Létrehozva: 2022.05.18.

Márki-Zay elismerte: Bajnaiék állnak az illegális, tömeges üzenetküldés mögött

Márki-Zay Péter az ATV-ben fecsegett.

Szerző Ripost

Nem dicsekedett eddig azzal Márki-Zay Péter, a baloldal ukott miniszterelnök-jelöltje, hogy Gyurcsány Ferencék a nyakába varrták a választási kampány idején azt a két kulcsfigurát, aki eddig is meghatározta a baloldali kampányokat: Gál J. Zoltánt, Gyurcsány egykori államtitkárát (ő felügyeli Karácsony Gergelyt is, mi több, Facebook-posztjainak is ő a szerzője), valamint a DatAdat-botránnnyal ismét előkerült Szigetvári Viktort, Gyurcsány egykori kampánymenedzserét, illetve Bajnai Gordon párttársát. 

Ezeket az információkat elsőként a Direkt36 cikkéből tudhatta meg a nyilvánosság: „”Feltűnt két olyan kampányszakember is, akik már veteránnak számítanak az ellenzéki térfélen. Az egyikük Gál J. Zoltán volt, aki a 2010 előtti szocialista kormányokban töltött be magas pozíciókat, 2018 óta pedig Karácsony Gergely stratégiai tanácsadójaként dolgozik. A másik ilyen régi szakember Szigetvári Viktor volt, akinek szintén a szocialista kormányzás idején indult a politikai tanácsadói karrierje, most pedig a DatAdat nevű közösségi médiás cégén keresztül csatlakozott be a kampányba„ - írta a portál terjedelmes anyagában.

Márki-Zay Péter kedden este, az ATV Egyenes Beszéd című műsorában erről a következőket mondta: „Itt szerepel a Datadat cég, Szigetvári Viktor és Bajnai, bocsánat, a Bajnai Gordonhoz tartozó Datadat és Gál J. Zoltán. Ők voltak Karácsony Gergely stábja és óriási feladatot vállalva vitték tovább a kampányt egészen végig.”

Ez pedig azt jelenti, hogy a Bajnai-féle DatAdat, azaz Szigetvári Viktor és Gál J. Zoltán a felelős azokért a tömegesen kiküldött, illegális üzenetért is, amelyekkel a választási kampányban bombáztak olyan embereket is, akik soha, sehol nem engedélyezték, hogy számukra a baloldali pártok reklámanyagokat küldjenek.

Márki-Zay egyébként egy terjedelmes Facebook-posztban igyekezett szerdán „helyre tenni” a Direkt36 állításait: „Örülök, hogy csak én hibáztam, mindenki más tökéletes volt.Legalábbis a Direkt36 oknyomozó riportjából ezt tudtam meg - azon túl, hogy még engem is hogyan vágott át a hátam mögött a stáb egyes esetekben (ezen bevallom, megütköztem). Talán természetes, ha egy nagyarányú bukásból senki más nem akarja kivenni a részét, talán természetes, hogy amiatt számos pontatlanság, sok hazugság, »máshogy emlékezés« szerepel a cikkben” - írta Márki-Zay, aki ezt követően öt pontba szedve sorolta fel, hogy mi mindennel nem foglalkozik a terjedelmes cikk.

Elhúzódó nyomozásra lehet számítani a Bajnai Gordon-féle DatAdat-botrányban, amelynek során a választási kampány végjátékában a volt miniszterelnökhöz köthető cég illegális adatbázisok segítségével milliószámra küldött kéretlen SMS-eket, és indított hívásokat.

Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke a sajtó kérdésére megerősítette: jelenleg is zajlik a nyomozás a kéretlen SMS-esek és hívások kapcsán. A szervezet elnöke elmondta, számos panaszbeadvány érkezett az ügyben, illetve hozzátette azt is, hogy ő maga is kapott ilyen SMS-t, amelyet szintén csatolt az iktatórendszerben.

Péterfalvi elmondta: a vizsgálat hosszú időt vesz igénybe, hiszen be kell azonosítani, hogy kik kezdeményezték a hívásokat és az SMS-üzeneteket, illetve kik ezeknek a számoknak az előfizetői. A NAIH elnöke kiemelte: jogsértés gyanúját veti fel, hogy több panasztevőt az azonosításra használt nevén szólítottak meg, így felmerül, hogy a küldők jogszerűtlen profilozást végeztek. Péterfalvi aggodalomra okot adónak nevezte, hogy a DatAdat észtországi vállalata egy olyan szoftvert hirdetett meg forgalmazásra, amely képes összerendezni a telefonos és a papíralapú adatbázisokból származó információkat, vala-mint az online interakciókat.

Már a választások előtt a sajtó tudomására jutott, hogy a Bajnai Gordonhoz és köréhez köthető DatAdat cégháló segítette a baloldal kampányát. A nyomozás eddigi információi alapján az SMS-kampányt a DatAdat osztrák leányvállalata rendelte meg, és az adatbázist is ők szolgáltatták a művelethez. A megszerzett adatok nagy részét Facebookról, azon belül is a Messenger alkalmazásból szerezték be.

A profilozással foglalkozó cégek bevett gyakorlata, hogy az általuk használt chatbotok észrevétlen módon gyűjtik a személyes adatokat. Egy hangfelvételen a cégháló vezetői maguk beszélnek róla, hogy ezekkel a módszerekkel tucatnyi országban befolyásolták a politikai folyamatokat, és így dönthették el az ellenzéki előválasztást is Márki-Zay Péter javára. A módszer azonban nem mindenható, ahogyan azt a magyar választás is megmutatta.

A Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) személyes adattal való visszaélés miatt rendelt el nyomozást a Bajnai Gordon volt kormányfőhöz kötődő DatAdat-csoport közreműködésével végrehajtott tömeges adatlopás miatt. A történtek miatt a rendőrség mellett az adatvédelmi hatóság is vizsgálódik - írta meg a Mediaworks Hírcentrum.

A Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda személyes adattal visszaélés miatt folytat nyomozást ismeretlen tettes ellen – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság annak kapcsán, hogy folyik-e büntetőeljárás a választási kampányban milliószámra kiküldött sms-ek, illetve tömeges telefonhívások miatt. Az NNI a nyomozás tényén túl nem kívánt további részleteket elárulni. 

Mint köztudott, a rendőrségen kívül a nemzeti adatvédelmi és információszabadság hatóság is vizsgálódik az ügyben. Péterfalvi Attila, a hatóság elnöke korábban közölte, számos panaszbeadvány érkezett hozzájuk, megjegyezve, hogy ő maga is kapott ilyen sms-t, amelyet szintén beadott az iktatórendszerbe. Hangsúlyozta, a vizsgálat akár több hónapot is igénybe vehet.

Az még a választások előtt a sajtó tudomására jutott, hogy a szolgáltatók és a hatóságok közös vizsgálata megállapította: a kampányt egy közbeiktatott cégen keresztül a DatAdat osztrák leánycége rendelte, és a művelethez szükséges hatalmas adatbázist is ez a vállalkozás biztosította.

Az is egyértelműen kiderült, hogy az illegális úton beszerzett adathalmaz Facebook-profilokból – ezen belül is főként a Messenger alkalmazásból – letöltött, nevekkel összekapcsolt telefonszámokból, illetve banki és kereskedelmi adatbázisokból kinyert elérhetőségekből áll.

Szakértők szerint csupán olyan műveletről beszélhetünk, amely során nem válogattak a célszemélyek között, itt a mennyiség, a minél nagyobb számú választópolgár elérése volt az elsődleges szempont. szerintük a datadat által végrehajtott precíziós akciók már jóval a kampány előtt elkezdődtek.

Több belső hangfelvétel nyilvánosságra kerülésével nemrégiben számos részlet derült ki a DatAdat működéséről. A cégcsoport vezetői és munkatársai maguk beszéltek arról, hogy tucatnyi országban befolyásolták a politikai folyamatokat, és itthon is az adathalász cégcsoport dönthette el az ellenzéki előválasztást is Márki-Zay Péter javára. A csoport külföldi szakemberei Ausztriából dolgoztak a baloldal kampányán, egyebek mellett facebookos álprofilokat kreáltak és bérkommentelőket alkalmaztak azért, hogy felerősítsék a baloldal számára fontos tartalmakat a közösségi médiában.

A DatAdathoz hasonló vállalatok által alkalmazott úgynevezett chatbotok a felhasználók számára érzékelhetetlen módon gyűjtik az adatokat, és egyebek mellett például egy kvíznek vagy más játékos feladványnak álcázzák valódi tevékenységüket. A kvízkérdésekre adott válaszokból – és más interakciókból – képesek feltérképezni a Facebook-felhasználók politikai preferenciáit, és a meggyőzhető bizonytalan szavazókat is kiszűrhetik.

Minél több az adat, az algoritmusok annál pontosabban tudják meghatározni, kinél milyen politikai üzenet megy át. Ráadásul a kinyert adatok elemzésével olyan profil készíthető a felhasználóról, amely alapján könnyen kideríthető, hogy az illető milyen bőrszínű, milyen szexuális irányultságú, illetve, hogy milyen a politikai szimpátiája.

Az ilyen elemzések hatékonyságára a Cambridge Analytica (CA) botránya világított rá. A CA részletes profilt készített a felhasználókról, valamint több kategóriába sorolta a választókat, és az így célzott, személyre szabott reklámokkal, valamint mesterséges intelligencia segítségével összeállított üzenetekkel befolyásolni tudták a Brexit-népszavazást és az amerikai elnökválasztást is.

Azonban az adathalászat és a profilozás sem csodafegyver, amit az is mutat, hogy a magyar baloldal történelmi vereséget szenvedett a datadat sms-dömpinggel megtámogatott kampánytevékenysége ellenére. A Cambridge Analytica botránya után Európában jelentősen szigorítottak az adatvédelmi szabályokon. Ezeket Bajnai és a hozzá köthető DatAdat könnyedén megkerülhette, mivel a csoport egyes cégei Észtországban vannak bejegyezve, ahol a többi balti államhoz hasonlóan lényegesen lazábban kezelik az adatvédelmi szabályok betartatását.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek