RETRO RÁDIÓ

Drámai évforduló ez a hazai vasút történetében: 72-en haltak meg

Drámai évforduló ez a hazai vasút történetében: 72-en haltak meg
Buster
Szerző
Buster
Létrehozva2019. 12. 01. 14:20

Rengetegen haltak és sérültek meg minden idők legdurvább magyarországi vonatbalesetében. Így történt a tragédia...

72 halálos áldozata és 180 sérültje volt annak a vonatszerencsétlenségnek, ami Herceghalomnál történt 103 évvel ezelőtt ezen a napon.

Fotó: wiki

1916 november 30-án Bécsben eltemették Ferenc Józsefet. A magyar társadalom elitje nagy számban képviseltette magát az uralkodó gyászszertartásán. A temetésről több különvonat és a minden nap közlekedő budapesti gyors szállította a Magyarországra visszautazókat. A budapesti gyors esténként 19:20-kor indult a Győrön át tartó útjára a bécsi pályaudvarról. A rengeteg utas és a vonatra akasztott számos különkocsi miatt a szerelvény csak majd félórás késéssel futott ki az osztrák fővárosból. A szerelvény késése az út során egyre növekedett, többek között, mert Hazai Samu miniszteri különvonatát a komáromi állomáson kisorozták a vonatból.

Ugyanezen estén a budapesti Keleti pályaudvarról indult útnak a Győr–CelldömölkSzombathely útirányon át Grazba közlekedő személyvonat is. Az alvó utasokkal teli vonat a győri vasútvonal forgalmi zsúfoltsága miatt szintén jelentős késéseket szedett össze. Herceghalom vasútállomásra a személyvonat már igen jelentős, másfél órás késéssel érkezett.

Annak, hogy végül a két szerelvény egymással szembe került, többszörös emberi mulasztás volt az oka. A baleset vizsgálatát már a tragédiát követő reggelen megkezdte a vasúttársaság. A vizsgálat három olyan hibát mutatott ki, amelyek együttesen eredményezték a katasztrófát. Az első hibát még a győri forgalomirányítás követte el, amikor a menetrend szerint közlekedő gyorsvonat előtt mindössze öt perccel útjára engedte a különvonatot. A második hibát a herceghalmi állomásfőnök követte el, amikor úgy gondolta, hogy a különvonat elindulása és a gyorsvonat érkezése közötti öt perc elégséges arra, hogy a grazi személyvonat elhagyja az állomást. A harmadik hibáztatható fél a gyorsvonat mozdonyvezetője volt, aki későn észlelte, hogy Herceghalom bejárati jelzője tilosat jelez. A kritikus pillanatban a gyorsvonat légfékje felmondta a szolgálatot, a mozdonyvezető pedig a kéziféket már csak az ütközés előtti pillanatokban tudta működésbe hozni. A bizottság megállapította, hogy Herceghalom előjelzője nem volt kivilágítva, a gyorsvonat vezetője ezért észlelte késve a bejárati jelző tilos állását. Az előjelző világítását vélhetően a szél oltotta el.

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.