tóth gabi
Az iskolakezdéshez szükséges csomagok ára az elmúlt 10 évben 60%-kal nőtt, 2021-ről 2022-re 18%, míg tavaly óta újabb 10%-os árnövekedést tapasztalhattak meg a családok.
A drágulást az alapanyagok árának változása (papír, textil), az árfolyamváltozás és a gyártási költségek növekedésének hármasa indukálta. Egy elsősnek közel 40 féle termékre van szüksége iskolakezdéskor – a Vectra-Line szakértői ezt a termékcsoportot vizsgálták árszínvonal szempontjából. Márkahűség vagy márkához való ragaszkodás leginkább a tanárok által javasolt termékek között (ceruza, filc, festék, gyurma) jellemző, a többi kategóriában a szülők az ár és a tartósság alapján döntenek. A vásárlások egyre inkább áttevődnek az online térbe és az augusztus végi nagy roham is visszaesett, a szülők megvárták a beszerzéssel az első szülői értekezletet – tájékoztat Kárpáti Zsolt, a Vectra-Line, Magyarország egyik legnagyobb papír-írószer és irodaszer forgalmazójának ügyvezetője.
Továbbra is az iskolatáska kerül a legtöbbe
Az iskolakezdéshez szükséges csomag összességében körülbelül 60%-kal került többe, mint 10 évvel ezelőtt. Az elmúlt időszakban drasztikusan drágultak az alapanyagok (papír, textil) és nőttek a gyártási költségek. Emellett az árfolyamváltozás ezt a szegmenset sem hagyta érintetlenül. „Az egyes termékeket eltérően érintették ezek a hatások, legjobban a füzetek ára drágult, ez az elmúlt évtized viszonylatában több mint 150% volt, míg lekevésbé a vonalzók drágultak meg itt csupán 15%-os árnövekedés volt tapasztalható” – emeli ki a szakértő. Az iskolakezdéshez a legnagyobb kiadási tétel egyértelműen az iskolatáska. Az egész csomag árából ennek az egy terméknek a legnagyobb a részaránya. A kisiskolás tákák fogyasztói ára széles árskálán a belépő szintű 20.000 Ft-ostól a 60.000 Ft-osig mozog, ez utóbbi már szettár- tartalmazza a táskát, a tolltartót és a tornazsákot is. Kárpáti Zsolt elmondta: az utóbbi 5 évben jelentősen áttevődtek az online térbe az iskolakezdéshez kapcsolódó vásárlások, ez annak is köszönhető, hogy szülői korba lépett az a generáció, aki már az online térben szocializálódott, akinek nem idegen tartós fogyasztási cikk online rendelése.
Megvárták a szülői értekezletet: csak azt veszik meg, ami mindenképpen kell
Az utóbbi években szintén megfigyelhető trend, hogy a szülő tudatosabbak az iskolaszerek megvásárlásánál. Korábban jellemzően augusztus második felében volt a nagy roham, most azonban kivárnak a szülők az első szülőértekezletig, addig csak az alapdolgokból vásárolnak be. „Mivel a szükséges cikkek listáját a tanárok állítják össze, alapvetően ez képezi a bevásárlás alapját. Ez a lista valójában a tanárok preferenciáit tükrözi, akik előnyben részesítenek már bevált márkákat. Így legtöbbször az egyes tételekből konkrétan fel is írják azokat a listára (pl Faber-Castell grafitceruza HB, Rotring Tikky 20 radír) vagy általánosabban meghatározzák milyen legyen az adott eszköz (pl.: 14-32 füzet vastagabb lapos). Márkahűség vagy márkához való ragaszkodás így leginkább a tanárok által javasolt termékek között (ceruza, filc, vízfesték, gyurma, ragasztó stift) a jellemző” – hangsúlyozza a Vectra-Line szakértője.
A diákok a dizájn, a szülők a tartósság alapján döntenek
A diákok szempontjai leginkább az egyes termékek mintáinak kiválasztásában jelenik meg (táska, tolltartó, tornazsák, füzetek). Természetesen ők mindig a trendi cuccokat keresik, népszerűek az adott időszakban felkapott filmek, mesehősök képeivel díszített termékek.
A szülőknél az ár, a tartósság és az ergonómia a fő preferencia. Táska és tolltartó vásárlásánál a többgyerekes családoknál sokszor a kisebb gyereknek történő tovább adhatóság is szempont. A szülők a táskák között márka és korábbi tapasztalat alapján választanak. A gyerekek számára a márka nem mérvadó, ők leginkább tényleg a dizájnt preferálják.
A sulikezdő csomag évek óta ugyanaz, de kisebb változások megfigyelhetők
Az oktatás módszertanának változása is hatással volt az iskolai csomagok összetételére. A tapasztalatok alapján szóképtartó, betűtartó és betűkártya iránt egyre kisebb a kereslet, mert más módszerrel tanulnak írni, olvasni a diákok. „A termékek többsége évek óta állandó, egy elsősnek körülbelül 50 féle termékre van szüksége iskolakezdéskor. A munkafüzetek elterjedésével a füzetek eladása is csökkenő tendenciát mutat” – összegez a Vectra-Line ügyvezetője.