Menczer Tamás: Az emberek azt várják a vezetőiktől, hogy védjék meg őket!

POLITIK
Létrehozva: 2023.08.11.

Eléggé egyoldalú Karácsony eddigi bizonyítványa...

Nézzük sorra!

A főpolgármester sorra hozza az olyan intézkedéseket, amelyekkel keresztbe tehet a fővárosi közlekedésnek: logikátlan útlezárások, biciklisáv a Nagykörúton, de ilyen volt a parkolási zónák átszervezése is. Emellett Budapesten 2019 óta egyre gyakoribb, hogy az utcákat elárasztja a szemét. A "remek" intézkedéseket a Magyar Nemzet szedte sorba.

 

Karácsony Gergely eddigi főpolgármesteri ideje alatt nem telt el úgy év, hogy ne lettek volna nagyobb botrányok egy-egy intézkedése körül. Az alábbiakban összeszedtünk párat ezek közül.

Karácsony öt legnagyobb baklövése. Fotó: Havran Zoltán

„Gerikarók”

A főpolgármester kabinetfőnöke méltatlan megjegyzést tett, amit visszautasítok – nyilatkozta pár napja Győrfi Pál a Mandinernek azzal kapcsolatban, hogy Balogh Samu nemrég kijelentette: az OMSZ szóvivője politikai kampányt folytat, amikor az Üllői út mentén kialakított biciklisávokat kritizálja, mert azok megnehezítik a mentők munkáját.

Többeknél kiverte a biztosítékot ugyanis az, hogy az Üllői úton júliusban kialakított biciklisávok nagy dugókat okoznak, egyúttal meglehetősen balesetveszélyesek. Emellett kihasználatlan is a három és fél méter széles biciklisáv. Ráadásul a sávot majdnem több motoros használja, mint biciklis, ami egyébként tilos és szintén veszélyes. 

„Le kell szögezni: fontosnak tartjuk a kerékpáros balesetek megelőzését, a kerékpárosok biztonságának elősegítését, de az, amit a főváros kitalált, nem feltétlenül jó megoldás” – erősítette meg korábban kifejtett álláspontját az OMSZ szóvivője, egyébként először egy Facebook-bejegyzésében jelezték, hogy bár a mentők is támogatják a biztonságos kerékpározást a fővárosban, az újonnan kialakított biciklisávok viszont nagyban megnehezítik a mentőautók közlekedését.

Veszélyes bringasávok

Arra, hogy milyen veszélyesek a Karácsony Gergely regnálása első évében kialakított biciklisávok, már 2020-ban felhívta a figyelmet a Magyar Autóklub. Közleményükben akkor úgy fogalmaztak: véleményük szerint 

felül kell vizsgálni és meg kell szüntetni a járványhelyzetet kihasználva ötletszerűen, valós társadalmi egyeztetés nélkül kialakított kerékpársávok jelentős részét. 

Álláspontjuk szerint ezek többsége káros, fokozza a balesetveszélyt, a károsanyag-kibocsátást és társadalmi feszültséget is kelthet. Nyomatékosították, hogy az élhető város modellje nem érhető el önmagában, a kerékpáros közlekedés autóforgalom hátrányára történő támogatásával. Mint írták, a biciklis közlekedés feltételezett ugrásszerű növekedése sem teremti meg önmagában az élhetőbb város modelljét.

Kukabotrányok

Több cikkben írtunk arról, hogy a felújítása után továbbra is áldatlan állapotok uralkodnak a Blaha Lujza téren, valamint az annak részeként átadott közvécében is: a vécének nevezett bódé – amelynek használatáért 250 forintot kell fizetni – falai mocskosak, az illemhely körül szerteszét papírdarabok, csipszeszacskó, cigarettacsikk és egyéb szemét hever, valamint kifogyott a vécépapír is. Visszatérő probléma továbbá, hogy a közvécé folyton elromlik, holott még egy éve sincs, hogy átadták.

Ismert, hogy a főpolgármester az illemhellyel is büszkén szelfizett, amit most ellep a szemét. Egyébként a teljes korszerűsítésen áteső, tavaly ősszel átadott Blaha Lujza téren rendre feltűnnek hajléktalanok, akik nem feltétlenül rendeltetéssze­rűen használják a közterületet.

Ismert az is, hogy Karácsony Gergely még 2021-ben leszereltetett 3000 köztéri kukát Budapesten, spórolásra hivatkozva: szinte már állandósuló látvány lett az utcákon, illetve a csordultig telt szemetesek körül a hulladék.

Később több baloldali politikus is elismerte, hogy ez hibás döntés volt a fővárosi önkormányzat részéről, sőt szépen csendben Karácsony Gergely is elismerte hibáját és gyorsan visszarakatott 150 kukát a főváros különböző pontjain. 

Sztrájk a szemétszállítóknál

Úgy látszott, hogy ezzel nem sok mindent oldott meg a főpolgármester, ugyanis tavaly az FKF Ecseri úti telephelyén sztrájkba kezdtek a szemétszállítók, a hulladék pedig villámsebesen elkezdte ellepni a köztereket. Három napig szüntették be a munkát az FKF dolgozói. Emlékezetes, hogy 

vezetőjük, Mártha Imre a velük való tárgyalásra egy drága luxusautóval és egy kétmillió forintos karórában érkezett, és egy egyszeri bruttó 200 ezer forintos juttatással akarta lekenyerezni a sztárjkoló kukásokat, 

amelyet a dolgozók nem fogadtak el.

Bár a mentők is támogatják a biztonságos kerékpározást a fővárosban,

az újonnan kialakított biciklisávok azonban nagyban megnehezítik a mentőautók közlekedését – írják az Országos Mentőszolgálat Facebook-bejegyzésében.

A buszsávokból kialakított kerékpárutak ahhoz ugyanis keskenyek, hogy a mentőautó biztonságosan haladjon rajta, az oszlopok ráadásul még a parkolást is megnehezíthetik egy-egy helyszínen.

Az életmentők próbálnak alkalmazkodni az új helyzethez, ez azonban nem mindig egyszerű, ezért a közlekedők megértését kérik! – olvasható az Országos Mentőszolgálat Facebook-bejegyzésében.

A Magyar Nemzet korábban beszámolt arról is, hogy az Üllői úton júliusban kialakított biciklisávok nagy dugókat okoznak és egyúttal meglehetősen balesetveszélyesek is.

Budapest baloldali vezetése az Üllői úton a korábbi buszsávot bicikliúttá alakította át, amely rendkívüli módon 3,5 méter széles. A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték, amelyek nem nyújtanak megfelelő védelmet a biciklisek számára. A környéken rengeteg egészségügyi intézmény van, így a mentők sűrűn járnak az úton, akik eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni, most a zöld ,,Gerikarók” miatt azonban sokkal nehezebb lesz az életmentés.

Az Üllői út biciklisávja Budapest fővárosában jelentős feszültségeket és veszélyes helyzeteket eredményezett. A probléma gyökerét az adott terület forgalmas, háromsávos útjának kétsávosra csökkentése és az újonnan kialakított biciklisáv logikátlan és szakszerűtlen kialakítása jelenti. Bár sok fővárosi támogatja az ötletet, hogy segítsék a kerékpáros közlekedést, de ezeknek a ,,Gerikaróknak” – ahogy többen hívják – a megvalósítási módja és helye miatt sokan kiakadtak – számol be legújabb cikkében a Metropol.

A helyszíni tapasztalatok azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt, az autósok számára akadályt jelentenek a "Gerikarók".
A helyszíni tapasztalatok azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt, az autósok számára akadályt jelentenek a „Gerikarók” Fotó: Mirkó István

Mint a portál kifejti, az Üllői út rendkívül fontos szerepet tölt be a város közlekedésében, így az autósok számára is elengedhetetlen. Az autóforgalom és a biciklisek száma között azonban óriási az eltérés. A két autósáv brutális forgalmat vezet le, míg a biciklisávon alig közlekedik valaki. 

A helyszíni tapasztalatok azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt, az autósok számára akadályt jelent a lezárt rész. 

A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték, amelyek nem nyújtanak megfelelő védelmet a biciklisek számára, hiszen ha egy autó nagyobb sebességgel nekimegy, azok simán elhajlanak, így a kerékpárost is el tudják ugyanúgy ütni. Az oszlopok tehát hamis biztonságérzetet nyújtanak csupán a bringásoknak, ezzel szemben a mentősöknek, kukásoknak, taxisoknak vagy áruszállítóknak megnehezítik a dolgukat, de még a lerobbant autók félreállítása is problémát okoz.

 

Sokkal nehezebb lesz az életmentés

A környéken rengeteg egészségügyi intézmény van, így a mentők sűrűn járnak az úton. A Metropolnak sikerült egy mentős csapattal beszélnie, akik elmondták, hogy eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni, most a zöld ,,Gerikarók” miatt sokkal nehezebb lesz az életmentés.

Ha pedig csúcsidőben beáll az Üllői, csak a szerencsén múlik majd, hogy ne haljon meg a szállított beteg. 

A portál a taxisokat is megkérdezte az átalakításról. Mint írták, a megkérdezett taxisok kivétel nélkül fel vannak háborodva az értelmetlen intézkedésen. Ők is azt tapasztalják, hogy több taxis használta korábban a sávot, mint ahány biciklis most használja. Attól tartanak, hogy most már ők is be fognak szorulni a csúcsidőben lévő dugókba.

 

Balesetveszélyesek a „Gerikarók”?

Ráadásul a karók elhelyezésével is vannak problémák: akad közöttük olyan, ami konkrétan belelóg egy kereszteződésbe és autóból nem is látni rendesen. Több sofőr is panaszkodott lapunknak, hogy majdnem nekihajtottak, amikor ki- vagy be akartak kanyarodni a mellékutcába az Üllői útról.

A Metropol munkatársai az áruszállítókat is megkérdezték, mit szólnak az intézkedéshez. Volt olyan, aki kihozta a mérőszalagot, kiderült: autója három és fél méteres. Amiatt panaszkodott mert nem tudnak már megállni az áruszállítók amíg lepakolnak, fel kell most már állniuk a járdára, ha nem akarják zavarni a forgalmat. A portál munkatársai beszéltek vállalkozókkal és építő munkásokkal is, akik szintén a karók miatt kényszerültek felállni a járdára.

A „Gerikaró” kifejezés kapcsán érdemes megjegyezni: nem a mostani  az első eset, hogy egy sávzáró objektumot a budapestiek az adott főpolgármesterről neveznek el. A legközkeletűbb talán a Demszky-bucka elnevezés azokra a félgömb alakú buckasorokra, amelyeket olyan utakon, útszakaszokon helyeznek el – többnyire közlekedési sávok elválasztása, vagy leválasztása céljából – ahol azt akarják megakadályozni, hogy egyik sávból a másikba át tudjanak menni a járművek. A Demszky-bucka elnevezés egyébként onnan adódik, hogy a budapesti Nagykörúton is használtak ilyen gömbsüvegsort a villamospálya leválasztására. Akkor éppen Demszky Gábor volt a főpolgármester, akinek a nevét kevés autós foglalta imáiba az intézkedés miatt.

Parkolás drágítása

Az már szinte közhely, hogy Karácsony Gergely a regnálása óta üldözi az autósokat: ennek egyik állomása, hogy 

szeptembertől 600 forintra növekedett a belső kerületekben az óránkénti parkolódíj, illetve este 10-ig tolódott ki a jegyváltás szükségessége. 

Ráadásul a belső kerületekben maximum 3 órára lehet csak letenni az autónkat. Emellett pedig összesen 10 százalékkal nőtt a fizetős zónák mérete. A zónahatárok szélesítésével ráadásul újabb külső utcákban kezdtek el feltorlódni az ingázók által használt autók.  

Nem működik a Blaha Lujza térre telepített nyilvános illemhely, pedig még csak pár hónapja adták át a tér felújításának részeként – ez derül ki Bohár Dániel egy korábbi videójából. Az influenszer szerint ez a WC jól tükrözi Karácsony Gergely hozzáállását Budapesthez. Nagy elvárás a főpolgármestertől, hogy egy nyilvános WC-t üzemeltetni tudjon? – tette fel a kérdést Bohár Dániel a felvételen. 

A Blaha Lujza tér felújítása még az előző városvezetés által elindított, előkészített, nagy budapesti projekt volt, amelyet végül Karácsony Gergely hivatali ideje alatt valósítottak meg. Az eredeti tervekhez képest sokkal drágábban, de cserébe csökkentett műszaki tartalommal sikerült a teret felújítani. A hiányosságokat kritizálva néhány sajtótermék azt is nevesítette, hogy nem létesítettek nyilvános WC-t a téren. Ezt cáfolandó tett fel másnap egy fényképet a hivatalos főpolgármesteri közösségi oldalára Karácsony Gergely, aki elismerte, hogy ugyan még nem lehet használni az illemhelyet, de ettől függetlenül megépítették. A szelfiből hamar mém lett az interneten. 

Karácsony Gergely elhíresült szelfije. Fotó: Facebook

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek