RETRO RÁDIÓ

A harmadik körben, egy gyors kanyarból kihajtva megcsúszott és meghalt az F1 világbajnoka

B.
Szerző
B.
Létrehozva2025. 05. 25. 07:35
Frissítve2025. 05. 25. 07:43

Hetven éve, 1955. május 26-án szenvedett halálos balesetet a monzai versenypályán Alberto Ascari, a Forma-1 egyetlen kétszeres olasz világbajnoka. A Nemzeti Archívum Sajtóarchívumának anyaga:

Milánóban született 1918. július 13-án. Apja, Antonio Ascari a korszak egyik legnevesebb olasz pilótája, Enzo Ferrari jóbarátja volt, így Alberto szó szerint a versenyeken nőtt fel. Az Alfa Romeo színeiben versenyző idősebb Ascari 1925-ben halálos balesetet szenvedett a francia nagydíjon, de Albertót sem családja, sem a tragédia nem tudta eltántorítani attól, hogy apja nyomdokaiba lépjen. Ő is a száguldás szerelmese lett, az iskolából többször megszökött, a tankönyveit is eladta, hogy versenyezhessen. Motorversenyzőként kezdte, 19 évesen szerződött a Bianchi csapatához, de a két kerékről hamar négyre váltott: 1940-ben egy Enzo Ferrari által fejlesztett és neki felajánlott Auto Avio Costruzioni 815 modellel benevezett a Mille Miglia versenyre.

Alberto Ascari on the lancia grand prix. 1955
Hetven éve, 1955. május 26-án szenvedett halálos balesetet a monzai versenypályán Alberto Ascari, a Forma-1 egyetlen kétszeres olasz világbajnoka Fotó: Northfoto

Az általa vezetett családi autóműhelynek 1940-ben, Olaszország hadba lépése után katonai járműveket kellett szervizelnie. Ascari versenyző- és üzlettársával, Luigi Villoresivel (akire apafiguraként tekintett) szállítmányozási céget is alapított, az észak-afrikai katonai raktárakat látták el üzemanyaggal, ezért mentesültek a katonai szolgálat alól.

A második világháború után visszatért az élet a régi kerékvágásba, a már házas és két gyermeket nevelő Ascari pedig Villoresi nógatására visszatért a versenyzéshez. Az alkata miatt a szurkolók által Ciccio (Köpcös) becenéven emlegetett Ascari egy Maserati 4CLT pilótájaként aratta első győzelmét az 1948-as San Remói Nagydíjon, a Brit Nagydíjon második lett és megnyerte az első Buenos Aires-i nagydíjat. 1949-ben Villoresivel együtt a Scuderia Ferrarihoz szerződtek, Ascari az év során további három versenyt nyert meg a Ferrarival.

Az 1950-es első Forma-1-es világbajnoki szezonba a Ferrari a második futamban kapcsolódott be. A Monacói Nagydíjon debütáló Ascari az argentin Juan Manuel Fangio mögött a második helyen végzett, de a szezon során már nem tudott többször dobogóra állni, a világbajnok honfitársa, Giuseppe Farina lett. Először a Nürburgringen, az 1951-es Német Nagydíjon sikerült diadalmaskodnia, majd a Spanyol Nagydíjat is megnyerte, az összetettben második lett Fangio mögött.

Az 1952-es szezonban a nyolc versenyből hatot megnyerve, 34 évesen a Forma-1 addigi legfiatalabb bajnoka lett, a korrekordot 1958-ig tartotta. Az 1953-as szezon elején további három nagydíjat nyert, ezzel kilenc egymást követő futamgyőzelmet könyvelhetett el, és két későbbi futamgyőzelmével bebiztosította világbajnoki címét, ő lett a Forma-1 első kétszeres bajnoka.

Egy fizetési vita miatt az 1954-es szezonra Villoresivel a Lanciához igazoltak, ami rossz döntésnek bizonyult. Autójuk csak az utolsó versenyre készült el, ezért mindössze négy versenyen indulhattak, ebből is kétszer a Maserati, egyszer a Ferrari vendégpilótájaként, Ascari a pontverseny hátsó felében végzett. A következő, 1955-ös idény második versenyén, a Monacói Nagydíjon vezető pozícióban, az alagútból kihajtva 160 km/órás sebességgel a kikötő vizébe zuhant, autója elsüllyedt, de ő csodával határos módon megúszta a balesetet, csak az orra tört el és néhány kisebb vágást szerzett.

Ascari talán apja halálos baleset miatt is, bár rendkívüli győzni vágyás feszítette, óvatos és megfontolt pilóta volt. Nagy súlyt helyezett a biztonságra, minden szituációt alaposan elemzett, nehéz volt megelőzni, de ő is csak akkor előzött, ha biztos volt az eredményben. Kedvessége és szerénysége, riválisai iránti tisztelete mellett a szurkolók szemében még emberibbé tette, hogy rendkívül babonás volt. Irtózott a fekete macskáktól és a szerencsétlennek tartott számoktól, senki sem érhetett bőröndjéhez, amelyben szerencsét hozó kék sisakját, trikóját, védőszemüvegét és kesztyűjét tartotta.

Monacói balesete után négy nappal, május 26-án már újra a pályán volt. Váratlanul bukkant fel Monzában, hogy megnézze a Ferrari 750 Monza sportautó tesztelését, amelyet Eugenio Castellottival felváltva vezettek volna egy hosszútávú versenyen. Ascari mindenki meglepetésére bejelentette, hogy ő is menni akar néhány kört, jóllehet szemmel láthatóan nem készült erre: öltönyben volt és szerencsét hozó kék sisakját is otthon hagyta, ezért Castellotti fehér sisakjában ült be a volán mögé. A harmadik körben egy gyors kanyarból kihajtva az autó megcsúszott, kétszer átfordult, Ascari kiröpült és a a pályára zuhanva halálos sérüléseket szenvedett. Édesapjához hasonlóan csupán 36 éves volt. Máig titok, hogy a biztonságot mindenek elé helyező Ascari miért ült be egy másik versenyző autójába kék sisakja nélkül, és az is, hogy mi okozta a balesetet: pillanatnyi rövidzárlat, egy váratlan széllökés, felcsapódó nyakkendője vakította-e el egy pillanatra, esetleg a pályán dolgozó munkásokat vagy egy átfutó állatot akart kikerülni. Milánói temetésén becslések szerint egymillióan vettek részt, csak a koszorúkat 16 autó vitte, a fekete lovak vontatta koporsón a legendás kék sisak pihent. Alberto Ascarit apja mellett helyezték örök nyugalomra.

Ascari 34 versenyre nevezett be, 32 rajtjából 13-szor nyert, 17 dobogós helyezést ért el, 14 pole pozíciót szerzett és 12-szer futotta a leggyorsabb kört. Rövid pályafutása ellenére a legnagyobb Forma-1-es pilóták között tartják számon, számos Forma-1-es rekordot tart még ma is. Érdekesség, hogy 1953-as győzelme óta a Forma-1-ben nem avattak olasz világbajnokot. 1992-ben bekerült a Nemzetközi Motorsport Hírességek Csarnokának halhatatlanjai közé. 2017-ben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Hírességek Csarnokának tagja lett.

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.