RETRO RÁDIÓ

Covid-oltás, receptek, viccek - így trükközött a dollármédia

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2023. 08. 14. 08:56

Újabb elképesztő részletek.

Covidoltás.info, Receptek.ma, Vicc Magazin. Ilyen elnevezésű internetes felületeken próbálta a dollármédia befolyásolni a 2022-es országgyűlési választásokat abból a több mint négymilliárd forintból, amit külföldről pumpáltak a baloldal kampányába. Az oldalak – amelyek természetesen már nem működnek – rejtett politikai tartalmak segítségével akarták meggyőzni a választókat, hogy ne a kormánypártokra szavazzanak. A Magyar Nemzet összeállítása.

Országosan kiterjedt kampánymédia-birodalmat működtetett a külföldi milliárdokból támogatott Ezalényeg.hu, valamint a mögötte álló Oraculum 2020 Kft. A kiadó tulajdonosa Páva Zoltán, aki korábban tanácsadóként milliós megbízásokat kapott a Gyurcsány–Bajnai-kormányoktól, jelenleg pedig az Eagle Eye Marketing nevű cég ügyvezetőjeként teljesít megbízásokat a DK-frakciónak.
A tavaly áprilisi választás eredményének a befolyásolására létrehozott, zömében lejárató jellegű 81 helyi aloldal között számos politikaivá átfordított bulvároldal is szerepelt, amelyeknek az elnevezésük alapján nem volt közük a közélethez. 

Ám a többi között a Vicc Magazin, a Humor Magazin, a Receptek.ma, az Idézetek.ma vagy a Covidoltás.info is kormányellenes tartalmakkal árasztotta el az internetet a választás előtti napokban, hetekben.

Így például a Receptek.ma teljesen profilidegen módon Zelenszkij ukrán elnök Orbán Viktort kritizáló mondatait terjesztette a választások napján. A hirdetésekre csillagászati összegeket költöttek: a Covidoltás.info nevű oldalon például közel 26 millió forintért hirdettek 2022. április 3-ig, és ugyancsak milliós összegekkel promotáltak kampányanyagokat a Vicc magazin, a Humor Magazin, valamint az Idéző és Idézetek.ma nevű oldalakon a választás napjáig.

Olyan felület is akad, amelynek a hirdetéseire 100 millió forintot költöttek: erre példa a 2021 júliusában létrehozott, Ez van nevű Facebook-oldal, amelyen az említett összegből 450 posztot népszerűsítettek. 

Mint közismert, a Nemzeti Információs Központ jelentése szerint a Korányi Dávid-féle Action for Democracy közreműködésével összesen több mint négymilliárd forint érkezett Magyarországra az Egyesült Államokból és egy svájci alapítványon keresztül a baloldal választási kampányának támogatására. Ennek a pénznek nagyjából 90 százaléka landolt a Bajnai Gordon nevével fémjelzett, adatgyűjtésre szakosodott DatAdatnál és az Oraculum 2020 Kft.-nél.
Figyelemre méltó, hogy a DatAdat és az Oraculum 2020 Kft. könyvelése, valamint a DK EP-képviselőinek a kifizetőhelye egyaránt az alig néhány száz lelket számláló Szegi nevű település egyik eldugott épületében található. 

Amúgy Páva Zoltán és felesége 28, illetve 30 milliós osztalékot vettek fel a bukott kampányév után.

Néhány hónapja még csupán azt lehetett tudni, hogy a Bajnai Gordon nevével fémjelzett DatAdat-cégcsoport és a DK-közeli, EzaLényeg című álhírportált kiadó Oraculum 2020 Kft. könyvelését egy eldugott borsodi településen ugyanaz a személy, bizonyos Tóth Józsefné végzi. A nemzetbiztonsági bizottság által nyilvánosságra hozott részjelentéseknek köszönhetően ma már az is köztudott, hogy a szóban forgó társaságok az Amerikából és a Svájcból a baloldalhoz érkező milliárdos kampánytámogatások meghatározó állomásai.

Még tavaly októberben jelentek meg a költségvetési csalás ügyében eljáró nyomozók Szegin, mivel kiderült, hogy a Bajnai Gordon volt kormányfő és korábbi titokminisztere, Ficsor Ádám érdekeltségébe tartozó, a baloldal kampányát bonyolító DatAdat könyvelése ezen a településen lelhető fel. A cégadatok szerint a könyvelői teendőket egy igazi baloldali bizalmi, Tóth Józsefné végzi. Rövid kutakodás után ugyanis megtudtuk, hogy a hölgy egyebek mellett a DK-közeli EzaLényeg kiadójánál, az Oraculum 2020 Kft.-nél is hasonló feladatokat lát el, így feltehetően ennek a társaságnak az iratai is a borsodi kistelepülésen lapulnak. 

A cég annak a Páva Zoltánnak az érdekeltségébe tartozik, aki a volt szocialista honatya és egykori komlói polgármester fia.

Páva a Gyurcsány-kormány idején az MSZP, a szocialista frakció és a kabinet közötti kapcsolattartás koordinációjáért felelt. Az EzaLényeget 2019-ben hozták létre, és már komoly szerepet vállalt a baloldal önkormányzati kampányában, fő profilja a kormányellenes lejárató anyagok terjesztése a közösségi médiában. Páva egyébként ügyvezetője az Eagle Eye-Marketing Kft.-nek, amely rendszeresen dolgozott a Demokratikus Koalíció parlamenti frakciójának.

Nincs mindenről számla vagy szerződés.

A Nemzeti Információs Központ (NIK) tavaly novemberi, valamint idén januári részjelentéséből azonban kiderült, hogy a DatAdatot és az Oraculumot Tóth Józsefné személyén túl az is összeköti, hogy mindkét társaság jelentős mértékben részesedett a baloldalhoz Amerikából és Svájcból áramló kampánymilliárdokból. A nemzetbiztonsági vizsgálat feltárta, hogy összesen négymilliárd forint érkezett Magyarországra, egyrészt a Bajnai Gordon és Karácsony Gergely volt tanácsadója által vezetett Action for Democracytól (AD), másrészt egy meg nem nevezett svájci alapítványtól. Az AD mintegy 3,17 milliárd forinttal, a svájci szervezet pedig 887 millióval támogatta a magyar baloldalt. A svájci utalások kivétel nélkül az Oraculumnál kötöttek ki, de Páváék további több mint egymilliárd forintot kaptak az Action for Democracy nevű szervezettől, amely 1,85 milliárdot utalt a Márki-Zay Péter-féle Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) számlájára is. Igaz, az összeg nagy része, 1,4 milliárd a DatAdatnál kötött ki.

Az szinte bizonyos, hogy az Oraculum is dolgoztatott a DatAdattal, hiszen Páváék több mint 320 millió forintot fizettek Bajnaiéknak különböző szolgáltatásokért cserébe.

A NIK a beérkező források és a tovább utalások nagyságrendje alapján megállapította, hogy az MMM mellett a DatAdat és az Oraculum voltak a külföldről érkező támogatások koordinátorai. A vizsgálat azt valószínűsítette, hogy a pénzeket a magyar választók véleményének, illetve a választások eredményének a befolyásolására használták fel.

Azt pedig, hogy ez miként történt, jól mutatják azok az adatok, amelyek az EzaLényeg facebookos költéseit tartalmazzák. Ezek szerint ugyanis Páváék 2019. márciustól 2023. február 10-ig több mint 231 millió forintot költöttek nagyjából 20 ezer Facebook-hirdetésre. Igencsak beszédes, hogy ebből az összegből 208 millió a kampány idejére esett. Csak viszonyításképpen, az elmúlt héten a facebookos költésük még a tízezer forintot sem érte el. Az adatokat vizsgálva elmondható, hogy jellemzően néhány ezer vagy néhány tízezer forintot adnak ki egy-egy hirdetésre, de az áprilisi választás előtt a több százezer forinttal megfinanszírozott, rágalmakkal teli tartalmak sem mentek ritkaságszámba.

Egyértelműen hazugság volt tehát az a Márki-Zay Péter által számos alkalommal megfogalmazott állítás, amely szerint a külföldről érkező pénzeket nem politikai, hanem kultúraváltó kampányra fordították. 

A kampány idején milliárdokat elégető Oraculum – kiegészülve a DatAdattal – vegytiszta baloldali politikai akciót hajtott végre. Az Amerikából és a Svájcból érkező pénzek nagy része ugyanis lejárató propaganda előállítására, illetve targetált hirdetésekre ment el.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.