RETRO RÁDIÓ

A rakpartok nélkülözhetetlenek a budapesti közlekedésben, állítja az Autóklub

A rakpartok nélkülözhetetlenek a budapesti közlekedésben, állítja az Autóklub
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 06. 25. 09:26
Frissítve2022. 06. 25. 09:39

Részletesen kifejtették álláspontjukat.

Az időszakosan lezárt budai alsó rakpart miatt a város autóval szinte járhatatlanná vált, ezzel egyértelműen megmutatva, milyen fontos szerepet játszanak a rakpartok az autós közlekedésben. Kérdés, hogy ezt Karácsony Gergelyék észreveszik-e.

A Magyar Autóklub főtitkárhelyettese a Magyar Hírlapnak értékelte a budai rakpart lezárásának hatásait.

A Lánchíd felújítása miatt időszakosan lezárt budai alsó rakpart esete megmutatta, milyen problémákat hordozhat egy meggondolatlan intézkedés a zöldpolitika látszata mögé bújtatva. A megkésve kezdett hídfelújítási munkálatok új szakaszba léptek, emiatt hétfőn lezárták a budai alsó rakpartot a Halász utca és a Döbrentei tér között. Ennek eredményeként hatalmas forgalmi dugók alakultak ki pillanatok alatt a környező elkerülőutakon.

A szakasz lezárása különösen nagy figyelmet kap, hiszen Karácsony Gergely főpolgármester a tavaszi választások után nem sokkal bejelentette, hogy a pesti alsó rakpart Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszát örökre lezárják az autós forgalom elől. Erre alapvetően nem számított senki, hiszen az érintett szakasz felújítása éppen csak befejeződött, a szakmai szervezetek – köztük a Magyar Autóklub is – jelezték, egyeztetések nem történtek a bejelentést megelőzően, valamint hatástanulmányokat sem láttak a lezárás forgalomra gyakorolt hatásáról.

Amint azt hétfőn Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője is kifejtette: a budai lezárás miatt a fővárosiak élőben nézhetik meg Karácsony rakpartlezáró kísérletét. Éppen ezért megkerestük a Magyar Autóklubot és arra voltunk kíváncsiak, hogy véleményük szerint valóban felfogható-e a mostani lezárás egyfajta hatástanulmánynak. A szervezet főtitkárhelyettese, Sipka Gábor kérdésünkre elmondta: „A Lánchíd felújítása miatti lezárás a budai oldalon jól megmutatja, milyen fontos szerepet játszanak a rakpartok a budapesti közlekedésben, és bár a pesti és budai oldal nem feleltethető meg egy az egyben egymásnak, a lezárás két hónapja lehetőséget ad a hatások felmérésére, reméljük, a város vezetése él is a lehetőséggel.”

A főtitkárhelyettes nyomatékosította egyúttal: „Régóta kommunikáljuk, egyetértünk egy élhető, zöldváros koncepciójával, közösségi terek kialakításával, a belvárosi forgalomcsökkentéssel”, azonban Sipka Gábor kiemelte, hogy azt valós szakmai egyeztetések után, a forgalmi adatok, hatástanulmányok alapján lehet és kell elérni. Kérdésünkre azt is elárulta: egyeztetések folynak a fővárossal, amelyekre a zöld-, gyalogos-, kerékpáros- stb. szervezetek mellett eddig csak az autóklubot hívták meg, ám jelezte: a szervezet igyekszik szélesíteni ezt a kört szakmai szervezetek és szakértők bevonásával.

Június 20-tól várhatóan két hónapra lezárták a Lánchíd felújítási munkálatai miatt a budai alsó rapkart Döbrentei tér és Halász utca közötti szakaszát, ugyanakkor ebben az időszakban a pesti alsó rakparton a hét minden napján, így hétvégente is lehet majd gépjárművel közlekedni - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) beruházási igazgatója a csütörtöki bejáráson.

Horváth László elmondta, a híd alját érintő felújítási munkálatok miatt az állványzatot be kell hozni a rakpart fölé, és ez nem tesz lehetővé a gépjárműforgalom fenntartását. A budai alsó rakparton gépjárművel közlekedőknek fel kell majd hajtaniuk a Halász utcai, illetve a Döbrentei térnél lévő felhajtónál - közölte.

Mint mondta, körülbelül egy évvel ezelőtt kezdődött el a híd útpályájának a felújítása. A Lánchíd rekonstrukciója a megszabott határidőn és a biztosított költségkereten belül zajlik, újratervezésre nem volt szükség. Az év végéig az útpálya elkészül, a híd teljes felújítása jövő őszre befejeződik - közölte Horváth László.

Puskár Anett, a felújítást végző A-Híd Zrt. kommunikációs vezetője azt mondta: a munkálatok ütemterv szerint haladnak, a híd közepétől a partok felé haladva végzik az útpálya megerősítését. A hidat 94 acél pályatábla alkotja majd, ezek közül már csak 10 hiányzik.

A BKK a felújítás részleteiről beszámoló közleménye szerint a budai hídfőnél a kivitelező szakemberei átépítik a partközeli - a rakparti forgalom mellett eddig hozzáférhetetlen - szerkezeti részeket, illetve kijavítják az acélszerkezeten lévő hibákat. Csak ezután tudják ezen a szakaszon is a helyükre emelni és beépíteni a régi vasbetont váltó új acél útpályát, valamint a járdát alkotó acélelemeket. Emellett kicserélik a magasságkorlátozást figyelmen kívül hagyó járművek miatt korábban megsérült szélrácsokat, végül elvégzik a korrózióvédelmi munkákat is - írták.

Közölték, ehhez át kell építeni és munkaszintre süllyeszteni a felújításhoz használt állványzatot a rakparti útpálya felett, így június 20-tól augusztus közepéig ideiglenesen lezárás lesz az érintett szakaszon. Erre azért van szükség, mert az útpálya fölé eső szerkezeti munkákhoz szükséges munkatér a közúti űrszelvénybe lóg, így az állványzat alatt nem férnek el biztonságosan a járművek. Az állványon veszélyes munkát végző dolgozók, valamint a munkaterület alatt közlekedők biztonságát nem lehet a közúti forgalom fenntartása mellett biztosítani - mutattak rá.

A BKK közleménye szerint Óbuda felől, déli irányba a Halász utcáig haladhatnak a gépjárművel közlekedők. Ott fel kell hajtaniuk a Fő utca irányába, majd a Fő utca - Alagút - Alagút utca - Attila út - Krisztina körút - Szent Gellért rakpart és Műegyetem rakpart útvonalon, vagy a Fő utca - Lánchíd utca - Apród utca - Krisztina körút - Szent Gellért rakpart és Műegyetem rakpart útvonalon haladhatnak.

Felhívták arra is a figyelmet, hogy a Halász utcai felhajtó szűk kapacitása miatt a Margit hídnál sem lehet majd lehajtani déli irányba az alsó rakpartra.

Északi irányba a Döbrentei térig lehet közlekedni. Onnan az Attila út irányába haladhatnak tovább a gépjárművel közlekedők az Attila út - Alagút utca - Alagút - Fő utca - Jégverem utca - Bem rakpart, vagy az Attila út - Lánchíd utca - Fő utca - Jégverem utca - Bem rakpart útvonalon, és a Halász utcától térhetnek vissza a budai alsó rakpartra,

A teherforgalomnak érdemes az Árpád híd-Hungária-gyűrű-Rákóczi híd útvonalon közlekednie - olvasható.

A Halász utca és a Döbrentei tér közötti rakpartszakasz ideiglenes lezárásának ideje alatt a pesti alsó rakpartot nem nyitják majd meg hétvégente a gyalog vagy mikromobilitási eszközzel közlekedők előtt.

A BKK tudatta azt is, hogy már szerkezetkész állapotban vannak a hídfőkben lévő aluljárók, a betonozási, vasszerelési és szigetelési munkák után a budai aluljáróban a burkolat alatti elektromos védőcsövek lefektetésénél tartanak a szakemberek. Folyamatban van a pesti oldalon a 2-es és 2M villamosvonal melletti kőfelületek tisztítása, valamint javítása: először a falfirkákat távolítják el ott, ahol a védőtávolság ezt lehetővé teszi, és a szakemberek munkája nem zavarja a közösségi közlekedést. Továbbá zajlik a híd parti nyílásaiban az új járdákat fogadó tartószerkezetek helyszíni javítása, valamint sátrak alatt festik a láncok alsó szakaszát, a híd új pályaelemeit és a kijavított tartószerkezetet.

A Lánchíd felújítása 2021 tavaszán kezdődött el az A-Híd Zrt. kivitelezésében.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.