézmény szerepe nem kizárólag a tanulást szolgálja, hanem a nevelést, a megfelelő és biztonságos fejlődést is.
„A mentális keretben ez nem képzelhető el úgy, hogy a digitális eszközök próbálják nevelni, alakítani a fiatalok gondolkodását” – fogalmazott. Az elmúlt évek tendenciája azt mutatja – folytatta –, hogy minél többet használja a digitális eszközt egy gyermek, a mentális készségei annál inkább háttérbe szorulnak.
Igaz ez a kognitív, tanulási teljesítményre, a gondolkodásra, a logikai sorok kialakítására vagy a szimbolikus gondolkodásra – fűzte hozzá. Közölte: minél kisebb korban kap egy gyerek okoseszközt, annál nagyobb a mentális romlás; mára ez azt jelenti, hogy minden negyedik fiatal küzd valamilyen mentális zavarral vagy annak klinikai tünetével.
A szakember úgy vélte, hogy a korlátozással csökkenni fog az internetes zaklatási (cyberbullying) esetek száma, amelyek az online térben, iskolaidőben is megtörténtek. Az adatok szerint minden második magyar gyerek évente legalább egyszer zaklatás áldozatává válik, ezen esetek 80 százaléka az online térben történik.
Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő arról beszélt, hogy a kiskamaszok, kamaszok képernyő előtt töltött ideje más, az idegrendszeri fejlődéshez elengedhetetlen tevékenységtől vonja el az időt.
Idézte az OECD 2017-es jelentését, amely szerint nem látható, hogy az okostelefonok iskolai megjelenése bármi pluszt adna az oktatáshoz, a tavalyi PISA-jelentés szerint pedig ezen eszközök a gyerekek kompetenciaképességét rontja. Mint mondta, tud olyan iskoláról, ahol már nyolc éve tiltják a telefonok iskolai használatát.
Eőry Csaba adatkezelési szakember szerint az ilyen eszközökön a személyes adatkezelés is hosszú távra ható probléma: a telefon- és internethasználat során számos adat keletkezik a felhasználóról, az évek során „rengeteg információmorzsát” elszórnak magukról a gyerekek, az érdeklődési körükről, a döntéseikről.
A szakember a tudatosságra hívta fel a figyelmet, mint mondta, a „józan ész politikája” alapján jelenjen meg mindenki az online térben.