Létrehozva: 2022.09.01.
Módosítva: 2022.09.01.

Kérdéseket vet fel a baloldal amerikai kampánytámogatása

Soros György a háborút támogatja.

Több kérdést is felvet az, hogy a baloldal több százmillió forintot kapott a kampányára egy olyan amerikai szervezettől, amely Soros Györgyhöz köthető – mondta Hollik István, a Fidesz kommunikációs igazgatója csütörtöki videónyilatkozatában.

A politikus kifejtette: „már napok óta tudjuk", hogy a baloldal több száz millió forintot kapott külföldről a kampányára egy olyan amerikai szervezettől, amely Soros Györgyhöz köthető. Amellett, hogy ezzel egyértelműen kijátszotta a kampányra vonatkozó jogszabályokat a baloldal, az ügy számos kérdést felvet – értékelt.

Kiemelte: talán az egyik legfontosabb kérdés, hogy ezért a több száz millió forintért Soros György mit kért cserébe. Senki nem gondolja komolyan, hogy több száz millió forintot az üzletember csak úgy odaadott a baloldal számára – fogalmazott.

Hollik István közölte: Soros György támogatja a háborút és az európai szankciókat, ezért adódik a kérdés, köze van-e Soros György kampánytámogatásának ahhoz, hogy a Márki-Zay Péter- és Gyurcsány Ferenc-féle baloldal egyértelműen háborúpárti és szankciókat támogató álláspontot képvisel mind a mai napig.

„Elvárjuk, hogy a kapitány és a főnök, azaz Márki-Zay Péter és Gyurcsány Ferenc" válaszoljon ezekre a kérdésekre – jelentette ki a politikus.

1,8 milliárd forintnyi dollárral támogatták Márki-Zayékat a kampányban

Az ellenzék jelöltje nemrég arról beszélt, hogy Amerikából komoly pénzekkel segítették a Fidesz-ellenes küzdelmüket. Újabb kérdőjelek bukkantak fel a baloldal külföldi (párt)finanszírozási botránya körül. Nem csak emiatt volt érdekes a késve közzétett dokumentum, hiszen abban több irracionális tétel is szerepel. Többek között 530 millió ment Facebook-hirdetésekre, 97 millió buszoztatásra, 290 millió robocall- és SMS-kampányokra, de az MMM marketingre és tanácsadásra se sajnálta a pénzt – áll a Kontra cikkében.

A Mindenki Magyarországa Mozgalom honlapján megjelent a tételes főkönyvi kivonat pdf-ben, augusztus végéig bezárólag: 1862 oldalas anyag főkönyvi számlákra bontva, minden gazdasági eseményre, soronként.

A tételes elszámolásból persze az igazán lényeges részletek sajnos hiányoznak: nem derül ki, kiktől érkeztek be a néhol elképesztő pénzek. Itt külön kiemelendő a nyolc darab, összesen 1,86 milliárd forintnak megfelelő USA-dolláros „makroadomány”: ezekből a legnagyobb tételek a 300 milliót bőven, illetve a félmilliárd forintot is majdnem meghaladják.

Egészen irracionálisnak tűnő költések: míg a könyvelést tényleg kvázi ingyen csinálták nekik (idén eddig 36 ezer forint látszik ezen a soron), marketingre (szolgáltatások és tanácsadás) 145 milliót tapsoltak el. Úgy látszik, a marketingesek is nagyon elhivatott ellenzékiek, de a kormányváltásért még ők sem szeretnek ingyen dolgozni – jegyzi meg a Kontra.

 

Csak a Facebookon 530 milliót költöttek. SMS-ekre elment további 117 millió, interaktív (?) robothívásokra 46 millió, egyéb reklámokra 52 millió, a call centerre pedig 127 millió. Csak tudnánk, mi folyik ott ennyi pénzből!

 

Bár sokat hallani, hogy csakis a Fidesz szokott vidékről meg Lengyelországból buszoztatni embereket, a Mindenki Magyarországa idén mégis 97 milliót költött ugyanerre. 

