tóth gabi
Olvasónk alaposan pórul járt a Szupersztore-ral... Ezekre a jelekre különösen figyelj, ha te is a neten vásárolsz!
Sándor február elején csapott le a szupersztore.hu ajánlatára: egy közel 40.000 Ft-os lézeres radardetektor 7200 Ft-ért jó ajánlatnak tűnt. A megrendelt és kifizetett terméket a webáruház kétnapos késéssel ugyan, de le is szállította, ám a kibontás után derült ki, hogy egyáltalán nem működik.
Itt kezdődött a kálvária: Sándor és kollégái ugyanis innentől kezdve több, mint egy hónapig üldözték az ügyfélszolgálatot, de a pénzüket a mai napig nem kapták vissza.
A termék hibáját Sándor azonnal jelezte: erre még reagált a webáruház és kérte, hogy küldjenek vissza egy levelet e-mailben (azaz töltsenek ki egy nyomtatványt, szkenneljék be, majd e-mailezzék el), ám már erre is csak egy hibaüzenet, illetve nagy csend volt a válasz.
Sándor természetesen a hibás radart is visszapostázta (a saját költségén), de az ügyfélszolgálatot továbbra sem tudták együttműködésre bírni: a weboldalon akkor még nagy nehezen kikutatható, emelt díjas, percenként 460 Ft-ba (!) kerülő hívást sem fogadták. Pontosabban volt, hogy felvették a telefont, de beleszólni nem sikerült, a vonal tehát - akkor még - élt.
Ennek a telefonszámnak már nyomát sem találni a rendszerben: sőt, a webáruház közvetlen e-mail-címét is csak az Általános Szerződési Feltételek menüpont apró betűinek átböngészése után találtuk meg. A Kapcsolat menüpontban egy sima levélküldő sablon található, amibe viszont csak 500 karaktert lehet írni: azaz ha bármilyen problémánk van, azt kb. egy hosszabb sms-nyi szövegben kell megfogalmaznunk. (Az sem túl bizalomgerjesztő, hogy a program minden szó első betűjét nagybetűvé alakítja, de ez legyen a legkisebb gond a működésével.)
Sándorék a weboldalon keresztül rengetegszer írtak nekik - teljesen feleslegesen. A február legelején kezdődött levelezés végül odáig fajult, hogy március végén már rendőrségi feljelentéssel fenyegetőztek - ám a szupersztore-t még az ilyesmi sem hatja meg. Mivel a cég az USA-ban, Delaware államban van bejegyezve, az eljárás sokkal több időbe és pénzbe kerülne, mint amennyit még megéri ráfordítani.
A legtöbb szélhámos csaló éppen erre rendezkedik be: az esetek túlnyomó többségében a károsultak egyszerűen feladják a harcot.
Pedig az interneten keresztüli vásárlásokat ugyanazok a törvények védik és szabályozzák, mintha egy rendes boltba mennénk be.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) illetékese a %RIPOST%-nak elmondta, hogy mi mindennek kell szerepelni egy webáruház honlapján:
Ilyen például a webáruház üzemeltetőjének (szolgáltató, a termék eladója) személyére vonatkozó adat, úgy mint a neve (cégnév), címe, székhelye, elérhetősége (e-mail cím, esetlegesen telefonszám, fax) és adószám. Ezek mellett - de nem kizárólag - a honlapon keresztül kitölthető elektronikus bejelentőlap vagy formanyomtatvány is elfogadható.
Magyarul személyes ügyfélszolgálatot nem kötelesek fenntartani, de egy e-mail-küldő programocska nem elég kapcsolatnak.
Ugyanakkor az NFH felmérése szerint ha valaki nem elégedett egy szolgáltatással, ír a vásárlók könyvébe vagy a fogyasztóvédelemnek, de bíróságig a fogyasztók alig 2%-a megy el.
Árulkodó a szupersztore.com Facebook-oldala is: az még hagyján, hogy január óta nem frissült, de a bejegyzések alatt bőven találunk a Sándorékéhoz hasonló panaszokat. A frissebb beszélgetéseket átolvasva pedig nyilvánvaló, hogy itt-ott törlik is a hozzászólásokat, amelyek valószínűleg szintén a működésüket kifogásolják.
Bármilyen csábítónak is tűnik egy ajánlat, vásárlás előtt érdemes végigkattintgatni a webáruház oldalát. Azzal nincs semmi baj, ha az internetes bolt székhelye nem Magyarországon van, de az nagyon fontos, hogy találjunk hozzájuk megnyugtató elérhetőséget, telefonszámot, postai és e-mail címet. A cégadataik legyenek szabályosak: a pontos néven, címen kívül a weboldalon szerepelnie kell az adószámnak és jó esetben a bankszámlaszámnak is.
Ha többféle fizetési mód közül lehet választani, és valaki nem szívesen adja ki a bankkártyája adatait, annak érdemes az átutalást vagy a postai utánvétet választania: így még véletlenül sem tudnak több pénzt leszedni, mint amennyit mi beállítottunk.
Ha ezek rendben vannak, akkor nem kell majd szélmalomharcra készülnünk, ha valami nem stimmel a termékkel, a szállítással vagy a fizetéssel.
A cikkben szereplő történettel kapcsolatban természetesen megkerestük a szupersztore.com-ot is: a weboldalon keresztül írtunk nekik. Amint reagálnak az állításokra, természetesen frissítjük a cikket.