tóth gabi
Ukrajna ismét emelni akarja a tranzitszállítás díját.
Ukrajna idén már másodszor akarja megemelni a Barátság kőolajvezetéken keresztül a kelet-európai országokba irányuló orosz kőolaj tranzitdíját – jelentette a Kommerszant című orosz lap az Argus ügynökségre és annak forrásaira hivatkozva – írta meg az oroszhirek.hu.
Barátság kőolajvezeték
Fotó: PATRICK PLEUL / dpa / dpa Picture-Alliance via AFP
Az Ukrtransnafta ukrán vezetéküzemeltető április 1-től meg kívánja emelni az orosz olajnak az Ukrajnán keresztül, a Barátság kőolajvezetéken történő tranzitdíját, a díjszabás megduplázódik, és tonnánként 27,2 euróra emelkedik. Kijev a tarifaemelést a katonai műveletek során megsemmisült olajszállítási infrastruktúra helyreállításának költségeivel magyarázza – írja a lap.
A lap szerint Kijev így akarja rávenni a kelet-európai országokat, különösen Magyarországot, hogy ne vásároljanak többé orosz olajat.
Ha jóváhagyják a tranzitdíj emelését, az már a második lesz az év eleje óta – írja a lap. Korábban a tarifa 18,3 százalékkal, tonnánként 13,6 euróra emelkedett.
A Transznyefty, amely a Barátság vezetéken keresztül szállít olajat, a Magyar Hírlapnak elmondta, hogy tud Ukrajnának a tarifák felülvizsgálatát illető szándékáról, de az emelés konkrét paraméterei és feltételei még nem ismertek.
Korábban arról számoltak be, hogy Ukrajna 2023-ban tonnánként 2,1 euróval 13,6 euróra akarja emelni az orosz kőolaj tranzitdíját Magyarországra és Szlovákiába.
A Barátság kőolajvezeték az oroszországi Szamara térségéből indul, áthalad Brjanszkon, majd két szakaszra válik: északi (Belarusz, Lengyelországon és Németországon keresztül) és déli (Ukrajnán, Csehországon, Szlovákián és Magyarországon keresztül) irányba halad.