kulcsár edina
Erről beszélt Orbán Ráchel.
Borítókép: Orbán Ráhel (Fotó: Mandiner)
„Budapestet kétszer kell eladni, először eladjuk a desztinációt, aztán pedig magunkat mint szolgáltatót. Ezzel szemben a Balatont meg kell tartani magunknak” – fogalmazott Orbán Ráhel, BDPST Csoport kreatív igazgatója az esztergomi MCC Feszt nyitónapján rendezett, a hazai turizmust fókuszba helyező kerekasztal-beszélgetésen az Index beszámolója szerint.
Az esemény moderátora, Ditróy Gergely (üzletfejlesztési igazgató, Portfolio Csoport) rátért a repülőtérre, mint a Budapestre érkező turisták fő csomópontjára, megkérdezte, hogy milyen fejlesztések vonzanának ide még több vendéget.
Orbán Ráhel szerint fontos, hogy kövessük a trendeket, akár az első benyomásokról, a taxirendelésről vagy a tömegközlekedésről legyen szó, sok fejlesztési lehetőség maradt még itt. Felvetette, hogy akár a hotelek recepcióján rákérdezhetnének, hogy milyen volt a vendég repülőútja, amelyről visszacsatolást kaphatna a reptér üzemeltetője. Arra is kitért, hogy miért vert köröket a budapesti reptérre a bécsi.
Éveken keresztül ugyanaz volt a bécsi és a budapesti repülőtér üzemeltetője, azt pedig vélelmezhetjük, hogy nem volt érdekelt abban, hogy a magyar főváros légikikötője abban az ütemben fejlődjön, mint az osztrák
– fejtette ki. Megjegyezte, hogy rövid, közép- és hosszú távon is pozitív változásokat vár Ferihegyen. Orbán Ráhel szerint rengeteget jelenthet Budapestnek a Ferihegyi repülőtér új üzemeltetője, amely már a magyar érdekeket tartja szem előtt.
A moderátor felvetette, hogy az infláció nem csak Magyarországot sújtja keményen, mivel például az olaszok kezdenek kiszorulni a saját tengerpartjukról, egyre nehezebben tudják megfizetni.
Budapest pedig lehetne a „második választás” azoknak a családoknak, akik Párizst vagy Barcelonát nem tudják, esetleg nem akarják megfizetni, de egy építészetben, programlehetőségekben és gasztronómiában erős európai városba szeretnének utazni
– reagált Orbán Ráhel. Zsidai Zoltán Roy, a Zsidai Group tulajdonosa szerint amit lehet, azt oldja meg a piac, de az állami szerepvállalásnak is van jogosultsága. Ilyen a hadsereg megszervezése, a vasúti sínek építése és karbantartása, illetve a légitársaságok megvétele. Minden mást szerinte megold a piac, erre jó példának tartja azt a Coldplay-koncertet, amely az egekbe lőtte a fővárosi szálláshelyforgalmi számokat.
Orbán Ráhel felvetette, hogy egy egész éves kalendáriumra lenne szükség a turizmusban, mivel nehéz átlátni a rengeteg eseményt a fővárosban. A lényeg az, hogy ne szervezzenek keresztbe nagy rendezvényeket, ami korábban többször is előfordult.
Erre Kovács Balázs, a Danubius Hotels vezérigazgatója hozott példákat:
és az, hogy egy időpontra estek, nem tett jót a magyar fővárosnak, hiszen ezek az események külön-külön is megtelítik Budapestet. A repülőtérrel kapcsolatban megjegyezte, hogy sokkal több közvetlen összeköttetésre lenne szükség, mert például a jól fizető amerikaiak nem feltétlenül akarnak átszállással bajlódni. Ebben a versenyben pedig van még hova fejlődnie Budapestnek.
A debreceni Campus Fesztivál Fotó: Facebook/Campus Fesztivál
Az idei fesztiválszezont július 3–6. között a Balaton Sound nyitotta, amelynek idén is Zamárdi adott otthont. Az Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai alapján ez idő alatt a település szálláshelyein több mint 12 ezer vendég 22 ezer éjszakát töltött el. Ezzel a vendégszám három és félszeresére, a vendégéjszakáké pedig közel háromszorosára nőtt a rendezvényt megelőző hét azonos időszakához képest – közölte pénteken a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ).
Gárdonyban, Velencén, Sukorón, Pákozdon és Kápolnásnyéken is növekedést tapasztalhattak a szállásadók július 10–14. között. Az eredetileg Egyetemisták és Főiskolások Országos Turisztikai Találkozójaként elindult EFOTT fesztivál során mintegy 3600 vendég éjszakázott a települések szálláshelyein. Ezzel a kiemelkedő főszezoni foglaltság is tovább erősödött: a megelőző héthez képest is több mint tíz százalékot nőtt a vendég- és húsz százalékot a vendégéjszakaszám a településeken.
A fesztivál egyik legfőbb nyertese Kápolnásnyék, ahol az EFOTT alatt a vendégek száma több mint duplájára, míg az általuk eltöltött éjszakák száma 143 százalékkal nőtt a korábbi héthez viszonyítva, ugyanakkor több mint 60 százalékkal bővült Sukoró és 24 százalékot nőtt Gárdony vendégéjszakáinak száma is a fesztivál alatt, a korábbi héttel összevetve.
Hasonló hatást eredményezett a Művészetek Völgye, amely július 19–28. között zajlott Kapolcson, Taliándörögdön és Vigántpetenden. Az NTAK-adatok alapján Kapolcs népszerűsége igencsak megugrott: a rendezvénynek helyszínt adó három település összesen több mint kétezer vendéget fogadott. Az általuk eltöltött mintegy nyolcezer éjszakából több mint hatezret regisztráltak a kapolcsi szálláshelyek.
A település teljes júliusi vendégforgalmának 93 százaléka így a fesztivál alatt keletkezett.
A korábbi héthez viszonyítva negyedével több vendég érkezett Debrecenbe a Campus Fesztiválra július 24–28. között. A nyolcezer vendég 15 ezer vendégéjszakát töltött a cívisvárosban. A belföldi látogatók száma 66 százalékkal, az általuk eltöltött éjszakáké pedig 34 százalékkal haladta meg az előző hetit.
A bevétel növekedéséhez is jelentősen hozzájárultak a fesztiválok a települési szálláshelyeken. A Balaton Sound alatt több mint négyszeresére nőtt a szálláshelyek bevétele Zamárdiban a fesztivált megelőző hét azonos időszakához viszonyítva.
Kapolcson, Taliándörögdön, Vigántpetenden több mint 70 százalékkal emelkedtek a szálláshelyi bevételek a Művészetek Völgye alatt a fesztivál előtti időszakhoz képest.
Szintén jelentős mértékben emelkedtek a debreceni szálláshelyi bevételek a Campus Fesztivál alatt, és összességében 30 százalékkal nőttek Sukoró, Velence, Gárdony, Kápolnásnyék és Pákozd szálláshelyi árbevételei is az EFOTT alatt.
A fesztiváloknak köszönhetően sok esetben változik a vendégek korcsoportos megoszlása is. Zamárdiban a Balaton Sound alatt a 18 éven aluliak arányában 23, a 35 éven felüliek arányában 34 százalékpontos csökkenés mutatkozott, míg a 19–24 év közöttiek aránya 27, a 25–34 év közöttiek aránya pedig 29 százalékponttal haladta meg az egy héttel korábbit. Szintén nőtt az EFOTT hatására a Velencei-tó körüli települések szállóvendégei között a 19–24, illetve a 25–34 éves korosztály aránya, nyolc, illetve hat százalékponttal.
A szálláshelytípusok közül a fesztiválok helyszínein a szállodák, a magán- és egyéb szálláshelyek, valamint a kempingek bizonyultak a legnépszerűbbnek. Zamárdiban a vendégéjszakák több mint 50 százalékát kempingekben regisztrálták, vagyis 20 százalékkal többen szálltak meg itt, mint június 26. és 29. között. Míg a vendégek 40 százaléka inkább a magán- és egyéb szálláshelyeket preferálta. Gárdonyban, Velencén, Sukorón, Pákozdon és Kápolnásnyéken az EFOTT alatt a vendégéjszakák több mint harmadát regisztrálták a magán- és egyéb szálláshelyeken, ezzel mintegy felével emelkedett a számuk a fesztivál ideje alatt a megelőző hét azonos időszakához képest – írja az MTÜ.