kulcsár edina
Amerikai kutatók szerint a négynapos iskolai hét jó hatással lenne a kisdiákokra. Nemcsak a hangulatuk javulna, de a matek is jobban menne, ráadásul sokat lehet vele spórolni. A kísérlet fontos tapasztalata volt, hogy a gyerekek ily módon sem szenvedtek semmiféle hátrányt.
Az amerikai kutatók vizsgálódásának a célja az volt, hogy megtalálják a módját, hogyan csökkentsék az oktatási költségeket úgy, hogy közben nem akadályozzák a diákok előmenetelét, és nem csorbul az oktatás színvonala sem. A kísérletben a négynapos iskolai héten a tanítási napok hosszabbak voltak, és a péntek volt a szabadnap.
A kutatók legnagyobb meglepetésére a hosszabb és dolgosabb tanítási napok egyáltalán nem csökkentették a gyerekek teljesítményét. Még annak ellenére sem, hogy a kisiskolások figyelme csak rövidebb ideig tartható fenn, és a hosszú hétvégéken bőven volt alkalmuk elfelejteni, amit az előző héten tanultak.
Az eredményeiket összevetették olyan gyerekekével, akik a hagyományos ötnapos iskolába járnak. Meglepő módon a számtan tesztjeik sokkal jobban sikerültek, de az olvasásban sem maradtak el társaiktól.
Hogy mi lehet a titok nyitja, még csak találgatják. Lehet, hogy a tanítók több olyan eszközt és módszert tudtak használni, amelyeket korábban nem volt idejük elővenni. A hiányzások is többnyire elkerülhetők voltak, hiszen a fogorvost vagy más elfoglaltságokat péntekre lehetett ütemezni.
A kutatók azt feltételezik, hogy a négynapos munkahét vélhetően a már felnőtt, munkába álló emberek teljesítményét is növelné.