RETRO RÁDIÓ

Felelős fogyasztói magatartásra szólít fel a Mol

Felelős fogyasztói magatartásra szólít fel a Mol
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 08. 10. 09:01
Frissítve2022. 08. 10. 09:03

Mindenki csak a szükséges mennyiséget tankolja.

A  jelenlegi üzemanyagpiaci helyzetben felelős fogyasztói magatartásra van szükség ahhoz, hogy mindenkinek jusson elegendő üzemanyag - hangsúlyozza a Mol keddi közleményében.

A vállalat kommünikéje felidézi, hogy az elmúlt hónapokban jelentősen megnőtt a kereslet a hazai töltőállomásokon: a teljes piacon 20 százalékkal, a Mol hálózatában pedig 50 százalékkal nőtt meg a forgalom. Mindeközben a kínálati oldalon több nehezítő körülménnyel is szembesült a cég: az import visszaesett, a régió több finomítója is átmenetileg csökkentett kapacitással működik, valamint a Barátság-vezetéken is néhány napja szünetel a kőolajszállítás.

Ennek ellenére ha mindenki csak annyit tankol, amennyire szüksége van, akkor lesz elegendő üzemanyag az országban - húzták alá.

A Mol korábbi ajánlásának megfelelően továbbra is azt kéri ügyfeleitől, hogy naponta legfeljebb 50 litert tankoljanak, ezzel segítve az ország zavartalan üzemanyag-ellátását. A hatósági áron - 480 Ft/liter - fizetett tankolásokról a Mol a kormányrendelet értelmében tájékoztatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV), amely jogosult arra, hogy az esetleges visszaéléseket vizsgálja.

Több hazai töltőállomáshálózathoz hasonlóan a Mol is fenntartja a tankolási limitet, hogy a jelenlegi piaci helyzetben is biztosítani tudja az ország zavartalan energiaellátását. Korábban a hazai kutakon értékesített üzemanyag 30 százaléka importból érkezett, de az elmúlt időszakban az üzemanyag-behozatal jelentősen csökkent, miközben a nyári turizmus és a mezőgazdasági munkák jelentősen megnövelik a kutak forgalmát. Emellett a régióban tapasztalható balesetek, Ausztriában a schwechati és Csehországban a litvinovi olajfinomító leállása, valamint a százhalombattai Dunai Finomító kötelező karbantartása is termékkiesést okoz.

A Barátság-vezetéken pedig néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Ez a helyzet jelenleg közvetlenül nem okoz ellátási problémát, a Molnak több hétre elegendő tartaléka van. A vállalat folyamatosan dolgozik a szállítás újraindításán, és megoldási javaslatot is letett az asztalra, azaz egyeztetést kezdeményezett arról, hogy átvállalja a díjkötelezettséget - közölték.

A helyzetet a gyakori pánikvásárlás is bonyolítja, amely megnövekedett logisztikai kihívást jelent: idén már 12 százalékkal nőtt a kiszállítási kapacitás az előző év hasonló időszakához képest, és jelenleg 140 tankerautó dolgozik a kutak folyamatos feltöltésén.  

„A közös érdekünk, hogy mindenhol legyen elegendő üzemanyag” - mondta Ratatics Péter, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a jelenlegi helyzetben pánikvásárlás helyett szolidaritást kell vállalnunk egymással. „Minden egyes tankolásnál gondolnunk kell a többi fogyasztóra, akiknek reggelente útra kell kelniük, hogy el tudják végezni a napi teendőiket. Arra kérjük az ügyfeleinket, hogy maximum 50 litert tankoljanak: ha mindenki csak annyit vásárol, amennyire szüksége van, lesz elegendő üzemanyag az országban” - mondta Ratatics Péter. Aláhúzta, hogy a kérés vonatkozik minden olyan hatósági és piaci áras tankolásra, amely kisnyomású, vagyis a normál gépjárműveket kiszolgáló kútoszlopokon történik.

A Mol töltőállomásain június óta vannak érvényben azok a belső szabályok, amelyek szerint normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 litert lehet tankolni. A limitet a Mol úgy határozta meg, hogy biztosan jusson elegendő üzemanyag a fogyasztóknak, hiszen ez a mennyiség meghaladja a jellemző átlagos üzemanyagtöltést. A Mol célja az, hogy a kormányrendelet betartása mellett minden vásárlónak biztosítsa a kiszolgálást és a töltőállomások zavartalan működését.

A hatósági áron fizetett tankolásokról a Mol a kormányrendelet értelmében tájékoztatja az adóhatóságot, amely jogosult arra, hogy az esetleges visszaéléseket vizsgálja. Ennek betartását szolgálja az, hogy a Mol múlt héttől kezdve beszkenneli az ügyfelek forgalmiját, amennyiben hatósági árért tankolnak. Ezeket az adatokat a Mol a jogszabályoknak megfelelően továbbítja a NAV-nak. Az adóhatóság feladata pedig az, hogy elemezze az adatokat, és ellenőrizze, hogy az ügyfél valóban jogosult volt-e a hatósági árra - közölte a Mol.

A MOL kutakon néhány napja még szigorúbbak lettek a szabályok. A vállalat pénteken közölte, hogy egy autóba, egy nap csak egyszer lehet hatósági áron tankolni. Az RTL megkeresésére a MOL közölte, hogy a cég benzinkútjain mindenfajta üzemanyagra érvényes a korlátozás. Tehát nem csak 480 forintért, hanem drágábban sem lehet üzemanyagot venni náluk napi egynél többször. 

A MOL elmondása szerint a korlátozás célja, hogy „az ország ellátása biztosított legyen, és mindenkinek jusson üzemanyag”. „A hatósági ár jogosultjait pedig nem a MOL, hanem jogszabályok határozzák meg.” A MOL azt is tisztázta, hogy a forgalmi nélküli robogókat hatósági áron lehet megtankolni.

De nem csak a MOL, hanem a Lukoil is szigorít, a hálózat tulajdonosa és üzemeltetője, a Normbenz Magyarország Kft. arról tájékoztatott, hogy a kisnyomású kútoszlopokon egyszerre 20 litert, a nagynyomásúakon 150 litert lehet a tankba tölteni. 

A Normbenz elmondása szerint mivel azonos a belföldi beszerzési és fogyasztói ár, az összes működési költség a töltőállomásokat üzemeltető Normbenz Magyarország Kft.-t terheli.

A Független Benzinkutak Szövetsége szerint ezt a szabályt képtelenség betartani a gyakorlatban.

Elképzelhető, hogy egyes kutakon átmeneti készlethiány lép majd fel – figyelmeztetett Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója az Indexnek adott interjúban. Elmondta: a hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, ami azt jelenti, hogy leghamarabb szeptemberben indulhat újra a termelés.

A karbantartási munkálatokat – amelyek két hónapig tartanak majd és mintegy ezerkétszáz szakember dolgozik rajtuk – másfél éve kezdték el előkészíteni. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyagellátását.

A mostani lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata. A mintegy ötven üzemből egyszerre tizenegyet le kell állítani, és elvégezni a feladatokat. A július végén induló nagy leállás Magyarország egyik legösszetettebb ipari műszaki vizsgája lesz, amellyel a Mol hosszú távon biztosítja a hazai ellátásbiztonságot. A karbantartás költségvetése mintegy nyolcmilliárd forintot tesz ki.

A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra: jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után. Ezt követően már teljes kapacitással működik majd a Dunai Finomító – fejtette ki Ratatics Péter.

Beszélt arról is, hogy bár a pozsonyi finomító felújítása a terveknek megfelelően már be is fejeződött és teljes kapacitással üzemel, a régió két másik finomítója – a schwechati és a cseh – is éppen karbantartás, illetve baleset miatt áll, a piaci lehetőségek pedig szűkösek, így elkerülhetetlennek látszik, hogy a stratégiai tartalékokhoz is hozzányúljanak.

Mindent megteszünk az ország kiszámítható és egyenletes üzemanyag-ellátásáért, de vannak korlátok, sajnos. Folyamatosan elemezzük a piaci körülményeket, és hetente finomhangoljuk az ellátási stratégiánkat: minél inkább közelít a kereslet a normális szinthez, annál több üzemanyagot tudunk adni a vásárlóinknak. Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések. Ezért mindenkitől kérjük, hogy csupán annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten” – mondta Ratatics Péter.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.