tóth gabi
Budapesten már szinte közlekedni is alig lehet az elhibázott döntések miatt állandósult dugókban.
Az ideiglenesen kialakított, de máig meglévő biciklisávok és a pesti alsó rakpart lezárásának terve után újabb intézkedésekkel venné célkeresztbe az autósokat Karácsony Gergely. Ezúttal a gyorshajtók ellen indított kampányt.
Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi szakértője az M1-en elmondta: A statisztikák szerint a balesetek túlnyomó többsége nem a gyorshajtás okozza, főleg annak fényében, hogy nem is tudnak gyorsan hajtani a dugókban.
A pesti alsó rakpart és a kerékpársávok együttese jelentősen megnehezítette az autósforgalmat és Karácsonyéknak arra is voltak terveik, hogy 50 km/h sebességnél gyorsabban sehol se lehessen haladni. Erről Kovács Kázmér beszámolója szerint írásos bizonyíték áll rendelkezésükre. A Magyar Autóklub jogi szakértője szerint a pesti alsó rakpart elvétele az autósoktól a mellékutak terhelését okozza majd, továbbá a budai alsó rakpartra és a hidakra tereli a forgalmat, így ott is könnyedén alakulhatnak ki további dugók.
Karácsony Gergely 2019-es győzelme óta szisztematikusan lehetetleníti el az autósokat Budapesten.
A hirtelenjében felfestett kerékpársávok eleve nehéz helyzetet teremtettek, majd a Lánchíd lezárása, a pesti alsó rakpart felújítása és a Blaha Lujza tér körüli anomáliák csak súlyosbítják a helyzetet.
A körúton és az Üllői úton még a koronavírus-járvány idején egyik napról a másikra jelentek meg a kerékpársávok, ami jelentős fejtörést okozott a fővárosban közlekedőknek. Hosszas halasztás után
A Lánchíd lezárása csak súlyosbította a már egyébként is pattanásig feszült helyzetet.
Karácsony Gergely ennek ellenére a pesti alsó rakpartról is szeretné kitiltani az autósokat.
Efféle „megoldást” utoljára 2006-ban láthattunk Gyurcsány Ferenctől, aki a kiszivárgott őszödi beszédben a saját kampányuk kapcsán így fogalmazott: „Amit meg lehetett csinálni az elmúlt egy hónapban, azt megtettük. Amit az azt megelőző hónapokban titokban meg lehetett csinálni úgy, hogy nehogy a választási kampány utolsó heteiben előkerüljenek olyan papírok, hogy mire készülünk, azt megtettük.”
Nagy elődök nyomain jár tehát a budapesti főpolgármester, hiszen láthatóan teljesen tisztában van azzal, hogy intézkedései népszerűtlenek és nem akarta a baloldal választási esélyeit rontani azzal, hogy még a budapestieket is maga ellen fordítja a voksolás előtt.
A 2022-es országgyűlési választás történelmi vereséget hozott a baloldal számára, így az e körül kialakult politikai témákkal terhelt légkörben Karácsony kimondhatta, hogy a rakpart Lánchídtól délre eső részét teljesen autómentessé teszi. Karácsony Gergely egy internetes portálnak úgy fogalmazott: „Ennek bejelentésével várnom kellett eddig a hétig, felismerve azt, hogy lehet, nem a kampány a legjobb időpont rá”.
A pesti alsó rakpart egyébként Budapest egyik legforgalmasabb környéke. Egy, a Magyar Nemzet által megkérdezett szakértő szerint Budapesten az észak-déli autós közlekedést elsősorban a két rakpart biztosítja, és ha ebből az egyiket megszüntetik, akkor az addig ott folyó jelentős forgalom utat keres majd magának.
Az alsó rakpart lezárásával az észak-déli forgalom nem fog jelentősen csökkenni, mert az autósok a mellékutakat favorizálják majd, ami azt eredményezi, hogy lassabb lesz a haladás és megnövekednek a dugók – mondta el Vida Gábor.
A kerékpársávok, a Lánchíd és a rakpart ügye mellett jelentősen akadályozza a közlekedést a Blaha Lujza téren kialakult áldatlan helyzet. A Lánchídhoz hasonlóan ezt a projektet is a „kevesebbet többért”-elvén oldotta meg a baloldali városvezetés, azaz
A Blaha Lujza tér felújítását szintét tavaly nyáron indította meg a főpolgármester és a Lánchíd, valamint a rakpart forgalomból történő kivonásával korlátozások lényegében lehetetlenné tették az autós közlekedést Budapesten.
A folyamatos dugók, a közlekedési káosz a légszennyezettségi adatok romlásához is vezettek. Az önmagát zöldpolitikusnak mondó Karácsony Gergely azonban még ebben a helyzetben sem gyakorolt önkritikát, hanem az autósokat vette célba. Egyik közfelháborodást okozó válasza a dugókat firtató kérdésekre főpolgármesteri munkájának teljes summája:
Nem látszik még igazán az alagút vége a Blaha Lujza téri felújítással kapcsolatban, egyelőre ugyanis szinte leálltak ott a munkálatok. A több hónapja tartó felfordulás miatt ugyanakkor a közlekedési fennakadások bizonyos napszakokban állandósultak a fővárosban.
Április elején öt új fát ültettek a Blaha Lujza térre – ez a legutóbbi hír az ott zajló felújításokkal kapcsolatban. Emellett a közlekedési fennakadások állandósultak, amire Karácsony Gergely megtalálta a megoldást: az autósok „szálljanak ki és gyalogoljanak” – írja beszámolójában a Magyar Nemzet.
Mint ismert, a munka tavaly július 12-én kezdődött: először az aluljáró födémszerkezetét szigetelték felülről. A Metropol felhívta a figyelmet, hogy a munkálatoknak ez a része sajnos nem túl jól sikerült, hiszen már novemberben is vödrökben gyűjtötték az esővizet az aluljáróban.
Április elején az újság kiemelte, hogy az aluljáró még mindig ázik, felülről csöpög a víz a járókelők nyakába, és újra előkerültek a vödrök. Mindezek mellett februárban írtunk arról, hogy még azok a földeszsákok is ugyanott vannak érintetlenül, amelyeket novemberben vittek a térre a fák ültetéséhez.
A Magyar Nemzet korábban beszámolt arról, hogy a folyamatos dugók, a közlekedési káosz a légszennyezettségi adatok romlásához is vezettek. Karácsony Gergely viszont mégis az autósokat vette célba: a főpolgármester közfelháborodást keltő reakciói közül kiemelkedett az, amikor azt követően, hogy a tarthatatlan közlekedési állapotokkal szembesítették, azt javasolta az autósoknak:
Mindezek ellenére a városvezetés nem aggódik: a Budapesti Közlekedési Központ szerint a Blaha Lujza tér felújítása a terveknek megfelelően halad, a fővárosi önkormányzat törekvéseihez kapcsolódóan a teret ligetes-fás találkozóhellyé alakítják át. Mint a BKK honlapján olvasható, április elején öt új fát ültettek el a már meglévő kőris, valamint nagy tölgy mellett. Kiemelték ezenkívül, hogy májusban kezdődik a Somogyi Béla utca felújítása, az utca korszerűsítése várhatóan az év végére készül el.
A tervek szerint, ha elkészül a Blaha Lujza téri felújítás, többek között ezer négyzetméter zöldfelület jön létre, akadálymentesítik a Rákóczi út és a Nagykörút kereszteződését, megújul a közvilágítási rendszer, valamint az egykori Nemzeti Színházra emlékeztető építészeti elemek és utcabútorok kerülnek a helyszínre.
Újabb megszorítás várhat az autósokra Budapesten, ugyanis Karácsony Gergely arról beszélt egy internetes portálnak, hogy autómentessé tenné a pesti alsó rakpartot a Lánchídtól délre. A főpolgármester azt is elmondta, hogy a terv nem új, de azt a választási kampányban nem akarta bejelenteni, mert konfliktusokat szült volna.
A pesti alsó rakparton, az Erzsébet híd irányába szokás szerint lépésben, a Lánchíd felé tömött sorokban haladnak az autók. Ez Budapest egyik legforgalmasabb útvonala.
Karácsony Gergely most mégis ki akarja tiltani innen az autósokat. A főpolgármester a Telexnek vallotta be, hogy a rakpart Lánchídtól délre eső részét teljesen autómentessé teszi. Karácsony Gergely az internetes portálnak úgy fogalmazott: „Ennek bejelentésével várnom kellett eddig a hétig, felismerve azt, hogy lehet, nem a kampány a legjobb időpont rá”.
Az M1 Híradónak Karácsony Gergely arról beszélt: a rakpart autósmentesítése benne van a programjában, de arra már érdemben nem válaszolt, hogy miért nem lehetett erről a kampányban beszélni.
A főpolgármestertől azt is szerették volna megkérdezni, pontosan honnan tiltják majd ki az autósokat a rakparton, de erre már nem volt lehetőségük.
Karácsony Gergely eltitkolta az autómentesítési terveit, hogy ne rontsa tovább a baloldal esélyeit a kampányban – ezt már a Mandiner írta. A portál szerint, ha a főpolgármester elképzelései a választások előtt kiderültek volna, annak negatív következményei lettek volna a főváros választási eredményeire.
Pedig már így is mindennaposak a torlódások. Karácsony Gergelynek ugyanis az egyik első intézkedése az volt, hogy a nagykörúti kerékpársávokat jelölt ki, amivel elvett egy forgalmi sávot az autósoktól.
Új buszsávokat is kijelöltek Karácsony Gergelyék. Szakértők szerint ezzel a buszok menetideje nem csökkent, viszont gyakoribbak lettek a balesetveszélyes helyzetek és állandósultak a dugók. Emlékezetes, hogy a főpolgármester sokáig a tömegközlekedést ajánlgatta a dugókban rostokló autósoknak, és azt is üzente: menjenek gyalog.
Ahogyan az az M1 szerda kora délutáni felvételein látszik is: a pesti alsó rakpart azon részén, ahonnan vélhetően kitiltják majd az autósokat, nincs megállás, szünet nélküli a forgalom. Miután Karácsony Gergelyék lezárják a rakpartnak ezt a szakaszát, ezek az autók is beszorulnak majd a belvárosba, ami vélhetően tovább nehezíti majd a Budapesti belváros közlekedését.
Hosszas halasztás után tavaly nyáron indult a Lánchíd felújítása, ami a Tarlós Istvánék által megtervezettnél drágábban, ráadásul csökkentett műszaki tartalommal készül majd el.
Várhatóan a Blaha Lujza tér felújításának befejezése is csúszni fog, ugyanis több lap arról írt korábban, hogy a téren sokáig nem dolgoztak a munkások.
Hónapokig a budapesti ingatlanügyektől és a Városháza tervezett eladása körüli botránytól volt hangos a sajtó. Karácsony Gergely sokáig magyarázkodott, áldozatként szerepelt és azt mondta, hogy szerinte nincs ilyen ügy. A nyilvánosságra hozott bizonyítékok ellenére is azt állította, nem akarták eladni a Városházát.
Ugyancsak nagy botrányt kavart amikor kiderült, hogy miközben Karácsony Gergelyék tömegével bocsátják el az embereket a fővárosi cégektől, addig a fővárosi közműholding vezetője, Mártha Imre luxuskörülmények között tölti az idejét, amiről provokatív posztokban is beszámol.