Menczer Tamás: Az emberek azt várják a vezetőiktől, hogy védjék meg őket!

POLITIK
Létrehozva: 2023.08.07.

Egy kicsit szünetel a dollármédia fő propagandalapja

Csak egy kis nyári pihenés?

Napok óta nem jelennek meg új cikkek az EzaLényeg nevű baloldali propagandaportálon - vette észre az Origo. Az ügy azért is különösen izgalmas, mert a lap volt az egyik főszereplője a baloldal külföldi kampányfinanszírozási botrányának. A kampányban ugyanis milliárdos nagyságrendben vándoroltak amerikai pénzek a lap kiadójához. Egyelőre nem lehet tudni, hogy végleges a leállás, vagy a szerkesztőség a szabadságát tölti, mindenesetre szokatlan esetről van szó.  

Július 31-e óta nem frissült az ezalenyeg.hu, a szerkesztők augusztusban még nem közöltek új tartalmat a felületen. Utolsó elérhető cikkükben a Gyurcsány-párt hétfői online sajtótájékoztatójáról számoltak be pozitív hangvételben.

Az elmúlt időszakban naponta átlagosan egy és öt közötti cikket jelentettek meg az oldalon. A hétvégi napokon kevésbé voltak termelékenyek: ilyenkor általában 1-2 új anyagot raktak ki a felületre, de olyan is előfordult, hogy egyet sem.

Azonban ekkora kimaradás, mint a mostani, eddig nem igazán volt jellemző. Egyelőre nem lehet tudni, hogy végleges leállás történt-e a lapnál, vagy csupán a szerkesztők a nyári szabadságukat töltik, mindenesetre szokatlan a történet. Sem a honlapon, sem a közösségi oldalukon nem osztottak meg ezzel kapcsolatos információt. A Facebook-oldaluk jelenleg takaréklángon működik, korábbi cikkeiket osztják meg.

Jelenleg így néz ki a baloldali propagandalap kezdőlapja

FORRÁS: EZALÉNYEG

Az EzaLényeg alpári, gyűlölködő stílusával jelent meg a magyar médiapiacon még a 2019-es önkormányzati választás előtt. A lapcsoport a helyi kampánytémákra fókuszált, ilyen formában próbálta megtolni a baloldal kampányát. 

Mint gyorsan kiderült, a propagandaportál kiadója az a Páva Zoltán, aki korábban tanácsadóként kapott milliós megbízásokat a Gyurcsány–Bajnai-kormányoktól. A médium egyébként napjainkban is kapcsolódik a Gyurcsány-párthoz, ugyanis a tulajdonos a Demokratikus Koalíció parlamenti frakciója által megbízott EagleEye Marketing nevű cég ügyvezetője is.

 

MÁR HÁROM ÉVVEL EZELŐTT IS FELTŰNŐ VOLT, HOGY AZ EZALÉNYEGNEK KOMOLY ANYAGI FORRÁSAI VANNAK.

Erről tanúskodtak a Facebook-hirdetések, valamint a híraggregátor oldalakon megjelenő cikkek nagy száma. Pénzügyi helyzetük nem változott, hiszen a lap a tavalyi választási kampányban is a baloldali összefogást támogatva próbálta meg befolyásolni a voksolás kimenetelét.

Egy biztos, Páváéknak volt honnan meríteniük, azonban bevételeik meglepő helyről érkeztek. A Nemzeti Információs Központ (NIK) jelentése szerint az EzaLényeg kiadója egymilliárd forintot kapott az amerikai székhelyű, Korányi Dávid által alapított Action for Democracytól. Páváék ezen felül 887 millió forintot kaptak egy svájci alapítványtól is. Ezzel Páva és lapja lettek a baloldal külföldi kampányfinanszírozási botrányának központi szereplői. 

A Magyar Nemzet 2019 szeptemberében elsőként számolt be az EzaLényeg-csoport baloldali kampányban játszott szerepéről. A sorozatban részletes kutatással bizonyítják, hogy a lejárató oldalak tulajdonosai a milliárdos, részleteiben máig homályos külföldi finanszírozásból egy sor további honlapot működtethettek. A hirdetett tartalmak áttekintéséből kiderül, hogyan alakultak a baloldal választási reményei az előző választási ciklusban és hogyan próbált segíteni a baloldali médiabirodalom ott, ahol politikusaik éppen a legnagyobb bajban voltak.

