Marics Peti
Péntek délutánra ér a víz Esztergomhoz.
Nagyjából most ötven vagy efölött pár centiméterrel alacsonyabb a tetőző vízállás, mint 2013-ban volt – közölte Siklós Gabriella. A legnagyobb kihívást az árvízi jelenségek okozzák a vízügyi szakembereknek, hiszen tetőzés után fakadóvizek, csurgások, buzgárok alakulhatnak ki, ilyenek a Szigetközben – az árhullám levonulása után – gyakrabban előfordulnak – ismertette, hozzátéve: ezeket a szakembereknek sikerült körülvédeniük.
Az vízügy honlapján feltüntették az árvízvonal telefonszámát, a vonal 24 órában működik. Itt az aktuális árvizes információkról adnak felvilágosítást, felajánlásokat azonban nem tudnak fogadni, és útinformációval sem szolgálnak.
Siklós Gabriella ismételten arra kérte az embereket, hogy ne menjenek az átázott töltésekre, gátakra. A civilek egyrészt akadályozhatják az ott zajló védekezési munkát, valamint további pluszterhelést raknak a töltésekre.
A szigetközi szakaszt már elhagyta az árhullám, pénteken Komáromnál és Esztergomnál, szombaton Vácnál és Budapesten tetőzik a Duna – közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF)vezetője pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.
Láng István jelezte: a szigetközi szakaszon már 20 centiméteres apadás van. A Duna péntek dél körül Komáromban, este Esztergomban tetőzik, Komáromnál a jelenlegi szinthez képest hét, Esztergomban öt centiméteres emelkedéssel – mondta.
Hozzátette: a tetőzés Vácon szombat délelőtt a jelenleginél 28 centiméterrel magasabban, Budapesten pedig szombat este, a jelenleginél 37 centiméterrel magasabban várható.
Hamarosan Budapesten is tetőzhet a Duna, amelynek vízszintje már nyolc méter felett van, azonban a főváros már készen áll az évtized legnagyobb árvízére. Láng István országos vízügyi főigazgató az M1 aktuális csatorna 48 perc című hírháttérműsorának csütörtöki élő adásában azt mondta, lassú emelkedés várható Budapestnél, szombat estig még körülbelül ötven centiméterrel fog emelkedni a Duna vízszintje, ezt követően lassú apadásnak indul a folyó. Az árvíz miatti lezárások aktuális helyzete nyomon követhető a www.bkk.hu/arviz oldalon. Ahogy azt korábban a BKK már jelezte, szeptember 20-án, pénteken üzemkezdettől lezárták az M2-es metró Batthyány téri állomását.
A vonatok ma már csak áthaladnak az állomáson, le- és felszállni nem lehet. A Batthyány téri metróállomás lezárásának idején a 39-es busz a Széll Kálmán tér és a Batthyány tér között sűrűbben és nagyobb befogadóképességű, csuklós autóbuszokkal közlekedik.
Mától korlátozták a 19-es és a 41-es villamos közlekedését is a Lánchíd térségében. A 41-es villamos a Krisztina körút felé, az 56-os villamos vonalán közlekedik, a 19-es villamos pedig két szakaszon jár: a Bécsi út felől csak a Batthyány téri, illetve a Clark Ádám téri ideiglenes végállomásig (felváltva), Kelenföld felől pedig a Clark Ádám tér megállóhelyig. Mindeközben a BKK sűrűbben indítja a nagykörúti 4-es és 6-os villamosokat, illetve több járat közlekedik az 1-es villamos vonalán is.
Két árvízvédelmi kapu is védi az Országházat – mondta Horváth Gábor, az Országgyűlés Hivatala gépész művezetője az Országház épületének hivatalos Instagram-oldalán közzétett videóban. A szakember elmondta, hogy a kapuk 2013-ban, a mélygarázzsal és a látogatóközponttal egy időben épültek. Mindkettő vasszerkezetű, az egyik 8,5 méter hosszú, 3,5 méter magas, míg a másik 5,5 méter hosszú és szintén 3,5 méter magas.
Horváth Gábor tájékoztatása szerint a kapukat görgőkön húzták be, majd nekifeszítették egy gumi tömítőszerkezetnek, így nem tud átjutni rajtuk a víz.
A mögöttük lévő másodlagos kapu – egy alumíniumszerkezetű, a Római-partihoz hasonló árvízvédelmi létesítmény – azt szolgálja, hogy ha véletlen beszivárogna a víz, legyen, ami megállítja. Ha ez sem lenne elég, a két kapu közé szivattyúkat is el tudnak helyezni – tette hozzá. A gépész művezető jelezte, hogy a kapukat élesben még nem próbálták, de a tűzoltók már nagy nyomású vízzel tesztelték azokat.
Nagybajcs után ma délelőtt Komáromban, délután pedig Esztergomban várható a tetőzés.
A Duna áradása, illetve a védekezési munkák miatt egyre több helyen kell forgalomkorlátozásokat bevezetni – közölte az Útinform.
Pest vármegyében:
A fentieken kívül Pest vármegyében a Duna menti kerékpárutak és komphoz vezető utak nem járhatók, így
Nem használható a Dunakeszi–Horányi komphoz vezető út,
Szintén Pest vármegyei hír, hogy az Ipolydamásd országhatárhoz vezető utat, egy ötszáz méteres szakaszon árvízi védekezés miatt kellett lezárni. Ennek folytán a Helemba határátkelőhely sem használható, a határátlépés nem lehetséges. Ott a kerékpárút sem használható.
Komárom-Esztergom vármegyében:
Győr-Moson Sopron vármegyében:
Bács-Kiskun vármegyében:
Fejér vármegyében:
A Dunán levonuló árhullám miatt szükségessé vált a gemenci vadállomány védelme.
A közúti balesetek megelőzése érdekében az alábbi forgalomkorlátozásokra számítsanak:
Bács-Kiskun vármegyében:
Tolna vármegyében, az 55-ös főúton, Baja térségében, a 104-es és a 111-es kilométer között 60 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben.
A Duna vonalán az árvízvédelmi területeken élénk a vadmozgás, így a közutakon közlekedők fokozott figyelemmel és óvatossággal közlekedjenek.
Csehországban már minden régióban apadnak a folyók, gyakorlatilag megszűnt az árvízveszély, s már csak néhány helyen van magasabb szintű készültség – jelentette pénteken reggel a közszolgálati rádió.
Az árvíz halálos áldozatainak száma hatra emelkedett, az eltűntek száma hivatalosan jelenleg nyolc. Az eltűntek után nagy erőkkel kutatnak. Az észak-csehországi Ústí nad Labemben, az Elba folyóban a rendőrök láttak egy holttestet, de a sebes vízből nem sikerült kifogniuk. Ez azt jelzi, hogy az áldozatok száma valószínűleg nem végleges. A víz eltűnésével egyre nagyobb mértékben válnak láthatóvá a károk. A hivatalos becslések most már százmilliárd koronás (1500 milliárd forint) kárról beszélnek. Zbynek Stanjura pénzügyminiszter csütörtök este kijelentette: javasolni fogja a kormánynak, hogy az idei évre tervezett költségvetési hiányt 30 milliárd koronával (450 milliárd forint) emeljék meg. Az idei tervezett hiány 252 milliárd korona, ezzel 282 milliárdra nőne. Hasonló módon a jövő évre tervezett költségvetésben is növelnék a várható hiányt.
A pénzügyminiszter azt is elmondta, hogy a kormány mérlegeli az árvízi kötvények kibocsátását, hogy növelje az államkassza bevételét. Erre 1997-ben már volt példa, s a kötvények gyorsan elkeltek. Petr Fiala cseh kormányfő, aki lengyel, szlovák és osztrák kollégája társaságában csütörtökön a dél-lengyelországi Wroclawban találkozott Ursula von der Leyennel, az Európai Bizottság elnökével, újságíróknak elmondta: von der Leyen közölte, hogy Brüsszel tízmilliárd euróval segíti az árvíz sújtotta Közép-Európát, s ebből az összegből a csehek kétmilliárd eurót kapnak.
Az árvíz sújtotta településeken mindenütt megkezdődött a romok eltakarítása, a porták fokozatos rendbetétele. Ez nem megy könnyen, szinte mindenütt hiányoznak a nedvességelszívó gépek, a tisztító-, fertőtlenítőeszközök, a szükséges munkaeszközök és más hasonló dolgok, mert az igények egyik napról a másikra nagyon megnövekedtek. Míg a cseh kormány az Európai Uniótól kért nedvességelszívó készülékeket, több európai állam önként ajánlott fel segítséget. Szlovénia néhány száz gépet már el is küldött a cseheknek. A televízió szerint hiány van a statikusokból is, mert országszerte több ezer épületet kell átvizsgálni.
Akárcsak a korábbi évek hasonló katasztrófái esetében, most is országos szintű szolidaritás alakult ki a kárt szenvedettekkel. A legfrissebb kimutatások szerint a civil szektor szervezetei péntek reggelig már 250 millió koronát gyűjtöttek össze magánemberektől és cégektől is a rászorulók megsegítésére. Az árvíz által megkímélt településeken a rekonstrukciós igények alapján már szervezik az embereket, különféle szakmunkásokat, akik önkéntes alapon elmennek dolgozni, segíteni a károsultaknak. A civil szervezetek ismételten arra hívják fel az önkénteseket, hogy egyénileg ne utazzanak az árvíz sújtotta területekre, mert a segítséget szervezni kell. Eddig mintegy háromezer személy regisztráltatta magát erre az önkéntes munkára.
A cseh sajtó tájékoztatásai szerint kezdenek megjelenni az árvízi turisták is, akik csak kíváncsiságuk kielégítése végett utaznak a problematikus területekre. A sajtó felhívta a lakosság figyelmét, hogy egyrészt az árvíz sújtotta területekre utazni veszélyes, másrészt az ilyen személyek a kármentést is akadályozzák. Továbbra is kisebb-nagyobb gondok vannak az áramszolgáltatással, a lakások fűtésével, a melegvíz-szolgáltatással és a vasúti közlekedéssel. Ez utóbbi teljes újraindítását a jövő hét elejére ígérte a cseh vasúttársaság.