kulcsár edina
Lassan elfogy az utakról a szocialista német ipar vicces kisautója. A kétütemû, mûanyag karosszériás járgányt annak idején papírjaguárnak csúfolták, de még ma is nagyon sokan szeretik.
Hihetetlen, hogy a fanatikus Trabant-rajongók mennyi mindent megtesznek azért, hogy ez a kultikus márka minél tovább velünk legyen!
Az egykori NDK-ban gyártott modellből egyre kevesebb fut az utakon, de jó néhány példány különös módon él tovább.
Nyilván jelkép-erejű, hogy ezt a Trabantot épp a berlini fal lebontása után állították egy hatalmas oszlopra Németország közepén - gólyafészek lett belőle.
Egyre fogynak a P-sorozat darabjai: a jó állapotúakat már rég átminősítették veteránnak, a rosszabbak alkatrészként hasznosulnak. És persze ott van még az emlékmű vagy a cégér lehetőség...
A P50-es, 500-as, 600-as és 601-es típusokból összesen 3 millió 48 ezer készült, az 1988-as rekordévben 146 500 Trabant gördült le a zwickaui szerelőszalagról. 1991 április 30-án zárta a szériát az utolsó ( 3 086 862-ik) eredeti német példány. Szülőhazájában, az NDK-ban, 1989-ben 920 ezer Trabant pöfögött, 2013-ra számuk 32,5 ezerre csökkent.
Magyarországra 1971 novemberében érkezett az 50 ezredik Trabant. Az 1985-ös évben volt a csúcs, akkor közel háromszázezer futott a hazai utakon. Most 15 778 Trabi szerepel a KSH nyilvántartásában, ezen autók átlagéletkora 29,7 év.
ÍGY FOGY A TRABANT MAGYARORSZÁGON:
1975: 119 ezer darab
1985: 293 ezer darab
2005: 98 ezer darab
2010: 41,8 ezer darab
2015: 20,8 ezer darab
2016: 15,778 ezer darab
(Forrás: KSH)
A használt autók kínálatában is erősen érezhető, hogy egyre kevesebb a Trabi. A márka szerelmesei folyamatosan pásztázzák a hirdetéseket, s bizony azonnal lecsapnak, ha igazán jó kapás akad.
Nemrégiben felbukkant a piacon egy 1989-es évjáratú és mindössze 8061 kilométert futott 601-es Trabant. Egy híján 2 millió forintért kínálták! Igazi ritkaság az ilyen!
Trabant szobrok bukkannak fel a világ legváratlanabb helyein. Az alkotásokból jutott Szófia központjába, a bolgár cári rezidencia kertjébe is. A prágai német nagykövetségen szintén parkol egy Trabant szobor. A mű a berlini fal lebontásának negyedszázados évfordulójára homokkőből készült. A 13 tonnás Trabant szobor Carlo Wloch sírkőmester alkotása: 17 éven át hatezer munkaórát dolgozott vele.
A magyar Trabant-Wartburg Klub 2007-ben a Fővárosi Autópiac területén állított emléket a kisautó ötvenedik születésnapján: a szobor tulajdonképpen egy bevakolt karosszéria, mely hét év után került egy márkarajongó kertjébe, vagyis ez a Trabant is szoborként él tovább, méghozzá nem elfeledve.
Mert hogy hatvanadik születésnapját már az érdi zöldövezetben parti keretében ünnepelték: a novemberi eseményen Muczán Gábor, a Trabant-Wartburg márkaklub elnöke és Lőrincz Péter tag és Trabi-rajongó igazi koszorút helyezett el az autószobron.