MANI

Segítünk! Erre figyeljünk a tavaszi gumicsere előtt

A mostani időjárás-előrejelzések alapján akár már március végén érdemes lehet a téli gumit nyárira cserélni. Ha új gumira van szükség, hogyan válasszunk és mire figyeljünk a csere alatt?
  • Szerző: MZ/X

Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk nyári felkészítésének. A téli abroncs egyszerűen nem alkalmas a nyári közlekedésre, ezért a jó idő beköszöntével le kell azt cserélni. Ezek a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakembereinek javaslatai a gumiabroncsok kiválasztásával, illetve cseréjével kapcsolatban.

Közeledik a nyári gumi csere ideje

Közeledik a nyári gumi csere ideje

Miért nem jó a téli?

A téli időjárási körülményekhez készített mintázat egyrészt növelheti a zajszintet, méghozzá zavaró mértékűre. Arról nem is beszélve, hogy a téli gumi miatt nehezebben lehet fékezni a melegedő aszfalton.

Nem mindegy, milyenre cseréljük a télit

A széles méret, ár és minőségbeli kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani az ideális abroncsokat, de ami biztos: nem érdemes bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen távol-keleti importból származó abroncsokat vásárolni.

Közeledik a nyári gumi csere ideje

Milyen nyári gumit ne vegyünk még?

Ne vegyünk használt gumiabroncsot sem, még akkor se, ha szemmel láthatóan jó állapotban vannak. Az ilyen abroncsoknak olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, amik akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival.

A gumiabroncs:

  • frissen gyártottnak számít: 3 éves korig
  • újnak számít: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
  • élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonságtechnikai okokból nem ajánlott.

Milyet vegyünk?

Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét. Vegyük figyelembe az autó típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásokat és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autózunk.

Új abroncs választásánál segíthet a néhány éve kötelezően elhelyezett matrica, melyről néhány fontos paraméter leolvasható. Az energiatanúsítvány mellett a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölés ad fontos információt. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.

Közeledik a nyári gumi csere ideje

Nem mindegy, milyen az abroncs profilmélysége
Fotó: Police

Egyéb, hasznos tanácsok

  • Ha csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék hajtású autóról van-e szó.
  • A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le.
  • Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell.
  • A hatósági előírások szerint a gumi futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie.
  • Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat a lehetséges sérülések miatt.
  • A leszerelt abroncsokat is nézzük át; ha újakat kell venni, van rá fél évünk, hogy kiválasszuk a megfelelőt.
  • A leszerelt téli abroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését. Amennyiben kerékre szerelve tesszük el a téli abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva raktározzuk a gumiabroncsokat.
  • Az abroncsok nyomását érdemes legalább 2-3 hetente, elinduláskor, -amikor még hidegek- ellenőrizni, beleértve a pótkerékét is.

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?