5°C
9°C

Miklós névnapja

RETRO RÁDIÓ

Kérdéseket vet fel a baloldal amerikai kampánytámogatása

Kérdéseket vet fel a baloldal amerikai kampánytámogatása
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 09. 01. 18:14
Frissítve2022. 09. 01. 18:14

Soros György a háborút támogatja.

Több kérdést is felvet az, hogy a baloldal több százmillió forintot kapott a kampányára egy olyan amerikai szervezettől, amely Soros Györgyhöz köthető – mondta Hollik István, a Fidesz kommunikációs igazgatója csütörtöki videónyilatkozatában.

A politikus kifejtette: „már napok óta tudjuk", hogy a baloldal több száz millió forintot kapott külföldről a kampányára egy olyan amerikai szervezettől, amely Soros Györgyhöz köthető. Amellett, hogy ezzel egyértelműen kijátszotta a kampányra vonatkozó jogszabályokat a baloldal, az ügy számos kérdést felvet – értékelt.

Kiemelte: talán az egyik legfontosabb kérdés, hogy ezért a több száz millió forintért Soros György mit kért cserébe. Senki nem gondolja komolyan, hogy több száz millió forintot az üzletember csak úgy odaadott a baloldal számára – fogalmazott.

Hollik István közölte: Soros György támogatja a háborút és az európai szankciókat, ezért adódik a kérdés, köze van-e Soros György kampánytámogatásának ahhoz, hogy a Márki-Zay Péter- és Gyurcsány Ferenc-féle baloldal egyértelműen háborúpárti és szankciókat támogató álláspontot képvisel mind a mai napig.

„Elvárjuk, hogy a kapitány és a főnök, azaz Márki-Zay Péter és Gyurcsány Ferenc" válaszoljon ezekre a kérdésekre – jelentette ki a politikus.

1,8 milliárd forintnyi dollárral támogatták Márki-Zayékat a kampányban

Az ellenzék jelöltje nemrég arról beszélt, hogy Amerikából komoly pénzekkel segítették a Fidesz-ellenes küzdelmüket. Újabb kérdőjelek bukkantak fel a baloldal külföldi (párt)finanszírozási botránya körül. Nem csak emiatt volt érdekes a késve közzétett dokumentum, hiszen abban több irracionális tétel is szerepel. Többek között 530 millió ment Facebook-hirdetésekre, 97 millió buszoztatásra, 290 millió robocall- és SMS-kampányokra, de az MMM marketingre és tanácsadásra se sajnálta a pénzt – áll a Kontra cikkében.

A Mindenki Magyarországa Mozgalom honlapján megjelent a tételes főkönyvi kivonat pdf-ben, augusztus végéig bezárólag: 1862 oldalas anyag főkönyvi számlákra bontva, minden gazdasági eseményre, soronként.

A tételes elszámolásból persze az igazán lényeges részletek sajnos hiányoznak: nem derül ki, kiktől érkeztek be a néhol elképesztő pénzek. Itt külön kiemelendő a nyolc darab, összesen 1,86 milliárd forintnak megfelelő USA-dolláros „makroadomány”: ezekből a legnagyobb tételek a 300 milliót bőven, illetve a félmilliárd forintot is majdnem meghaladják.

Egészen irracionálisnak tűnő költések: míg a könyvelést tényleg kvázi ingyen csinálták nekik (idén eddig 36 ezer forint látszik ezen a soron), marketingre (szolgáltatások és tanácsadás) 145 milliót tapsoltak el. Úgy látszik, a marketingesek is nagyon elhivatott ellenzékiek, de a kormányváltásért még ők sem szeretnek ingyen dolgozni – jegyzi meg a Kontra.

 

Csak a Facebookon 530 milliót költöttek. SMS-ekre elment további 117 millió, interaktív (?) robothívásokra 46 millió, egyéb reklámokra 52 millió, a call centerre pedig 127 millió. Csak tudnánk, mi folyik ott ennyi pénzből!

 

Bár sokat hallani, hogy csakis a Fidesz szokott vidékről meg Lengyelországból buszoztatni embereket, a Mindenki Magyarországa idén mégis 97 milliót költött ugyanerre. 

További érdekes kiadások: tollakra 44 millió, szórólapokra 76 millió, óriásplakátokra 87 millió, újságokra 117 millió, egyéb szóróanyagokra 24 millió. 

  • A tételes elszámolásból persze az igazán lényeges részletek sajnos hiányoznak: nem derül ki, kiktől érkeztek be a néhol elképesztő pénzek. Itt külön kiemelnénk a nyolc darab, összesen 1,86 milliárd forintnak megfelelő USA-dolláros "makroadomány"-t: ezekből a legnagyobb tételek a 300 milliót bőven, illetve a félmillárd forintot is majdnem meghaladják.
  • Egészen irracionálisnak tűnő költések: míg a könyvelést tényleg kvázi ingyen csinálták nekik (idén eddig 36 ezer forint látszik ezen a soron), marketingre (szolgáltatások és tanácsadás) 145 milliót simán eltapsoltak. Úgy látszik, a marketingesek is nagyon elhivatott ellenzékiek, de ingyen ők még a kormányváltásért se szeretnek dolgozni.
  • Csak a Facebookon 530 milliót költöttek. Igen, félmilliárd forintnál többet. SMS-ekre elfüstölt további 117 millió (ezekből kaphattunk ezek szerint mi is, kissé nagyvonalúan céloztak), interaktív (?) robothívásokra 46 millió, egyéb reklámokra 52 millió, a call centerre pedig 127 millió. Csak tudnánk, mi folyik ott ennyi pénzből!
  • Bár halljuk, hogy csakis a Fidesz szokott vidékről meg Lengyelországból buszoztatni embereket, a Mindenki Magyarországa idén mégis 97 milliót költött ugyanerre. Mármint buszos személyszállításra.
  • További érdekes kiadások: tollakra 44 millió, szórólapokra 76 millió, óriásplakátokra 87 millió, újságokra 117 millió, egyéb szóróranyagokra 24 millió. 

Márki-Zay Péter kiadta a jelszót: legyen elszámolás a kampánypénzekkel! És lett évközi elszámolás. 

És valóban: lett is elszámolás, meg nem is.

A fentiek a legérdekesebb pontok, de izgalmas olvasmány az egész. Nem fogott ki rajtunk az MMM: ügyesen átkonvertáltuk az egészet Excelbe, majd egy kimutatásdiagrammal rutinosan összesítettünk mindent... És néhol komolyan eltűnődtünk, néhol meg csak mosolyogtunk. Meg értetlenkedtünk.

 

Forrás: Konta/Kozma Zsuzsi

 

A MÉRLEG: MÍNUSZOS BANKSZÁMLÁK ÉS AGGASZTÓAN SOK KIFIZETETLEN SZÁMLA

Aki a számvitelben kevésbé jártas, azoknak mondjuk, hogy a mérleg a gazdasági társaság pillanatnyi vagyonát és azoknak a forrásait tárja fel. Az 1-estől a 4-es számlaosztályokig kell összegyűjteni az adatokat. 1-től 3-ig a társaság eszközeit (például tárgyi eszközök, pénzeszközök, vevői követelések), a 4-es főkönyvi számlákon pedig a forrásokat láthatjuk, benne a saját tőkével (tehát kiknek és mennyivel tartozik a társaság, ideértve a tulajdonosok által befektetett pénzt).

  • Tárgyi eszközök, immateriális javak: meglehetősen unalmas szekció - egy mozgalomnál érthető is. Irodai eszközökre 27 milliót költöttek, amit egy összegben le is írtak azonnal - könyv szerinti értékük tehát tulajdonképpen nulla. Az egyéb járműveknél két tételt látunk: egy 8,9, illetve egy 4,5 milliós tételt: csak találgatni tudunk, de valószínűleg itt két autóról lehet szó. Reméljük, Márki-Zay nem ezekre vette fel a nagycsaládos támogatást! Csak nem.
  • Készletek: ez lenne a 2-es számlaosztály, itt azonban Márki-Zayék semmit nem tartanak nyilván - valószínűleg majd az év végi leltárral fogják ezt korrigálni, ha szükséges (csak maradt egy kis kampányanyag a raktárban, még jól jöhet).
  • Pénzeszközök: ez már érdekesebb, különösen a bankszámlák állapota. A Raiffeisen Banknál vezetett forintos számlán ugyanis augusztus végével egy masszív mínuszt láthatunk: konkrétan 57,7 milliós tartozást hoztak össze. Az USD-s számlán szintén nagy a deficit, itt mínusz 12 millió az egyenleg. Mindezt az eurós bankszámla kompenzálja, így összesen plusz 18 millió forintnyi pénzeszköz áll rendelkezésére a Mozgalomnak. Persze ha kedvezményes hitelkeretet kaptak, miért is ne? Ha nem nyomasztja őket... vagy nem könyvelték le rosszul.
  • Aktív időbeli elhatárolások: az ínyenceknek rögtön feltűnik, hogy aktív időbeli elhatárolásként 8,9 millió forint szerepel itt. Azaz ezek a már elszámolt költségek, ráfordítások majd csak egy későbbi időszakot fognak érinteni, így ennyi költséget "kivettek" az augusztus végi eredményből; ennyivel javították a számaikat. 
  • És hogy néz ki a mérleg másik oldala, a forrásoldal? Annyira nem jól. 42 milliós szállítói tartozás (emlékszünk, 18 millió forintunk volt a bankban) és 9 milliós áfakövetelés. De biztos jönnek még adományok!

Az eszközoldallal szemben az eredményt rontó passzív időbeli elhatárolásokból itt nem látunk semmit. Ez is furcsa, mert például a közüzemi számlák rendre jövőbeli teljesítési dátummal érkeznek (ráadásul utólag), és azokat rendszerint "előrébb kell hozni" a könyvelésben, hogy reális képet adjanak a társaság teljesítményéről. Ők tudják. Na de lépjünk túl ezen is, ez csak egy elszámolás, nem az éves beszámoló!

KÖLTSÉGEK ÉS BEVÉTELEK: 1,86 MILLIÁRD FORINTNYI USD-MAKROADOMÁNY, FÉLMILLIÁRD CSAK A FACEBOOKRA, 97 MILLIÓ BUSZOZTATÁSRA

És jöjjenek az eredményszámlák, azaz az 5-8-9-es főkönyvek... Rosszindulatúan: amit nem tudtunk elrejteni a mérlegben, az itt úgyis lecsapódik! Érdekesség lesz itt is bőven.

  • Költségek: na, anyagra költöttek rendesen, de tényleg. Csak hogy pár nagyobbat ragadjunk ki: Márki-Zayék 44 milliót szórtak el - szó szerint - tollakra, 100 milliót szóróanyagokra, 118 milliót újságokra, 13 milliót hűtőmágnesre, matricákra és 11 milliót zászlókra. Rendben - mondjuk sajnos mi egyet se kaptunk. És bár a "Nyomtass te is" elnevezésű projekt csak 432 ezer forintjukat emésztette fel, ez is árulkodó. Fűtésre a tűzifa rossz; ellenzéki szórólapokra, újságokra a fa máris oké, hiszen a cél nemes.

A szolgáltatásoknál se spóroltak igazán - illetve hát csak a könyvelőkön (jellemző, de látszik is). Jöjjenek a megdöbbentő részletek!

  • Kedvencünk a buszos személyszállítás, ami a mozgalom kasszájából idén 97 millió forintot emésztett fel, további 63 milliót pedig a busz- és teherautó-bérlés. Figyelembe véve, hogy a Békemenetért és a "buszoztatott vidéki lengyel-ukránok"-ért mit kap évek óta a Fidesz-KDNP, ez azért önironikus tétel. Pláne az ellenzéki gyűlések létszámait tekintve. Nem annyira fontos, de azért meg kell említenünk, hogy üzemanyagra a Mozgalom 9,5 millió forintot költött - ez a 480 forintos benzinnel számolva 19 720 liter, kb. 490 tank benzin lenne.
  • A költségek alapján egyértelmű, hogy agyonreklámozták magukat: 290 millió az SMS-, IVR*- és robocall-kampányra, 530 millió a Facebookra, 52 millió egyéb reklámra, 6 kiadványterjesztésre és 5,4 millió autómatricázásra. Itt feltehetően a saját autóikról van szó önkéntes alapon, de így se olcsó.

*A kimenő IVR egy ügyfélkapcsolati megoldás, amelyet a kommunikáció proaktív terjesztésére használnak. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy személyre szabott értesítések segítségével automatikusan bevonja az ügyfeleket több csatornán; például automatizált hanghívásokon, SMS-eken, emaileken vagy közösségimédia-bejegyzéseken keresztül.

Kicsit arra emlékeztet ez bennünket, amikor az öreg, boomer vezetőségnek beadják, hogy majd az NFT és az appok minden problémájukat megoldják... Na mindegy.

Marketingtanácsadásra- és szolgáltatásokra elment 145 millió, grafikára és webdesignra 26 millió, egyéb szakértőkre 5 millió, online szolgáltatásokra 27 millió... Közvélemény-kutatásra pedig 5,8 millió (vajon ez volt az, amit külön rendeltek meg, mert nem hitték el a számukra aggasztó, de utólag helyesnek bizonyuló számokat?).

És végül számviteli (könyvelői) szolgáltatásokra 36 EZER. Ez a kontraszt sokat elárul, de hát MMM-ék is racionális lények: ott spórolnak, ahol lehet.

Egyéb ráfordítások, bevételek: ezekből is akadt rendesen, bár nagy sajnálatunkra egyelőre legfeljebb interjúkban elejtett foszlányokból tudunk az adományozók kilétére következtetni, nem magából az elszámolásból. 

Az egyéb ráfordításoknál (8-as számlaosztály) két sor tűnik fel 15,8 millió forint értékben: méghozzá a térítés nélkül átadott eszközök és pénzeszközök összértéke. Kinek és mit adhattak át ilyen értékben? Feltehetően ők is jótékonykodtak, rendes tőlük. Van itt még továbbá 55 millió forintnyi realizált árfolyamveszteség - ezt így látatlanban furcsálljuk, hiszen pont nyereséget várna az ember ennyi devizás adomány esetében 2022 első felében, amikor pont gyengült a forint... Sajnos bántóan hiányoznak a háttéradatok. Ezek szerint akár forintból is fizethettek devizás szállítói számlákat?

NA DE JÖJJENEK A BEVÉTELEK, A KAPOTT ADOMÁNYOK! 

  • Tárgyieszköz-adományok: 3,4 millió
  • Adománydobozon keresztül kapott adomány: 57,7 millió
  • Banki utalással érkezett adomány és tagdíj: 388 millió
  • Adomány (Stripe, online platform): 274 millió
  • Nagy összegű adományok: 1,856 milliárd

Ezek a legnagyobb tételek: idén eddig összesen hozzávetőleg 2,6 milliárd forintnyi bevételre tett szert a Mozgalom.

Ahogy a bevezetőben is írtuk, a nagy összegű adományok alatt szereplő 1,856 milliárd alig 8 tételből tevődik össze. És ami legalább ennyire fontos: egytől-egyig amerikai dollárban érkeztek ezek a pénzek.

Az adománydobozt sajnos (valószínűleg alkalmanként) összesítették, a munkamennyiség és a visszakövethetetlenség miatt ez érthető is. A banki utalással érkező adományoknál ugyanakkor volt 8 ötmilliós, pár 10-20 millió közötti és két 50 millió közeli egyszeri utalás is. Rengetegen küldtek nekik ugyanakkor 500 és 1000 forintokat is - sajnos a felénk már belsős poénná vált 19 forinttal viszont most nem dobta meg őket senki. Összesen 14 338 tranzakciót látunk, átlag 27 ezer forintos értékben.

Az online Stripe-küldeményekből 144 tranzakciót látunk lekönyvelve; átlagban 1,9 millió forintot (!). Két adományozó 20, további öt pedig 10 millió forint fölötti összeget szánt Márki Zayéknak. Sajnos az ő kilétüket is az örök (?) homály fedi. Majd talán a hivatalos éves beszámolóban ebbe is kapunk némi betekintést.

Arra a kérdésre, hogy miért késlekedett ennyit az elszámolás, Márki-Zay azt felelte: hónapokkal a választások után, még június közepén is érkezett egy „több száz milliós” támogatás az Egyesült Államokból, amelyet arra fordított, hogy a kampány utolsó számláit kifizesse. A támogatás egy összegben érkezett, és az Action for Democracy nevű amerikai alapítvány utalta át az MMM bankszámlájára.

Sőt, Márki-Zay szerint úgy néz ki, hogy még marad is egy közel 100 milliós összeg „a több milliárdos kampány végén”, pedig a külföldi adományok után áfát, adót kellett fizetniük, és azt sem zárja ki, hogy még bírság, büntetés, pótlék is jöhet.

Ez többszörösen ellentmondásos kijelentés amúgy a hódmezővásárhelyi polgármestertől, ugyanis szerény számításaink szerint így is maradt bőven kifizetendő számla (lásd összefoglalónkat, bár talán az már nem a kampánnyal kapcsolatos). Rráadásul a Magyar Hang megkeresésére azt nyilatkozta az Action for Democracy, hogy ők ugyan nem adtak kampányra senkinek semmit, csupán civil szervezetként támogatták az MMM-et.  Azzal indokolták, hogy osztják a demokratikus értékek és elvek iránti elkötelezettséget, és küzdenek a diszkrimináció minden formája ellen. Kész szerencse, hogy nem alakultak párttá és mégsem nyertek választást!

Az elszámolással valami viszont nagyon nincs rendben: a Márki-Zay által említett közel 100 milliós megmaradó összeget a rendelkezésünkre álló főkönyvi kivonat alapján nem látjuk. Illetve a bevételeket a költségekkel, ráfordításokkal összevetve akár láthatnánk is, csakhogy pont ott nem találjuk, ahol kellene: a pénztárban és a bankszámlákon...

...hacsak nem könyvelési hibáról, hibákról van szó, hogy mínuszos (követel egyenlegű) bankszámlákat látunk sorban egymás után, a szállítói tartozásokkal pedig ugyanez a helyzet (tartozik egyenleg, mintha még a szállítóktól kapnának pénzt)...

Vagy már megint úton van némi USD-s adomány, és ők tudnak róla?

Lehet. Persze évi 36 ezer forintért ne várjunk csodát , de biztos csak mi nem értünk valamit, de azt nagyon nem.

Na ne kötözködjünk, legyen elég a költségek és a bevételek összesítése, azok is elég árulkodóak, hiszen erről szólt volna a kampányelszámolás, aztán év végén majd javítanak. A lényeg: rengeteg pénz be-ki, és még több szamárságokra.

Egy Beatrice-sláger jut eszünkbe a 90-es évekből: Besült a mutatvány. Pedig minden olyan jó ötletnek tűnhetett tavasszal! Na ezt a rengeteg forintot (meg dollárt) tényleg oda lehetett volna adni inkább a szegényeknek.

...egy hete még 300 számla várt lekönyvelésre. Másodszor: alapos munkának kell lennie, sok száz számláról van szó, nem tévedhetünk. 

- nyilatkozta Márki-Zay júniusban a Blikknek. Már csak egy utolsó kérdés (ha mégsem rontott a könyvelő): a fennmaradó számlákat ki fogja kifizetni, ha mégis jól látjuk?

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.