Mi a közös a következő településekben és időpontokban? Szerencs és Tiszaújváros 2020 októberében, Miskolc, Pécs és Pestszentlőrinc 2022 márciusában? A válasz a szoros politikai küzdelem egy-egy országgyűlési mandátumért. Van azonban egy másik közös jellemző is: az EzaLényeg-médiabirodalom tíz legnagyobb helyi közösségi médiás hirdetési költései között egyaránt felbukkantak az említett települési aloldalak. Az EzaLényeg miskolci lábára például nem kevesebb mint 11,5 millió forint jutott, ebből pedig 1 463 tartalmat hirdettek. A lejáratóoldal pécsi kiadására 9,2 millió forintot szántak, ebből 1 976 tartalmukat népszerűsítették a Facebookon.

Soros György az EP-benFORRÁS: MTI/EURÓPAI PARLAMENT/PHILIPPE BUISSIN

 

BÁR A BALOLDALI KUTATÓK ÉS ELEMZŐK SOKÁIG A BIZTOS MANDÁTUMOK KÖZÉ SOROLTÁK PÉCSET ÉS MISKOLCOT, A KAMPÁNYHIRDETÉSEK ELHELYEZÉSÉBŐL UTÓLAG JÓL NYOMON KÖVETHETŐ A BALOLDALI KAMPÁNY ÖSSZEOMLÁSA ÉS A PÁNIKHANGULAT TERJEDÉSE.

Pánikszerűen indították a sokmilliós baloldali kampányköltéseket

Ahogy közeledett 2022. április 3., úgy vált egyre inkább egyértelművé, hogy a korábban megingathatatlanul ellenzékinek gondolt települések is a kormányoldal mellett dönthetnek. Így aztán pánikszerűen beindultak a milliós kampányköltések, hogy legalább a kétharmados Fidesz-sikert megakadályozzák.

Végül a két miskolci központú választókerületben kormánypárti siker született, ami nem kevés kritikát váltott ki a választás után balliberális körökben a kampányvezetés stratégiájával kapcsolatban. Visszanézve a közösségi oldal hirdetéstárát, a legutolsó miskolci EzaLényeg-hirdetések éppen a választás napjával bezárólag futottak. Ezek a március végi-április eleji hirdetett tartalmaik leginkább a végül kis különbséggel győztes Kis Jánost (Fidesz) támadták, vagy leplezetlenül a másik Miskolc-központú választókerületben induló, végül vesztes Szilágyi Szabolcs mellett kampányoltak. Utóbbi azóta a Jobbikból éppen az EzaLényeg-es kört több tíz milliós megbízásokkal ellátó Gyurcsány-pártba igazolt.

 

Minimális szavazatkülönbséggel sikerült átnyomni a baloldal jelöltjeit

Pécsett egy fideszes és egy ellenzéki mandátumot osztottak ki a választás után, aRÉSZBEN ÉS KÖZVETETT MÓDON KÜLFÖLDRŐL FINANSZÍROZOTT HIRDETÉSEKEN IS MÚLHATOTT AZONBAN MELLÁR TAMÁS GYŐZELME,aki 1 153 szavazat különbséggel futott be 51 597 érvényes leadott voks mellett. A Mellárt és a másik helyi baloldali jelöltet, Szakács Lászlót támogató tartalmak mellett a baloldali médiabirodalom helyi lába szinte kizárólag a fideszes jelölteket támadta. Ahogyan Miskolcon, úgy Pécsett sem hirdetett az EzaLényeg-lapcsalád tavaly április 3. óta.

Mellár Tamás, a Párbeszéd Magyarországért politikusa és Cseh Katalin, a Momentum Mozgalom politikusa

FORRÁS: MELLÁR TAMÁS / FACEBOOK

Még a pécsinél is szorosabb lett – szintén sokak meglepetésére – a pestszentlőrinci eredmény. Bár az ellenzék előzetesen elkönyvelte magának az összes budapesti mandátumot, végül Dunai Mónika legyőzte jobbikos ellenfelét Rákosmentén. Emellett pedig Kunhalmi Ágnes győzelme is csak 780 szavazaton múlt a szomszédos választókerületben, Pestszentlőrincen.

A BALOLDALI JELÖLTET SEGÍTHETTE, HOGY A HELYI EZALÉNYEG 7,5 MILLIÓ FORINTOT MEGHALADÓ HIRDETÉSI KÖLTÉSSEL KAMPÁNYOLT AZ ELMÚLT ÉVEKBEN KUNHALMI ÁGNES, VALAMINT GYURCSÁNY FERENC HELYI EMBERE, SZANISZLÓ SÁNDOR MELLETT, ILLETVE A FIDESZES LÉVAI ISTVÁN ZOLTÁN ELLEN.

