kulcsár edina
A 2011 után megnyíló elsõ néhány kijutós játék sikerén felbuzdulva gombamód szaporodnak az ezzel foglalkozó vállalkozások. Vannak, akik ebbõl élnek, más játékszervezõk inkább maguk is egy jó bulinak tekintik a projektjüket.
Az induláshoz kell némi készpénz, a beletett munkától függően 1-3 millió forint. Nem mindig követelmény az, hogy a pálya falai vagy berendezései jó állapotúak legyenek. Néhány kijutós játék tematikája kifejezetten az elhanyagolt, kopottas megjelenést igényli, így az ilyen esetekben még akár előnyt is lehet kovácsolni abból, hogy a vállalkozáshoz bérbevett pincék lepattantak.
Kijutós játék nyitásához nem kell semmiféle hatósági engedély. Ha lakásban rendezik be a helyszínt, akkor a ház lakóinak beleegyező nyilatkozatát meg kell szerezni, de az utcáról nyíló pincéknél erre sincs szükség.Ha jó a koncepció és pörög az üzlet, a berakott pénz viszonylag gyorsan megtérül. A részvételi díj óránként a 2-5 fős csapatok számára 7 ezertől 20 ezer forintig terjed, de általában tízezer körül mozog, így nagyjából egy mozijegy árának felel meg fejenként.
Budapesten napjainkban mintegy hetven hasonló – persze tematikájában nagyon is eltérő – kiszabadulós játék közül válogathatnak a logikai készségüket próbára tevő érdeklődők.
A KulcsKérdés vendégei például Bonnie és Clyde szerepébe bújva kísérelhetnek meg egy műkincsrablást. Hogy hol pattant ki először az ötlet, miszerint egy lepusztult pincét berendezve pénzt is lehet keresni, ma már kibogozhatatlan. Európában úgy vélik, Magyarországról indult, írja a HVG, viszont az Escape House játékmestere elmondta, ázsiai vendégeik arról meséltek több ízben, hogy arrafelé is fellelhető ez a műfaj.
Az Escape House-t (EH) három fiatalember – lényegében egy baráti társaság – hozta létre 2013-ban, a kiszabadulós játékokban szerzett élményeik hatására. Az csak véletlen, hogy a főállásukban gyakorolt szakmájukkal jól kiegészítik egymást: van, aki a pénzügyekhez ért, van közöttük informatikus és angol fordító, aki a külföldi játékosok kalauzolását végzi. Emellett van egy külső segítőjük is, aki a négy szobás játék számítógépes vezérlését tervezte.
A BME Villamosmérnöki Kar korábbi hallgatója „Élő menekülős játék beágyazott rendszerének tervezése” című diplomamunkája valósult meg. A gyakorlatban szinte párhuzamosan épült a pince és íródott a diploma-munka. Az ötlet bevált, 2013-ban egy internetes közönség-szavazáson második, tavaly harmadik helyezést ért el az EH.