kulcsár edina
Nagyon megosztó a kérdés: te mit teszel, ha egy gyerek õrjöng melletted egy étteremben? Tûrsz, elmenekülsz, szólsz a szüleinek vagy rászólsz magára a gyerekre? Az errõl szóló fórumok fortyognak az indulatoktól.
Az eredeti sztori nagyjából egy hete történt Portlandben: egy telt házas étteremben vacsorázó család kétéves gyereke beüvöltötte a teljes termet, ám a szülei nem csitították. A tulajdonos állítása szerint többször is szólt a felnőtteknek, hogy csináljanak valamit, de sikertelenül. Végül fél óra múlva elszakadt nála a cérna és rákiabált a gyerekre:
HAGYD ABBA!
A kislány anyukája az étterem Facebook-oldalán kelt ki a tulaj ellen, mert szerinte sokkolta a gyereket az incidens. A kommentelők először neki adtak igazat és majdnem meglincselték az étteremvezetőt, ám utána fordult a kocka és mellé állt a közvélemény. Hisztis gyerek esetében ugyanis felvetődik az anya és az apa felelőssége, hiszen szülőként igenis kezelniük kellene egy ilyen szituációt. Másrészt felelősen kellene megítélniük azt a helyzetet, hogy üvöltő csemetéjük zavarja a többi békésen vacsorázni vágyó család étkezését. A legtöbb kommentelő arra a következtetésre jutott, hogy a családnak el kellett volna hagynia az éttermet. Maradásukkal azt fejezték ki, hogy magasról tesznek a többiekre, vagyis végtelenül önzőek.
Itthon így reagálnak:
Magyarországon is alaposan megosztja a közvéleményt a kérdés. A Music Fm ma reggeli adásában szintén foglalkoztak az üggyel és a témához kapcsolódó poszt alatt szintén egymásnak estek a hallgatók.
A nagy részük egyetért abban, hogy egy hisztériázó gyerek mindenkinek elrontja a szórakozását, úgyhogy semmiképpen nem szabad hagyni, hogy így viselkedjen. Ám a fegyelmezés nem az idegenek reszortja: a kommentelők nagy része a szülőknek szólna és az étterem személyzetétől is ezt várná el.
Mondjuk megdöbbentő, hogy az atyai/anyai pofonban mennyien hisznek még mindig, ami nyilvánvalóan nem megoldás… Ám az igen, hogy ilyenkor egy belátással bíró család feláll és otthagyja az éttermet, ha nem bír a gyerekével.
A jó gyakorlat:
Mindannyian tudjuk, hogy egy éhes és fáradt gyereknél könnyebben elszakad a cérna, nyaralás közben viszont nem könnyű megoldani, hogy a felnőttek rábízzák valakire a kicsiket, amíg átadják magukat az élvezeteknek egy jó étteremben.
Csapody Balázs, a híres balatonszemesi Kistücsök tulajdonosa azt az utat választotta, hogy a kedvében jár a gyerekeknek: az érkezéskor kapnak színes ceruzát a gyerekétlap hátulján található színezőkhöz, a játszósarokban pedig asztalhoz vihető apró játékok közül válogathatnak a kicsik.
26 éve alatt nem volt olyan problémánk, hogy üvöltő gyerekkel kellett volna foglalkozunk, maximum azért szóltunk finoman a szülőknek, hogy a szaladgáló kicsikben nehogy felbukjanak a felszolgálók a forró levessel – meséli Balázs.
Más, exkluzív étterem viszont inkább az ellenkezőjét hirdeti: a Michelin-csillagos Onyx például már a honlapján felhívja a vendégek figyelmét arra, hogy gyerekeknek nem ajánlják a vacsoráikat, mert egy lassú, hosszú, sok fogásból álló vacsorát a kiskorúak még nem tudnak értékelni, nincs hozzá türelmük.
Természetesen fogadjuk a gyerekeket is, de a vendégeink az esetek 99%-ában tudják, hogy nálunk egy vacsora olyan, mintha színházba jönnének.
"Egy hat éven aluli gyerek nem fog kibírni három és fél órát, a többi vendég élményét viszont erősen rontja, ha sír vagy rohangál. Ez pedig hiába nem a mi hibánk, nekünk kellene megoldani, hogy senki ne távozzon csalódottan. Ebédre fordult már elő, hogy kisgyermek is volt a vendégünk, de vacsoraidőben nem is emlékszem ilyenre” – mondja Niszkács Anna marketingigazgató.