tóth gabi
A rendõrség lezárta a Verona mellett kiégett busz mûszaki állapotára vonatkozó nyomozást.
A Nemzeti Nyomozó Iroda határozata szerint a járműbe beszerelt pót-üzemanyagtartállyal és a többi műszaki szabálytalansággal kapcsolatban nincs szükség további nyomozásra, mivel azok nem minősülnek bűncselekménynek. A szülők szerint felháborító, hogy a szakértői vélemény szerint az illegálisan beszerelt plusz-üzemanyagtartály, amellett, hogy nem idézte elő a tüzet, még csak nem is súlyosbította annak következményeit. "Mindegy, hogy 200 literrel több vagy kevesebb gyúlékony anyag lobban lángra? Miért nem láttunk még mindig tűzszakértői véleményt?" - kérdezik a gyászolók.
Az eljárás során megállapították a nyomozók, hogy a szerelőket az ügyvezető utasította arra, hogy szabályt szegjenek. Olyan módosításokat végeztek a buszon, amelyek jogszabályt sértenek - írja a Blikk. Bár az üzemanyagtartályt beszerelték, de azt nem vizsgáztatták le.
"A szakértő szerint külső fizikai vagy kémia ráhatás nélkül a póttartályok nem eredményezték az utasok életének, testi épségének közvetlen veszélyeztetését. Az ütközés, a lángok fellobbanása nem fizikai ráhatás?" - csattant fel egy szülő, aki elmondta: a busz honosítási eljárásakor például a busztársaság úgy adott ki igazolást a jármű fékrásegítő rendszeréről, hogy nem is volt megfelelő szoftver annak megvizsgálásához.
A szakértő szerint egyébként egyik szabályszegés sem vezethetett a közvetlen veszélyhez, a kérdés azonban így is nyitva marad: ki és miért nem vette észre, hogy a társaságnál – a szerelők tanúvallomásai szerint – 8 éve szerelik a buszokba a tartályokat?
Az olasz ügyész a márciusi tárgyaláson arról tájékoztatta a hozzátartozók képviselőit, hogy tudomása szerint a busztársaság ellen Magyarországon vádemelés történt. Majd kiderült, hogy nem jutottak el hozzá az olasz nyelvre lefordított dokumentumok, éppen ezért a szülők saját pénzen fordíttatják le és viszik el az ügyész számára a papírokat.