Krausz Gábor
Élhetünk panasszal a fodrász felé? Mik a fodrász jogai és kötelességei?
Egy rosszul sikerült frizura nemcsak a hangulatunkat befolyásolhatja, hanem akár komolyabb problémákhoz is vezethet. Elrontott hajvágás esetén felmerülhet a kérdés, mit tehetünk, ha nem azt kaptuk, amit szerettünk volna. A Fanny magazin tanácsai.
A fodrász vagy körmös szolgáltatása vállalkozási szerződésnek minősül. Ha nem szakszerűen végezte a munkát, felelősséggel tartozik érte, tehát teljesen jogosan kérhetünk kártérítést vagy jogorvoslatot.
Első lépésként mindig szóban, és azonnal jelezzük a problémát a fodrász vagy a körmös felé. Lehetőleg minél előbb tegyük meg írásban is, hogy nyoma maradjon. A szolgáltatónak lehetősége van a hibát azonnal kijavítani, ám ha az nem lehetséges, akkor egy későbbi alkalommal is megteheti, és felajánlhatja, hogy azt a munkát ingyen vagy kedvezményesen végzi el.
Érdemes az esetről részletes feljegyzést készíteni magunknak, ha a későbbiekben szükség lesz jogi eljárás megindítására, de akár egy fogyasztóvédelmi panaszhoz is kelleni fog. Írjuk fel, hogy mikor történt a kezelés, milyen anyagokat használtak, készült-e fotó előtte és utána.
Ha a hiba súlyos – például maradandó károsodás, hajhullás, fertőzés lép fel – jogosultak lehetünk anyagi kártérítésre. Ezt a Polgári Törvénykönyv alapján kérhetjük, de ebben az esetben szükségünk lesz ügyvéd bevonására.
Amennyiben a szolgáltató nem hajlandó orvosolni a problémát, panaszt tehetünk a területileg illetékes járási hivatalnál. Ők kivizsgálják az esetet.
Egészségügyi károsodás esetén, például ha bőrgyógyász által igazolt gombás fertőzés lép fel, érdemes orvosi papírokat kérni, amelyekkel alátámasztható a kár. Ezt megmutathatjuk a szakembernek, és ha így sem kíván segíteni, akkor leadhatjuk az ügyvédnek, ha perre kerül a sor.
Miután egy szépészeti kezelésnek is lehetnek kellemetlen következményei, tájékozódjunk az adott szakemberről és a szalonról, mielőtt odamegyünk. Nézzük meg a közösségi oldalt is, hogy milyen visszajelzéseket szokott kapni. Ugyanilyen alapossággal járjunk el a felhasznált termékekkel kapcsolatban. Jogunk van megkérdezni, hogy mi, milyen összetevőket tartalmaz és milyen mellékhatásaik lehetnek.
A fodrászok, műkörmösök – akik gyakran szinte terapeutaként is funkcionálnak – nemcsak hajunk, hanem a saját idejük, munkájuk és megélhetésükért is felelősséggel tartoznak. Ha nem jelenünk meg egy időponton, késünk, vagy utolsó pillanatban mondjuk le, az nekik pénzkiesést, szervezési nehézséget jelent. Erre legyünk tekintettel!
A fodrász vagy kozmetikus, műkörmös vállalkozási szerződés alapján végzi a tevékenységét, amely azt jelenti, hogy ha elvégzi a kért szolgáltatást, akkor jogosan jár neki a fizetség. Akkor is, ha nekünk esetleg nem tetszik az elvégzett munka. Ez nem igaz arra az esetre, amikor súlyos hibát vét a munkájában, amivel nekünk okoz kárt.
A legtöbb fodrász már előre jelzi, hogy időpontot csak bizonyos határidőn belül lehet díjmentesen lemondani – jellemzően 24 vagy 48 órával korábban. Ezt akár házirendben vagy online felületen is feltüntetik. E határidő után jogosan kérhetnek lemondási díjat, hiszen az így kiesett időt már nem tudják más vendéggel kitölteni.
A 10-15 perces késés általában még tolerálható, de ez is attól függ, hogy mennyi időt szántak az adott szolgáltatásra. Egy hosszabb festésnél pár perc nem probléma, de egy sűrű nap végén akár ez is boríthatja a napirendet. A fodrásznak joga van megtagadni a szolgáltatást vagy módosítani azt, ha a késés veszélyezteti a többi vendéget.
A népszerű fodrászok gyakran előleget kérnek az időpont biztosításához. Ez védi őket attól, hogy a vendégek könnyelműen lemondják a lefoglalt időpontot, vagy értesítés nélkül ne jelenjenek meg. Ha valaki nem mondja le időben a foglalást, az előleg elveszhet – természetesen csak akkor, ha erről előzetesen írásos vagy szóbeli tájékoztatás történt.
Ha valaki rendszeresen nem jelenik meg az időpontjain, a szolgáltatónak jogában áll megtagadni a jövőbeni időpontfoglalást. Ez nem bosszú, hanem önvédelem: a szolgáltató saját megélhetéséért felel, és a megbízhatatlan vendégek kockázatot jelentenek neki.
Ahogy elvárjuk, hogy fodrászunk precíz, pontos és kedves legyen, úgy neki is joga van elvárni ugyanezt tőlünk. Az udvarias kommunikáció, a pontos megjelenés és az előírások betartása a bizalom része – ami elengedhetetlen egy jó kapcsolatban.