kulcsár edina
Ott is emelkednek az árak.
A válság az amerikai lakosokat sem kíméli, ugyanis idén a hagyományos hálaadásnapi vacsorára készülőknek is mélyen a zsebükbe kell majd nyúlniuk, mivel a pulyka, a sonka és a kenyér ára is emelkedett. Egy friss felmérés azt mutatja, hogy a drágulás miatt az amerikaiak negyede tervezi idén, hogy kihagyja a hálaadásnapi vacsorát annak érdekében, hogy spórolhasson, míg vannak, akik egy szerényebb étkezéssel is beérik.
A hálaadás az Amerikai Egyesült Államok egyik legfontosabb ünnepének számít, melynek keretein belül az emberek egy aratási lakoma alkalmával adtak hálát az ősszel betakarított termésért. A hagyomány egészen az angol telepesek idejére nyúlik vissza, napjainkban azonban az amerikaiak minden év november negyedik csütörtökén körül ülik a vacsoraasztalt, ahol rokonokkal, barátokkal vagy családtagokkal tradicionális ételeket fogyasztanak.
Az infláció viszont erre az ünnepre is rányomja a bélyegét, ugyanis idén a hálaadásnapi vacsorán fogyasztott ételek árai is megemelkedtek. A mezőgazdasági szövetség tanulmánya szerint egy tipikus hálaadásnapi vacsora többek között egy 8 kilós pulykát, egy gallon (közel 4 liter) tejet, burgonyát, sonkát és zsemléket is tartalmaz.
A portál kiemelte, hogy a
Mindemellett a csont nélküli sonka ára szeptemberben 13,6 százalékkal nőtt – azaz fontonként 5,50 dollárra szökött fel – az egy évvel ezelőtti árához képest, a burgonya 27,7 százalékos emelkedés után 1,02 dollárra ugrott fontonként, a fehér kenyér ára pedig szintén fontban mérve 10,7 százalékkal növekedett, így 1,75 dollárba került. Egy gallon friss teljes tej ára 16,6 százalékos ugrással 4,18 dollárra szökött.
A hálaadásnapi vacsorához felhasználható különféle alapanyagok árai is szintén jelentős mértékben emelkedtek az elmúlt évben, így a vaj 26,6 százalékkal, a liszt 24,4 százalékkal, a fűszerek és ételízesítők 13,8 százalékkal, a cukor 17,1 százalékkal, a szószok és mártások 16,3 százalékkal, a kávé pedig 15,7 százalékkal került többe.
A hírportál arra is felhívta a figyelmet, hogy
Az élelmiszerüzletek árai szeptemberben 13 százalékkal ugrottak meg éves szinten, míg az étterem-látogatás költségei 8,5 százalékkal nőttek az egy évvel ezelőtti azonos időszakhoz képest.
Az élelmiszerárak emelkedésének hátterében számos tényező áll, többek között a kulcsfontosságú termőterületeken uralkodó változékony időjárási viszonyok, az ukrán-orosz háború, az energiaárak és a munkaerőköltségek emelkedése, továbbá a madárinfluenza is – hangsúlyozta a Zero Hedge.
A folytatódó madárinfluenza-járvány hatással van a pulyka, a csirke és a tojás árára, valamint a kínálatra is. A magas patogenitású madárinfluenza (HPAI) vírus általában a hidegebb hónapokban fordul elő, de a kereskedelmi pulykatermelők már júliusban is küzdöttek a betegséggel, pont abban az időszakban, amikor a gazdák az állományok felnevelését kezdik meg a közelgő ünnepi szezonra.
Hálaadásnapi pulykák. Először Harry Truman elnök kegyelmezett meg a neki nevelt pulykának több mint 50 évvel korábban, és azóta minden évben így tesz az aktuális elnök. Az Amerikai Egyesült Államokban kialakult hagyomány szerint az ünnepi vacsorára pulykát tálalnak hálaadás napján. (Fotó: MTI/EPA/Erik S. Lesser)
A terjedés korlátozásának egyetlen módja a teljes állományok leölése, amely körülbelül 15 ezer madarat jelent. A probléma nem csak az Egyesült Államokban terjedt el, ugyanis Kanadából, Mexikóból, az Egyesült Királyságból és az Európai Unióból is rengeteg madárinfluenzás esetet jelentettek, melynek következtében több millió madár került leselejtezésre.
A szakértők azt állítják, hogy az elmúlt egy évben a fertőzés terjedése óriási mértékben megnőtt, és a betegség gyorsabb ütemben terjed át az emlősökre. A tudósok nem tudják, hogy miért erősödik a járvány, de egyes elméletek szerint a mutációk miatt a vírus több madárfajt is megfertőzött, és a mutációk lehetővé tették a vírus szaporodását.
„Mindannyian érezzük a magasabb árakat a boltokban. A madárinfluenza tavaszi kitörése és az ősszel felerősödő esetek megviselik a gazdákat, de a gazdák továbbra is elkötelezettek abban, hogy biztosítsák Amerika élelmiszer-ellátását” – nyilatkozta Zippy Duvall, az Amerikai Mezőgazdasági Szövetség elnöke.
A hírportál továbbá rávilágított, hogy mindeközben egy másik fontos szempont is felmerült,
Az amerikai mezőgazdasági minisztérium legfrissebb ágazati jövedelem-előrejelzése rekordmagas teljes termelési összköltséggel számol, amely 2021-hez viszonyítva közel 18 százalékos emelkedéssel ugrott az egekbe, így idén a 437,4 milliárd dollárt is elérheti.
Az éves inflációs ráta 8 százalék felett van, a reálbér-növekedés (inflációval kiigazítva) pedig még mindig negatív tartományban áll, továbbá a fogyasztók már a koronavírus-járvány ideje alatt kimerítették megtakarításaikat, így felmerül a kérdés, vajon az amerikaiak idén megengedhetik-e maguknak a hálaadást?
A kép illusztráció. (Fotó: MTI/EPA/Andrew Gombert)
A Personal Capital pénzügyi tanácsadó cég friss felmérése szerint
A kutatás rámutatott, hogy az amerikaiak több mint egyharmada szerényebb vacsorával is beéri, 88 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy legalább egy étellel kevesebb kerül az asztalra. A fogyasztók további negyede úgy tervezi, hogy legfeljebb 100 dollárt, azaz 41 686 forintot fog költeni az ünnepi vacsorára.
A Personal Capital továbbá ismertette „ahogy az ünnepek egyre közelebb kúsznak, és az élelmiszerárak továbbemelkednek, az élelmiszert központba helyező ünnepek miatt idén extra figyelmet kell fordítani a pénzügyekre. Egyes házigazdák a vendéglista csökkentésével, a menü szerkesztésével vagy adományok kérésével szűkítik a költségvetést, míg mások teljesen kihagyják az ünnepet”.
Mivel az országos átlagár alapján egy gallon benzin ismét közel 4 dollárba (1675 forintba) kerül, a családtagok meglátogatása is tovább növelheti az ünnep már így is növekvő költségeit – tette hozzá a hírportál.
Árháború folyik Németországban a kiskereskedők és a nagy élelmiszeripari vállalatok között, utóbbiak az infláció miatt igyekeznek minél magasabbra növelni áraikat, hogy ne csökkenjen a profitjuk.
A szupermarketek és a gyártók közötti folyamatos ellenségeskedés eredményeként számos ismert márka eltűnt a polcokról, Németország-szerte. Az egyre magasabb német infláció jelentős hatással van az élelmiszer-kínálatra – írja a Handelsblatt német gazdasági lap.
A cikk szerint olyan
Az előállítási költségek emelkedése miatt az élelmiszeripari óriáscégek, köztük a Coca-Cola, a Pepsi és a Mars, a saját jövedelmezőségük megőrzésének reményében magasabb árakat kérnek a német üzletláncoktól, melyek viszont nem hajlandók megfizetni, emiatt viszont a nagyvállalatok leállították a szállításokat.
Christoph Minhoff, a Német Élelmiszeripari Szövetség munkatársa szerint a német élelmiszeripar helyzete kritikus.
A kiskereskedők is árdrágításról beszélnek, sőt egyenesen uzsoráról, és azzal vádolják a nagyvállalatokat, hogy visszaélnek a piaci erőfölényükkel. Például az Edeka áruházlánc szóvivője azt mondta, számos nemzetközi márkacsoport, mint például a Coca-Cola vagy a Procter & Gamble is túlzott árkövetelésekkel próbálja jelenleg meglovagolni az infláció hullámát, hogy növelje a profitját
A Which? nevű brit fogyasztóvédelmi szervezet által végzett kutatás adatai szerint tízből több mint nyolc ember – 85 százalék – változtat étkezési szokásain az emelkedő megélhetési költségek miatt a szigetországban.
Egy friss felmérés szerint a brit háztartások milliói kénytelen étkezéseket kihagyni, valamint kevésbé egészséges termékeket vásárolni az alapvető élelmiszerek árának drasztikus emelkedése miatt. A Which? nevű fogyasztóvédelmi szervezet által végzett kutatás adatai szerint tízből több mint nyolc ember – 85 százalék – változtat étkezési szokásain az emelkedő megélhetési költségek miatt.
Összesen 50 százalékuk mondta, hogy olcsóbb termékekre vált, amelyeket korábban nem vásárolt. Körülbelül minden ötödik megkérdezett mondta, hogy több fagyasztott – 18 százalék – vagy mikrohullámú sütőben elkészíthető – 5 százalék – élelmiszert kezdett vásárolni, hogy csökkentse az élelmiszerre fordított kiadásait.
Ugyanez igaz volt azoknak több mint negyedére – 26 százalék –, akik „meglehetősen nehéznek” nevezték pénzügyi helyzetüket, és az összes megkérdezett 12 százalékára. A fogyasztók csaknem fele – 46 százalék – mondta, hogy a válság előtti időszakhoz képest nehezére esik egészségesen étkezni. Ez az arány 78 százalék az anyagilag nehéz helyzetben lévők körében.
Egy csak Robertának hívott 57 éves londoni nő a szervezetnek elmondta, hogy
Azt is elmesélte, hogy
A nő azt is elmondta, hogy korán reggel szokott elmenni vásárolni, hogy biztosan jusson neki az olcsóbb élelmiszerekből, gyakran keresi azokat a termékeket is, amelyeket a közelgő lejárati idő miatt vannak leárazva.
Sue Davies, a szervezet fogyasztói jogokért és élelmiszer-politikáért felelős vezetője elmondta, hogy a megélhetési válság pusztító hatással van emberek millióira, azáltal, hogy nem engedhetik meg maguknak a megfelelő étkezést.
Az Egyesült Királyságban a fogyasztói árindex (CPI) 10,1 százalékkal emelkedett a szeptemberig tartó 12 hónapban a Nemzeti Statisztikai Hivatal szerint. Az előző hónaphoz képest a legnagyobb mértékben az élelmiszerárak emelkedése járult hozzá a változáshoz.
A háztartások a megélhetési költségek és az emelkedő energiaszámlák miatt kockáztatják az élelmiszer-biztonságot is kockáztatják – ez már a brit Élelmiszer és Szabványügyi Hivatal (FSA) kutatásából derült ki.
A felügyeleti szerv arra figyelmeztetett, hogy az emberek ételmérgezést kockáztatnak azzal, hogy ha lejárt szavatosságú élelmiszereket fogyasztanak, és kikapcsolják a hűtőszekrényeket, hogy ezáltal spóroljanak az elektromos árammal.
A felmérés adatai szerint
Csaknem egyötödük – 18 százalék – pedig az elmúlt négy hétben legalább egyszer kikapcsolta az hűtőszekrény, hogy így spóroljon az árammal. Az FSA azt is megállapította, hogy a fogyasztók – 40 százalék – aggódik amiatt, hogy a következő hónapban lesz-e pénze élelmiszerre.
Emily Miles, az FSA vezérigazgatója nyomatékosította: „Nem jó ötlet kikapcsolni a hűtőszekrényt, vagy a szavatossági időn túli élelmiszereket fogyasztani, mivel ezek a dolgok nagyobb kockázatot jelentenek az ételmérgezéssel való megbetegedésre.”