tóth gabi
Mindenki csak a szükséges mennyiséget tankolja.
A jelenlegi üzemanyagpiaci helyzetben felelős fogyasztói magatartásra van szükség ahhoz, hogy mindenkinek jusson elegendő üzemanyag - hangsúlyozza a Mol keddi közleményében.
A vállalat kommünikéje felidézi, hogy az elmúlt hónapokban jelentősen megnőtt a kereslet a hazai töltőállomásokon: a teljes piacon 20 százalékkal, a Mol hálózatában pedig 50 százalékkal nőtt meg a forgalom. Mindeközben a kínálati oldalon több nehezítő körülménnyel is szembesült a cég: az import visszaesett, a régió több finomítója is átmenetileg csökkentett kapacitással működik, valamint a Barátság-vezetéken is néhány napja szünetel a kőolajszállítás.
Ennek ellenére ha mindenki csak annyit tankol, amennyire szüksége van, akkor lesz elegendő üzemanyag az országban - húzták alá.
A Mol korábbi ajánlásának megfelelően továbbra is azt kéri ügyfeleitől, hogy naponta legfeljebb 50 litert tankoljanak, ezzel segítve az ország zavartalan üzemanyag-ellátását. A hatósági áron - 480 Ft/liter - fizetett tankolásokról a Mol a kormányrendelet értelmében tájékoztatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV), amely jogosult arra, hogy az esetleges visszaéléseket vizsgálja.
Több hazai töltőállomáshálózathoz hasonlóan a Mol is fenntartja a tankolási limitet, hogy a jelenlegi piaci helyzetben is biztosítani tudja az ország zavartalan energiaellátását. Korábban a hazai kutakon értékesített üzemanyag 30 százaléka importból érkezett, de az elmúlt időszakban az üzemanyag-behozatal jelentősen csökkent, miközben a nyári turizmus és a mezőgazdasági munkák jelentősen megnövelik a kutak forgalmát. Emellett a régióban tapasztalható balesetek, Ausztriában a schwechati és Csehországban a litvinovi olajfinomító leállása, valamint a százhalombattai Dunai Finomító kötelező karbantartása is termékkiesést okoz.
A Barátság-vezetéken pedig néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Ez a helyzet jelenleg közvetlenül nem okoz ellátási problémát, a Molnak több hétre elegendő tartaléka van. A vállalat folyamatosan dolgozik a szállítás újraindításán, és megoldási javaslatot is letett az asztalra, azaz egyeztetést kezdeményezett arról, hogy átvállalja a díjkötelezettséget - közölték.
A helyzetet a gyakori pánikvásárlás is bonyolítja, amely megnövekedett logisztikai kihívást jelent: idén már 12 százalékkal nőtt a kiszállítási kapacitás az előző év hasonló időszakához képest, és jelenleg 140 tankerautó dolgozik a kutak folyamatos feltöltésén.
„A közös érdekünk, hogy mindenhol legyen elegendő üzemanyag” - mondta Ratatics Péter, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a jelenlegi helyzetben pánikvásárlás helyett szolidaritást kell vállalnunk egymással. „Minden egyes tankolásnál gondolnunk kell a többi fogyasztóra, akiknek reggelente útra kell kelniük, hogy el tudják végezni a napi teendőiket. Arra kérjük az ügyfeleinket, hogy maximum 50 litert tankoljanak: ha mindenki csak annyit vásárol, amennyire szüksége van, lesz elegendő üzemanyag az országban” - mondta Ratatics Péter. Aláhúzta, hogy a kérés vonatkozik minden olyan hatósági és piaci áras tankolásra, amely kisnyomású, vagyis a normál gépjárműveket kiszolgáló kútoszlopokon történik.
A Mol töltőállomásain június óta vannak érvényben azok a belső szabályok, amelyek szerint normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 litert lehet tankolni. A limitet a Mol úgy határozta meg, hogy biztosan jusson elegendő üzemanyag a fogyasztóknak, hiszen ez a mennyiség meghaladja a jellemző átlagos üzemanyagtöltést. A Mol célja az, hogy a kormányrendelet betartása mellett minden vásárlónak biztosítsa a kiszolgálást és a töltőállomások zavartalan működését.
A hatósági áron fizetett tankolásokról a Mol a kormányrendelet értelmében tájékoztatja az adóhatóságot, amely jogosult arra, hogy az esetleges visszaéléseket vizsgálja. Ennek betartását szolgálja az, hogy a Mol múlt héttől kezdve beszkenneli az ügyfelek forgalmiját, amennyiben hatósági árért tankolnak. Ezeket az adatokat a Mol a jogszabályoknak megfelelően továbbítja a NAV-nak. Az adóhatóság feladata pedig az, hogy elemezze az adatokat, és ellenőrizze, hogy az ügyfél valóban jogosult volt-e a hatósági árra - közölte a Mol.
A MOL kutakon néhány napja még szigorúbbak lettek a szabályok. A vállalat pénteken közölte, hogy egy autóba, egy nap csak egyszer lehet hatósági áron tankolni. Az RTL megkeresésére a MOL közölte, hogy a cég benzinkútjain mindenfajta üzemanyagra érvényes a korlátozás. Tehát nem csak 480 forintért, hanem drágábban sem lehet üzemanyagot venni náluk napi egynél többször.
A MOL elmondása szerint a korlátozás célja, hogy „az ország ellátása biztosított legyen, és mindenkinek jusson üzemanyag”. „A hatósági ár jogosultjait pedig nem a MOL, hanem jogszabályok határozzák meg.” A MOL azt is tisztázta, hogy a forgalmi nélküli robogókat hatósági áron lehet megtankolni.
De nem csak a MOL, hanem a Lukoil is szigorít, a hálózat tulajdonosa és üzemeltetője, a Normbenz Magyarország Kft. arról tájékoztatott, hogy a kisnyomású kútoszlopokon egyszerre 20 litert, a nagynyomásúakon 150 litert lehet a tankba tölteni.
A Normbenz elmondása szerint mivel azonos a belföldi beszerzési és fogyasztói ár, az összes működési költség a töltőállomásokat üzemeltető Normbenz Magyarország Kft.-t terheli.
A Független Benzinkutak Szövetsége szerint ezt a szabályt képtelenség betartani a gyakorlatban.
Elképzelhető, hogy egyes kutakon átmeneti készlethiány lép majd fel – figyelmeztetett Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója az Indexnek adott interjúban. Elmondta: a hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, ami azt jelenti, hogy leghamarabb szeptemberben indulhat újra a termelés.
A karbantartási munkálatokat – amelyek két hónapig tartanak majd és mintegy ezerkétszáz szakember dolgozik rajtuk – másfél éve kezdték el előkészíteni. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyagellátását.
A mostani lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata. A mintegy ötven üzemből egyszerre tizenegyet le kell állítani, és elvégezni a feladatokat. A július végén induló nagy leállás Magyarország egyik legösszetettebb ipari műszaki vizsgája lesz, amellyel a Mol hosszú távon biztosítja a hazai ellátásbiztonságot. A karbantartás költségvetése mintegy nyolcmilliárd forintot tesz ki.
A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra: jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után. Ezt követően már teljes kapacitással működik majd a Dunai Finomító – fejtette ki Ratatics Péter.
Beszélt arról is, hogy bár a pozsonyi finomító felújítása a terveknek megfelelően már be is fejeződött és teljes kapacitással üzemel, a régió két másik finomítója – a schwechati és a cseh – is éppen karbantartás, illetve baleset miatt áll, a piaci lehetőségek pedig szűkösek, így elkerülhetetlennek látszik, hogy a stratégiai tartalékokhoz is hozzányúljanak.
„Mindent megteszünk az ország kiszámítható és egyenletes üzemanyag-ellátásáért, de vannak korlátok, sajnos. Folyamatosan elemezzük a piaci körülményeket, és hetente finomhangoljuk az ellátási stratégiánkat: minél inkább közelít a kereslet a normális szinthez, annál több üzemanyagot tudunk adni a vásárlóinknak. Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések. Ezért mindenkitől kérjük, hogy csupán annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten” – mondta Ratatics Péter.