Ez azért is pikáns a Magyar Nemzet cikke szerint, mert a baloldali médiabirodalom külföldi forrásai úgy segíthették Kunhalmi Ágnest mandátumhoz, hogy a választás után éppen ő támadta a leghevesebben a külföldi kampánytanácsadóikat. A szocialisták női társelnöke utólag úgy fogalmazott, Márki-Zay Péternekvolt egy saját MMM-es tanácsadói köre magyar és külföldi tanácsadókkal. Ők valamilyen okból még az utolsó körben is a putyinozó plakátokat erőltették."

Kunhalmi Ágnes

FOTÓ: CSUDAI SÁNDOR - ORIGO

Kunhalmi szerint ő azért tudta megnyerni a körzetét, „mert a békéről beszéltem meg a jóléti intézkedésekről, a programunkról, és nem arról, hogy mi van Putyinnal. Egy szűk rétegre optimalizáltuk a kampányunkat." A Magyar Nemzet ellenőrizte, és valamiért a baloldali médiabirodalom helyi lejáratóoldala is pontosan úgy kommunikált, ahogy arra Kunhalmi utólag emlékezett.

 

Sokmilliós hirdetések ellenére is buktak a balos jelöltek

Érdekesség továbbá, hogy

A VÁLASZTÁSOKHOZ KÖZELEDVE LÁTHATÓAN MEGVÁLTOZOTT AZ EZALÉNYEG-MÉDIABIRODALOM HIRDETÉSI STRATÉGIÁJA.Míg 2022. március 15. előtt elsősorban Pest megyében költöttek sok pénzt, és sokféle életkori csoportot céloztak, március 15-től Borsod is kiemelt hirdetési célpontjuk lett, és immár leginkább a középkorúakat célozták mindkét megyében. Végül a sokmilliós hirdetések ellenére az említett két térségben minden választókerületben a jobboldal győzött.

Az EzaLényeg-médiabirodalom mögött álló Oraculum 2020 Kft. közel kétmilliárd forintot kapott külföldről, az Action for Democracy nevű Korányi-féle szervezettől és egy homályos svájci alapítványtól. A végső adományozók kiléte továbbra is ismeretlen, a mikroadományokról szóló történetek azonban ellenzéki megszólalók szerint is egyre kevésbé tarthatóak.

A Magyar Nemzet összesítése szerint 2019 és 2022. április 3. között az EzaLényeg-médiabirodalom nagyságrendileg háromnegyedmilliárd forintért hirdette tartalmait a nagy amerikai technológiai vállalatoknál.

A Magyar Nemzet 2019 szeptemberében, a legutóbbi önkormányzati választásokat megelőzően elsőként adott hírt arról, hogy Ezalényeg.hu címen elindult egy helyi kampánytémákra fókuszáló lapcsoport. Azt is bemutatták, hogy a lejáratómédia kiadója az a Páva Zoltán, aki korábban tanácsadóként kapott milliós megbízásokat a Gyurcsány–Bajnai-kormányoktól. A hírportál mögött komoly anyagi források lehetnek, erre utaltak a Facebook-hirdetések, valamint a híraggregátor oldalakon megjelenő cikkek nagy száma  - írja cikkében a Magyar Nemzet.

Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon köréhez vándoroltak a milliárdok

FORRÁS: MTI/KOVÁCS TAMÁS

 Később az is kiderült, hogy a médium Páva révén napjainkban is kapcsolódik a Gyurcsány-párthoz, ugyanis a tulajdonos a Demokratikus Koalíció parlamenti frakciója által megbízott EagleEye Marketing nevű cég ügyvezetőjeként is feltűnt.

MINDEMELLETT AZ EZALÉNYEG MÖGÖTT ÁLLÓ ORACULUM 2020 KFT. KÖNYVELŐJE UGYANÚGY SZEGIBEN TALÁLHATÓ, MINT A BAJNAI-FÉLE DATADAT-CSOPORTÉ.

Az őj információk arra utalnak, hogy az EzaLényeg-birodalom kapcsán nem annyira egy hagyományos értelemben vett sajtóról, hanem inkább egy kiterjedt kampányeszközről beszélhetünk.

A számítások szerint a zömében lejárató jellegű EzaLényeg 81 helyi aloldalt működtetett, gyakran a választókerületi logika szerint. Mindemellett egy sor, elsőre nem közéletinek tűnő portált is megszereztek, illetve létrehoztak, amelyek a választásokhoz közeledve a balliberális propaganda harsonáiként kezdtek működni, masszív hirdetési költésekkel megtámogatva. Az EzaLényeget és ezeket a politikaivá átfordított bulvároldalakat egy közös telefonszám is összeköti, amelyet egyaránt megadtak a legnagyobb közösségi médiaoldalon.

Így például a Receptek.ma nevű oldal teljesen profilidegen módon Zelenszkij ukrán elnök Orbán Viktort kritizáló mondatait terjesztette a választások napján. A „Vicc Magazin" és a „Humor Magazin" milliós összegekkel volt hirdetve, de csak a választások napjáig költöttek az ezek mögött álló személyek közösségi médiás kampányra. Ugyanez a helyzet az Idéző, az Idézetek.ma, és a már említett Receptek.ma nevű oldalakkal is, ezeket is csak a választás napjáig népszerűsítették pénzért. A legtöbb felsorolt pszeudomédium egyébként 2022. június 15. óta egyáltalán nem közöl tartalmakat.

2021 júliusában hozták létre az EzVan nevű Facebook-oldalt, amely mögött egy azonos nevű honlap állt. Utóbbi impresszumában is az Oraculum 2020 Kft. szerepelt. A honlap ma már nem elérhető, a hozzá köthető közösségi oldalon három nappal a tavalyi választás előtt posztoltak utoljára, a bejegyzést pedig a választás napjáig hirdették.

ÖSSZESEN 450 FACEBOOK-POSZTRA EGYÉBKÉNT KÖZEL 100 MILLIÓ, SZÁMÍTÁSOK SZERINT 95,7 MILLIÓ FORINTOT KÖLTÖTTEK.

Egy másik példa a balliberális lejáratómédia működésmódjára, hogy a koronavírus-járványt is a kampányuk egyfajta ugródeszkájaként használták. A Covidoltás.info nevű oldalt sem hirdették 2022. április 3. óta, addig viszont nagy erőkkel, nagyjából kétezer – elsősorban egészségüggyel kapcsolatos, politikai – bejegyzést terjesztettek pénzért, méghozzá közel 26 millió forintért.

Az oldal mögött álló honlap ma már elérhetetlen, de korábban az Oraculum 2020 Kft. szerepelt rajta adatkezelőként, adatfeldolgozóként pedig a szintén Páva Zoltánhoz köthető EMI Online Kft., és az amerikai Action Network neve is megjelent a portálon. A Covidoltás.info közösségi oldalán tavaly április 15. óta szintén nem tettek közzé tartalmat.

Már a választási hajrában, 2022 februárjában hozták létre Páváék a Véleményklub2022.hu nevű honlaphoz kötődő Facebook-oldalt, de csak 2022. március 15-ig hirdették. Addig viszont nagy erőkkel, ugyanis 526 hirdetést tettek közzé, 38,7 millió forintért.

Az oldalon politikai kérdőíveket lehetett kitölteni, az adataikért cserébe a résztvevők három sorsoláson egyenként félmillió forintot nyerhettek.

Az is szembetűnő volt az eddig felsorolt közösségi médiás oldalak vizsgálatakor, hogy az adminisztrátoraik azonos országokban működtek, Magyarország mellett Ausztriában. Szintén tudni lehet, méghozzá

A NEMZETI INFORMÁCIÓS KÖZPONT JELENTÉSÉBŐL, HOGY AZ ORACULUM 2020 MINTEGY 320 MILLIÓ FORINT ÉRTÉKBEN MEGBÍZTA A BAJNAI-FÉLE DATADAT-CSOPORTOT, AMELYNEK SZINTÉN VAN EGY AUSZTRIÁBAN BEJEGYZETT VÁLLALKOZÁSA.

Közismert, hogy az Oraculum 2020 Kft. volt a baloldal külföldről érkező kampányfinanszírozásának egyik fő pénzcsatornája.

A 2021-ES 667 MILLIÓHOZ KÉPEST TAVALY A NETTÓ 1,8 MILLIÁRDOT IS MEGHALADTÁK AZ EZALÉNYEG KIADÓJÁNAK ÉRTÉKESÍTÉSBŐL SZÁRMAZÓ BEVÉTELEI.

A Nemzeti Információs Központ tájékoztatása szerint ezzel az összeggel nagyjából azonos nagyságrendű utalások érkeztek Páva cégéhez az amerikai bejegyzésű, Korányi Dávid-féle Action for Democracy-tól, és egy vele azonos célokkal működő svájci alapítványtól. A tulajdonos közel harmincmillió forintos nyereséget vett fel a baloldal számára bukást hozó kampányév után.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek