tóth gabi
Azt hiszed, csak te nyûglõdsz a kánikulában? Sajnos az autód is tönkremehet, ha túl meleg van.
Death Valley, azaz Halál-völgy: ez a Nevadában (USA) elterülő, sivatagos terület nem véletlenül kapta a nevét. Ez az észak-amerikai kontinens legforróbb és legszárazabb vidéke, de világszinten is az elsők között van a borzalmak listáján. A wikipédia szerint a nappali átlaghőmérséklet júliusban eléri a 47 °C-ot, és nem ritkák az 50 °C fölötti értékek sem. Eső itt a legritkább esetben fordulhat elő.
Nem véletlenül imádják a Halál-völgyet az autógyártók: rendszeresen tesztelik itt az új típusokat,hogyan is viselik az extrém hőmérsékleti viszonyokat.
Oké, ma még Magyarországon nem hogy az ötven, de még a negyven fok feletti hőmérséklet is ritka, azonban nem árt az óvatosság! Lássuk, milyen alkatrészek vannak veszélyben, és mit tehetünk a védelmük érdekében.
A gumiabroncs a súrlódás következtében eleve felmelegszik, amihez hozzátesz az átforrósodott, a levegőnél mindig jóval melegebb aszfalt: ha meg nem is olvad a gumi, de alkotóelemei lágyabbakká válnak, kiszáradhatnak, felgyorsul a kopás. Az eleve meglévő sérüléseket, anyaghibákat különösen rosszul érinti a hőség, megnő a defekt kockázata.
Ráadásul a meleg levegő kitágul, így nyáron menet közben fokozott mértékben emelkedik az abroncs nyomása. A szokásosnál is gyakrabban érdemes keréknyomást ellenőrizni, illetve nézessük meg az abroncsokat szakemberrel: elképzelhető, hogy a szemre korrektnek tűnő abroncs rejtett sérülése vagy életkora eleve veszélyt jelent, amit csak tetéz a magas hőmérséklet.
Nem csak a tél tesz be az aksinak: tartós melegben megváltoznak a benne végbemenő kémiai folyamatok, jelentősen és visszafordíthatatlanul csökken az élettartamuk. Bár az elmúlt évtizedekben az akkumulátor-technológia fejlődése részben mérsékelni tudta ezt a hatást, teljesen kiküszöbölni nem lehetett.
Ha szerencséd van, akkor az autód akkumulátora nem az eleve forró motortérben, hanem védettebb helyen – rendszerint a csomagtartóban – van. A megfelelő karbantartás enyhíti a veszélyt. A pólusok legyenek mindig tiszták, korróziótól mentesek, az akku töltését és állapotát rendszeresen ellenőriztesd szakemberrel. Ez már csak azért is fontos, mert ha gyakran lemerül, az a generátor hibájára is utalhat.
A folyamatos működtetés fokozott terhelést és kopást jelent, nem csoda, hogy a motor és az utastér hűtése egyaránt könnyen megsínyli a nyarat. A hűtőfolyadék is párolog, ügyeljünk a megfelelő szintre! Ebben az esetben azonban egy másik hibaforrással is számolni kell: a gumi alkatrészek melegben gyorsabban öregszenek, kirepedezhetnek. Ráadásul ez nem feltétlenül a felszínen megy végbe, így talán észre sem vesszük, hogy a végét járja a hűtőfolyadék vezetéke, vagy akár az ékszíj.
Felforrósodik a kocsibelső. Akár 70-80 fok is lehet odabent, ha napon parkolsz. Sem a kárpitoknak, sem a műanyagoknak nem tesz jót az UV sugárzás, a meleg. Az idővel jelentkező repedezés, elszíneződés nem csak csúnya, de idővel funkcionális problémákat is eredményezhet.
A modern autókban megtalálható folyadékkristályos monitorok, érintőképernyők is veszélyeztetettek: a kijelző éppúgy károsodhat a hőségben, mint a mögötte dolgozó elektronika. A megoldás az árnyék: ha nem tudunk garázsban vagy fa lombjai alatt parkolni, óvjuk a műszerfalat a szélvédőre helyezett árnyékolóval.
A fékfolyadék idővel vizet vesz fel a környezetből, ami rontja, majd extrém esetben megszünteti a fékhatást – a folyadék víztartalma felforr, és az így keletkező gázbuborékok miatt összenyomhatóvá válik a folyadék –, illetve felgyorsítja a fékrendszer kopását, hiszen a fékfolyadék az alkatrészek kenését is végzi. A vizesedés fokozottan jelentkezhet nagy melegben, ezért ne hanyagoljuk el a rendszeres ellenőrzést, a fékfolyadék forráspontjának mérését.
A vékony gumilap ráolvadhat a szélvédőre. Segíthet, ha parkoláskor elemeljük az üvegtől, ahogy télen is tennénk, hogy ne fagyjon rá a szélvédőre, illetve időről időre mossuk le a szélvédőt, a folyadék visszahűti a lapátokat.
Melegben különösen fontos a motor megfelelő kenése. A modern olajak nem igényelnek külön bánásmódot nyáron, a régen javallott, nagyobb viszkozitású olajra sincs már szükség ilyenkor. Elhasznált olajjal, alacsony olajszinttel azonban ne fussunk neki a nyárnak.