Évek óta véres terror a nyugat-európai karácsonyi vásárokon

POLITIK
Létrehozva: 2023.05.17.

Mesterházy Attila szerint Karácsony átesett a (biciklis)ló túlsó oldalára

Micsoda?

A főpolgármester átesik a ló túlsó oldalára azzal, hogy csak a biciklisek érdekét képviseli, miközben nagyon sok embernek az autóval való közlekedés nem luxus – állítja Mesterházy Attila, aki élesen bírálta Karácsony Gergelyt az autósokat sújtó intézkedéseiért.

Nem ért egyet a Lánchíd autómentessé tételével Mesterházy Attila, a Szocialisták és Demokraták nevű párt elnöke.

„Az autós társadalomra is oda kellene figyelni, és nemcsak a biciklisekre”

– jelentette ki Mesterházy Attila, a Hír TV Napi aktuális című műsorában, melyet a Magyar Nemzet szemlézett.

A baloldali politikus nem érti, Karácsonyék miért nem fontolják meg, hogy az autósok mégiscsak használhassák a hidat.

„Akkor felesleges volt elkölteni harmincmilliárd forintot, lehet érdemesebb lett volna száz millió forintért zöld festéket venni, és azzal lefesteni” – érvelt Mesterházy.

Hozzátette: a jelenlegi szabályok mellett több kérdés sem tisztázott, többek között az sem, hogyan előzhet meg egy taxis egy biciklist a hídon.

„A főpolgármester átesik a ló túlsó oldalára azzal, hogy csak a biciklisek érdekét képviseli, miközben nagyon sok embernek az autóval való közlekedés nem luxusdolog”

– fogalmazott Mesterházy Attila, aki úgy véli, hogy túlzottan egy típusú társadalmi közeget igyekszik kiszolgálni a főpolgármester ahelyett, hogy komplexebben nézné a kérdést.

Végleg kitiltaná az autókat a Lánchídról a Budapesti Közlekedési Központ. A cég vezérigazgatója kedden a jelenlegi forgalmi rend fenntartását javasolta, mely szerint csak a BKK járatai, valamint a taxik, biciklisek, motorosok hajthatnak át az átkelőn.

A sofőrök már megszokták, hogy kerülniük kell, mivel lassan két éve, hogy lezárták a Lánchidat. Budapesten így van egy három kilométeres Duna-szakasz, ahol nem lehet átkelni a túloldalra.

A Lánchidat most csak a BKK-járművek, illetve a taxik, motorosok és biciklisek használhatják. Ők is csak december óta, akkor kezdődött a tesztüzem.

Sokak szerint Karácsony Gergely főpolgármester gyakorlatilag hivatalba lépése óta autósellenes politikát folytat. Amikor egyszerre több felújítás miatt szinte megbénult a város, azt javasolta a budapestieknek, hogy akik nem bírják a dugót, szálljanak ki a kocsijukból, és menjenek gyalog.

Bár a tervek ellen az autósok és a szakmai szervezetek is tiltakoznak, a főváros most mégis amellett állt ki, hogy végleg ki kell tiltani az autókat a Lánchídról.

A főpolgármester kabinetfőnökével közösen jelentette be a BKK vezérigazgatója, hogy azt javasolják: a felújítás után se térhessenek vissza az autósok a Lánchídra. Szerintük ugyanis a híd lezárása miatt csökkent Budapesten az autósforgalom. Az ötletnek egyáltalán nem örültek az M1 által megkérdezett autósok.

„Nem örülök neki, mert azért sok utat lerövidítene” – mondta az egyik megkérdezett autós. Egy másik sofőr úgy fogalmazott: „Borzasztó, mert munkaügybe kell menni, és megduplázódott az útidő.”

Karácsony Gergely kabinetfőnöke szerint még lesz egy fővárosi szavazás is az ügyben.

 „Június 11-ig pedig minden 14 év fölötti budapesti kinyilváníthatja a véleményét a Lánchíd jövőjével kapcsolatban”

– mondta Karácsony Gergely kabinetfőnöke.

A Magyar Autóklub szerint szakmai döntésre lenne szükség és a főváros nem háríthatja át a felelősséget. A működőképességet pedig Budapest vezetésének kell biztosítani. „Határozott álláspontunk szerint ez egy kőkemény szakmai kérdés, amit a szakmának kell eldönteni, és nem vágyak és elképzelések alapján. Arról nem is beszélve, hogy ez a főváros felelőssége, tehát a felelősséget nem lehet téríteni” – mondta Gyulainé Tóth Zsuzsanna, a Magyar Autóklub jogi igazgatója.

A Lánchíd felújításához a főváros a kormánytól várna hatmilliárd forintot, ennek kifizetése azonban még kérdéses.

A múlt heti Fővárosi Közgyűlésen a Fidesz fővárosi frakcióvezetője bemutatta azt a megállapodást, amit Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és a főpolgármester írt alá. Eszerint az állami támogatás feltétele, hogy a Lánchíd felújítása miatt a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása nem haladja meg a 18 hónapot. Ez a határidő pedig már tavaly decemberben letelt, így a Fidesz szerint Karácsony Gergely a lezárás fenntartásával megszegi a megállapodást.

A Lánchídon a jelenleg érvényben lévő forgalmi rend fenntartását javasolja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) – közölte a társaság vezérigazgatója kedden, sajtótájékoztatón.

Walter Katalin elmondta, a BKK az elemzésük alapján azt javasolja, hogy a Lánchídon a felújítás befejezését követően is maradjon fenn a tesztidőszak forgalmi rendje.

A Lánchidat 2022. december 16-án helyezték ideiglenes forgalomba, azóta használhatják a BKK járatai, a taxik, valamint a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők. A személy- és egyéb gépjárművel közlekedők az ideiglenes forgalmi rend értelmében nem mehetnek a hídra, behajtani tilos tábla figyelmeztet erre. Gyalog a felújítás végleges szakaszának lezárta után lehet használni a hidat.

Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke emlékeztetett, a Lánchíd végleges forgalmi rendjéről a fővárosiak dönthetnek majd az „első budapesti lakógyűlésen”.

Walter Katalin közölte azt is, hogy a Lánchíd felújítása ütemterv szerint és „költségkereten belül” halad.

Balogh Samu – Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke – emlékeztetett, a Lánchíd végleges forgalmi rendjéről a fővárosiak dönthetnek majd az „első budapesti lakógyűlésen”. Az elmúlt féléves tesztidőszak gyorsabb buszközlekedést és több járatot eredményezett – fogalmazott.

Az elemzés részleteit ismertetve Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója elmondta: a tesztidőszak alatt a buszok lényegesen gyorsabban közlekedtek a hídon, mint a felújítást megelőző forgalmi rend idején, így csökkent a menetidő.

Ez Pestről Budára történő utazáskor – egy teljes nap esetében – 44 százalékos, csúcsidőben 54 százalékos csökkenést jelent. Az utasok számára tehát két percet is „meg tudunk takarítani” – közölte, hozzátéve, hogy – 2,2 perccel – sűrűbben követik egymást a buszok a Lánchídon.

Május elsejétől már öt járat használja a hidat és óránként 21-ről 27-re emelkedett – irányonként – a buszok száma – jegyezte meg Bodor Ádám, közölve azt is, hogy ezzel 1080-ról 1600 növekedett a férőhelyek száma a buszokon.

Rámutatott, a „közlekedési munkamegosztás” megváltozásával, alapvetően azért, mert többen választják a tömegközlekedést, naponta, városi szinten 29 tonnával csökken a szén-dioxid-kibocsátás. Ez a híd környezetében napi 1 tonna csökkenést jelent – mondta Bodor Ádám.

Kiemelte, azzal, hogy „nem dugóban áll” a Lánchíd és annak térségei, lehetőség nyílik arra, hogy valóban olyan élhető városi tereket alakítsunk ki, ahol nem a közlekedésé a fő szerep. Továbbá lehetőség nyílik a Városligettől az Andrássy úton és a József Attila utcán keresztül egy „gyalogosbarát korridor megnyitására is” – mondta Bodor Ádám.

Közölte, a jelenlegi forgalmi rend vonzóbbá tette a kerékpárosok számára is a Lánchidat: áprilisi adatok szerint 1958 biciklis haladt át a hídon egy nap, és ez kétszer több mint 2019-ben.

Bodor Ádám elmondta azt is, hogy a hídon naponta már 16 ezren utaznak a közösségi közlekedés járataival, ez a szám 2019-ben 14 ezer volt. Közölte, a tesztidőszak alatt „lényegesen kevesebb lett a dugó”, átlagosan 14 százalékkal csökkent a torlódásban eltöltött idő Budapesten. Munkanapokon 40 ezer járművel csökkent a fővárosi hidak forgalma – tette hozzá.

A BKK-jelentést a társaság honlapján – közzétették. Kérdésre válaszolva Balogh Samu közölte, a felújítás végéig születik majd döntés arról, hogy kik használhatják a hidat. Azt érzékelik, hogy „a kormány ezt a döntést szeretné magához rántani azzal, hogy zsarolja a főváros vezetését a Lánchíddal kapcsolatban” – mondta.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek