kulcsár edina
Egy korábban sokat bírált újítás, valamint egy elpusztíthatatlan eszköz járult hozzá ahhoz, hogy a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher fia, Mick sértetlenül szállt ki balesete után a ripityára tört Haas F1-es versenyautójából.
Az idei Szaúd-Arábiai Nagydíj időmérőjének második szakaszában Mick Schumacher 272 kilométeres sebességgel falnak csapódott. Autója gyakorlatilag kettétört, a mentésnél még a váltó is leszakadt a helyéről. A kár közel egymillió dolláros (330 millió forint), Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke elmondta, a motoron és a túlélőcellán kívül minden más megsemmisült. Ennek ellenére Schumacher sérülések nélkül megúszta a horrorbukást.
A Forma-1-ben legutóbb 2014-ben történt halálos baleset, akkor Jules Bianchi csúszott ki az esős Japán Nagydíjon a pálya szélére, ott pechére egy, a mentéshez használatos traktor állt. A kómába esett francia versenyző 2015. július 17-én elhunyt.
Jules Bianchi balesete:
Bianchi tragédiája után a Mercedes javaslatára az F1 2018-tól bevezette a „glóriát”, amit a versenyzők fejének védelmére fejlesztettek ki. A rendszer egy rúdból áll, amely körülveszi a pilóta fejét, és három ponton csatlakozik a járművázhoz. A 2016-ban bemutatott változatban a glória titánból készült, súlya körülbelül 7 kilogramm volt, amit 9 kilogrammra emeltek 2017-ben. Bár bevezetésekor rengeteg támadás érte az eszközt, Lewis Hamilton, Romain Grosjean, Charles Leclerc, és Lance Stroll életét is megvédte az évek alatt.
Mick Schumachert - ugyan a glória is működött - igazából az úgynevezett túlélőcella védte meg. Nélküle már nem nyilatkozhatott volna a fiatal versenyző:
Tudom, évekkel ezelőtt nem élem túl a balesetet!
Schumacher 33G-s becsapódása a 272 kilométeres sebességnél valószínűleg tragédiával végződik, ha a biztonságtechnikai eszközöket – mindenkire kötelezően – az utóbbi években, folyamatosan nem építik be a versenykocsikba.
A túlélőcella egy sziklaszilárd pontja az autónak, melyben a pilóta ül. Ez a biztonsági cella gyakorlatilag elpusztíthatatlan, ami általában szénszál-erősítésű kompozitanyagból készül. A felső- és oldalsó légbeömlő nyílások kialakítása „bukócsőként” védi a versenyzőt az autó borulásakor és egyéb baleseti helyzetekben. A túlélőcella törhetetlenségét igazolja, hogy Grosjean 2020-as bahreini baleseténél, bár 146 fokkal elfordult – a motorrész kivételével – mégis teljesen épen maradt.
A pilóták által viselt védelmet nyújtó, tűzálló ruha hatalmas fejlődésen ment keresztül az ötvenes évek egyszerű pamut overalljától a most használt kezeslábasokig. Annak ellenére, hogy a maiak nagyon könnyű anyagból készülnek és légáteresztőek, mégis ellenállnak a legvadabb lángoknak is. Előírás, hogy az overallnak legalább 10 másodpercen keresztül ellen kell állnia a nyolcszáz fokos lángoknak. Nem mellékesen, még a bukósisak is tartalmaz tűzálló anyagot, és ennek is köszönhető, hogy Grosjean – aki 29 másodpercet töltött a lángok között – csodával határos módon, csak kisebb égési sérülésekkel megúszta a pokoli forróságot.