További érdekes kiadások: tollakra 44 millió, szórólapokra 76 millió, óriásplakátokra 87 millió, újságokra 117 millió, egyéb szóróanyagokra 24 millió. 

  • A tételes elszámolásból persze az igazán lényeges részletek sajnos hiányoznak: nem derül ki, kiktől érkeztek be a néhol elképesztő pénzek. Itt külön kiemelnénk a nyolc darab, összesen 1,86 milliárd forintnak megfelelő USA-dolláros "makroadomány"-t: ezekből a legnagyobb tételek a 300 milliót bőven, illetve a félmillárd forintot is majdnem meghaladják.
  • Egészen irracionálisnak tűnő költések: míg a könyvelést tényleg kvázi ingyen csinálták nekik (idén eddig 36 ezer forint látszik ezen a soron), marketingre (szolgáltatások és tanácsadás) 145 milliót simán eltapsoltak. Úgy látszik, a marketingesek is nagyon elhivatott ellenzékiek, de ingyen ők még a kormányváltásért se szeretnek dolgozni.
  • Csak a Facebookon 530 milliót költöttek. Igen, félmilliárd forintnál többet. SMS-ekre elfüstölt további 117 millió (ezekből kaphattunk ezek szerint mi is, kissé nagyvonalúan céloztak), interaktív (?) robothívásokra 46 millió, egyéb reklámokra 52 millió, a call centerre pedig 127 millió. Csak tudnánk, mi folyik ott ennyi pénzből!
  • Bár halljuk, hogy csakis a Fidesz szokott vidékről meg Lengyelországból buszoztatni embereket, a Mindenki Magyarországa idén mégis 97 milliót költött ugyanerre. Mármint buszos személyszállításra.
  • További érdekes kiadások: tollakra 44 millió, szórólapokra 76 millió, óriásplakátokra 87 millió, újságokra 117 millió, egyéb szóróranyagokra 24 millió. 

Márki-Zay Péter kiadta a jelszót: legyen elszámolás a kampánypénzekkel! És lett évközi elszámolás. 

És valóban: lett is elszámolás, meg nem is.

A fentiek a legérdekesebb pontok, de izgalmas olvasmány az egész. Nem fogott ki rajtunk az MMM: ügyesen átkonvertáltuk az egészet Excelbe, majd egy kimutatásdiagrammal rutinosan összesítettünk mindent... És néhol komolyan eltűnődtünk, néhol meg csak mosolyogtunk. Meg értetlenkedtünk.

 

Forrás: Konta/Kozma Zsuzsi

 

A MÉRLEG: MÍNUSZOS BANKSZÁMLÁK ÉS AGGASZTÓAN SOK KIFIZETETLEN SZÁMLA

Aki a számvitelben kevésbé jártas, azoknak mondjuk, hogy a mérleg a gazdasági társaság pillanatnyi vagyonát és azoknak a forrásait tárja fel. Az 1-estől a 4-es számlaosztályokig kell összegyűjteni az adatokat. 1-től 3-ig a társaság eszközeit (például tárgyi eszközök, pénzeszközök, vevői követelések), a 4-es főkönyvi számlákon pedig a forrásokat láthatjuk, benne a saját tőkével (tehát kiknek és mennyivel tartozik a társaság, ideértve a tulajdonosok által befektetett pénzt).

  • Tárgyi eszközök, immateriális javak: meglehetősen unalmas szekció - egy mozgalomnál érthető is. Irodai eszközökre 27 milliót költöttek, amit egy összegben le is írtak azonnal - könyv szerinti értékük tehát tulajdonképpen nulla. Az egyéb járműveknél két tételt látunk: egy 8,9, illetve egy 4,5 milliós tételt: csak találgatni tudunk, de valószínűleg itt két autóról lehet szó. Reméljük, Márki-Zay nem ezekre vette fel a nagycsaládos támogatást! Csak nem.
  • Készletek: ez lenne a 2-es számlaosztály, itt azonban Márki-Zayék semmit nem tartanak nyilván - valószínűleg majd az év végi leltárral fogják ezt korrigálni, ha szükséges (csak maradt egy kis kampányanyag a raktárban, még jól jöhet).
  • Pénzeszközök: ez már érdekesebb, különösen a bankszámlák állapota. A Raiffeisen Banknál vezetett forintos számlán ugyanis augusztus végével egy masszív mínuszt láthatunk: konkrétan 57,7 milliós tartozást hoztak össze. Az USD-s számlán szintén nagy a deficit, itt mínusz 12 millió az egyenleg. Mindezt az eurós bankszámla kompenzálja, így összesen plusz 18 millió forintnyi pénzeszköz áll rendelkezésére a Mozgalomnak. Persze ha kedvezményes hitelkeretet kaptak, miért is ne? Ha nem nyomasztja őket... vagy nem könyvelték le rosszul.
  • Aktív időbeli elhatárolások: az ínyenceknek rögtön feltűnik, hogy aktív időbeli elhatárolásként 8,9 millió forint szerepel itt. Azaz ezek a már elszámolt költségek, ráfordítások majd csak egy későbbi időszakot fognak érinteni, így ennyi költséget "kivettek" az augusztus végi eredményből; ennyivel javították a számaikat. 
  • És hogy néz ki a mérleg másik oldala, a forrásoldal? Annyira nem jól. 42 milliós szállítói tartozás (emlékszünk, 18 millió forintunk volt a bankban) és 9 milliós áfakövetelés. De biztos jönnek még adományok!

Az eszközoldallal szemben az eredményt rontó passzív időbeli elhatárolásokból itt nem látunk semmit. Ez is furcsa, mert például a közüzemi számlák rendre jövőbeli teljesítési dátummal érkeznek (ráadásul utólag), és azokat rendszerint "előrébb kell hozni" a könyvelésben, hogy reális képet adjanak a társaság teljesítményéről. Ők tudják. Na de lépjünk túl ezen is, ez csak egy elszámolás, nem az éves beszámoló!

KÖLTSÉGEK ÉS BEVÉTELEK: 1,86 MILLIÁRD FORINTNYI USD-MAKROADOMÁNY, FÉLMILLIÁRD CSAK A FACEBOOKRA, 97 MILLIÓ BUSZOZTATÁSRA

És jöjjenek az eredményszámlák, azaz az 5-8-9-es főkönyvek... Rosszindulatúan: amit nem tudtunk elrejteni a mérlegben, az itt úgyis lecsapódik! Érdekesség lesz itt is bőven.

  • Költségek: na, anyagra költöttek rendesen, de tényleg. Csak hogy pár nagyobbat ragadjunk ki: Márki-Zayék 44 milliót szórtak el - szó szerint - tollakra, 100 milliót szóróanyagokra, 118 milliót újságokra, 13 milliót hűtőmágnesre, matricákra és 11 milliót zászlókra. Rendben - mondjuk sajnos mi egyet se kaptunk. És bár a "Nyomtass te is" elnevezésű projekt csak 432 ezer forintjukat emésztette fel, ez is árulkodó. Fűtésre a tűzifa rossz; ellenzéki szórólapokra, újságokra a fa máris oké, hiszen a cél nemes.

A szolgáltatásoknál se spóroltak igazán - illetve hát csak a könyvelőkön (jellemző, de látszik is). Jöjjenek a megdöbbentő részletek!

  • Kedvencünk a buszos személyszállítás, ami a mozgalom kasszájából idén 97 millió forintot emésztett fel, további 63 milliót pedig a busz- és teherautó-bérlés. Figyelembe véve, hogy a Békemenetért és a "buszoztatott vidéki lengyel-ukránok"-ért mit kap évek óta a Fidesz-KDNP, ez azért önironikus tétel. Pláne az ellenzéki gyűlések létszámait tekintve. Nem annyira fontos, de azért meg kell említenünk, hogy üzemanyagra a Mozgalom 9,5 millió forintot költött - ez a 480 forintos benzinnel számolva 19 720 liter, kb. 490 tank benzin lenne.
  • A költségek alapján egyértelmű, hogy agyonreklámozták magukat: 290 millió az SMS-, IVR*- és robocall-kampányra, 530 millió a Facebookra, 52 millió egyéb reklámra, 6 kiadványterjesztésre és 5,4 millió autómatricázásra. Itt feltehetően a saját autóikról van szó önkéntes alapon, de így se olcsó.

*A kimenő IVR egy ügyfélkapcsolati megoldás, amelyet a kommunikáció proaktív terjesztésére használnak. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy személyre szabott értesítések segítségével automatikusan bevonja az ügyfeleket több csatornán; például automatizált hanghívásokon, SMS-eken, emaileken vagy közösségimédia-bejegyzéseken keresztül.

Kicsit arra emlékeztet ez bennünket, amikor az öreg, boomer vezetőségnek beadják, hogy majd az NFT és az appok minden problémájukat megoldják... Na mindegy.

Marketingtanácsadásra- és szolgáltatásokra elment 145 millió, grafikára és webdesignra 26 millió, egyéb szakértőkre 5 millió, online szolgáltatásokra 27 millió... Közvélemény-kutatásra pedig 5,8 millió (vajon ez volt az, amit külön rendeltek meg, mert nem hitték el a számukra aggasztó, de utólag helyesnek bizonyuló számokat?).

És végül számviteli (könyvelői) szolgáltatásokra 36 EZER. Ez a kontraszt sokat elárul, de hát MMM-ék is racionális lények: ott spórolnak, ahol lehet.

Egyéb ráfordítások, bevételek: ezekből is akadt rendesen, bár nagy sajnálatunkra egyelőre legfeljebb interjúkban elejtett foszlányokból tudunk az adományozók kilétére következtetni, nem magából az elszámolásból. 

Az egyéb ráfordításoknál (8-as számlaosztály) két sor tűnik fel 15,8 millió forint értékben: méghozzá a térítés nélkül átadott eszközök és pénzeszközök összértéke. Kinek és mit adhattak át ilyen értékben? Feltehetően ők is jótékonykodtak, rendes tőlük. Van itt még továbbá 55 millió forintnyi realizált árfolyamveszteség - ezt így látatlanban furcsálljuk, hiszen pont nyereséget várna az ember ennyi devizás adomány esetében 2022 első felében, amikor pont gyengült a forint... Sajnos bántóan hiányoznak a háttéradatok. Ezek szerint akár forintból is fizethettek devizás szállítói számlákat?

NA DE JÖJJENEK A BEVÉTELEK, A KAPOTT ADOMÁNYOK! 

  • Tárgyieszköz-adományok: 3,4 millió
  • Adománydobozon keresztül kapott adomány: 57,7 millió
  • Banki utalással érkezett adomány és tagdíj: 388 millió
  • Adomány (Stripe, online platform): 274 millió
  • Nagy összegű adományok: 1,856 milliárd

Ezek a legnagyobb tételek: idén eddig összesen hozzávetőleg 2,6 milliárd forintnyi bevételre tett szert a Mozgalom.

Ahogy a bevezetőben is írtuk, a nagy összegű adományok alatt szereplő 1,856 milliárd alig 8 tételből tevődik össze. És ami legalább ennyire fontos: egytől-egyig amerikai dollárban érkeztek ezek a pénzek.

Az adománydobozt sajnos (valószínűleg alkalmanként) összesítették, a munkamennyiség és a visszakövethetetlenség miatt ez érthető is. A banki utalással érkező adományoknál ugyanakkor volt 8 ötmilliós, pár 10-20 millió közötti és két 50 millió közeli egyszeri utalás is. Rengetegen küldtek nekik ugyanakkor 500 és 1000 forintokat is - sajnos a felénk már belsős poénná vált 19 forinttal viszont most nem dobta meg őket senki. Összesen 14 338 tranzakciót látunk, átlag 27 ezer forintos értékben.

Az online Stripe-küldeményekből 144 tranzakciót látunk lekönyvelve; átlagban 1,9 millió forintot (!). Két adományozó 20, további öt pedig 10 millió forint fölötti összeget szánt Márki Zayéknak. Sajnos az ő kilétüket is az örök (?) homály fedi. Majd talán a hivatalos éves beszámolóban ebbe is kapunk némi betekintést.

Arra a kérdésre, hogy miért késlekedett ennyit az elszámolás, Márki-Zay azt felelte: hónapokkal a választások után, még június közepén is érkezett egy „több száz milliós” támogatás az Egyesült Államokból, amelyet arra fordított, hogy a kampány utolsó számláit kifizesse. A támogatás egy összegben érkezett, és az Action for Democracy nevű amerikai alapítvány utalta át az MMM bankszámlájára.

Sőt, Márki-Zay szerint úgy néz ki, hogy még marad is egy közel 100 milliós összeg „a több milliárdos kampány végén”, pedig a külföldi adományok után áfát, adót kellett fizetniük, és azt sem zárja ki, hogy még bírság, büntetés, pótlék is jöhet.

Ez többszörösen ellentmondásos kijelentés amúgy a hódmezővásárhelyi polgármestertől, ugyanis szerény számításaink szerint így is maradt bőven kifizetendő számla (lásd összefoglalónkat, bár talán az már nem a kampánnyal kapcsolatos). Rráadásul a Magyar Hang megkeresésére azt nyilatkozta az Action for Democracy, hogy ők ugyan nem adtak kampányra senkinek semmit, csupán civil szervezetként támogatták az MMM-et.  Azzal indokolták, hogy osztják a demokratikus értékek és elvek iránti elkötelezettséget, és küzdenek a diszkrimináció minden formája ellen. Kész szerencse, hogy nem alakultak párttá és mégsem nyertek választást!

Az elszámolással valami viszont nagyon nincs rendben: a Márki-Zay által említett közel 100 milliós megmaradó összeget a rendelkezésünkre álló főkönyvi kivonat alapján nem látjuk. Illetve a bevételeket a költségekkel, ráfordításokkal összevetve akár láthatnánk is, csakhogy pont ott nem találjuk, ahol kellene: a pénztárban és a bankszámlákon...

...hacsak nem könyvelési hibáról, hibákról van szó, hogy mínuszos (követel egyenlegű) bankszámlákat látunk sorban egymás után, a szállítói tartozásokkal pedig ugyanez a helyzet (tartozik egyenleg, mintha még a szállítóktól kapnának pénzt)...

Vagy már megint úton van némi USD-s adomány, és ők tudnak róla?

Lehet. Persze évi 36 ezer forintért ne várjunk csodát , de biztos csak mi nem értünk valamit, de azt nagyon nem.

Na ne kötözködjünk, legyen elég a költségek és a bevételek összesítése, azok is elég árulkodóak, hiszen erről szólt volna a kampányelszámolás, aztán év végén majd javítanak. A lényeg: rengeteg pénz be-ki, és még több szamárságokra.

Egy Beatrice-sláger jut eszünkbe a 90-es évekből: Besült a mutatvány. Pedig minden olyan jó ötletnek tűnhetett tavasszal! Na ezt a rengeteg forintot (meg dollárt) tényleg oda lehetett volna adni inkább a szegényeknek.

...egy hete még 300 számla várt lekönyvelésre. Másodszor: alapos munkának kell lennie, sok száz számláról van szó, nem tévedhetünk. 

- nyilatkozta Márki-Zay júniusban a Blikknek. Már csak egy utolsó kérdés (ha mégsem rontott a könyvelő): a fennmaradó számlákat ki fogja kifizetni, ha mégis jól látjuk?

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek