kulcsár edina
A személyi igazolvány az egyik legfontosabb okmányunk, ezért fontos tudni, hogy mi a teendő, ha új iratot kell igényelnünk.
Hány éves kortól kell egy gyereknek, mennyi idő alatt készül el a személyi 2023-ban, mi a teendő, ha ellopták vagy megsérül? Mennyi idő alatt kapunk ideiglenes személyit és mikor kell lecserélni a meglévőt? Miben más az új típusú személyi, mint a régi? Íme a válaszok!
A személyi igazolványunk - és ha van, a jogosítványunk - az egyik alapvető személyazonosító okmányunk, amit mindig magunknál kell tartanunk. Minden hivatalos ügy intézéséhez szükség van rá, de akár egy egyszerű bolti bevásárlásnál, igazoltatásnál is kérhetik. Minden magyar állampolgárnak kötelezően rendelkeznie kell ezzel az okmánnyal, a Pénzcentrum.hu pedig összegyűjtötte az igénylés 2023-as feltételeit.
Az e-személyi igazolvány annyiban tér el a régi típusú személyi igazolványtól, hogy az új személyi egy digitális tárhellyel is rendelkezik, vagyis van benne egy chip, ami megkönnyíti az ügyintézést. Például az e-személyi elektronikus jegyként, bérletként is funkcionál, válthatunk ki vele gyógyszert, eltárolhatjuk benne az ujjlenyomatunkat, hitelesíthetünk bármilyen elektronikus dokumentumot, és az EU-n belül átléphetjük vele a határt.
Az új típusú személyin az igazolványszám (okmányazonosító) 6 számból és 2 betűből áll, ami a plasztik mindkét oldalán szerepel, háromszor. A legegyszerűbben a fényképes oldalon a fénykép mellett, a születési- és érvényességi idő alatt, illetve a hátoldalon a QR kód és a címer alatt lehet megtalálni.
Régen csak 14 éves kortól volt kötelező a személyi igazolvány igénylése, 2019 óta viszont a csecsemőknek is rendelkeznie kell saját személyi igazolvánnyal, lakcímkártyával, tajkártyával, illetve, ha családi adókedvezményt is igénybe vennénk a gyermekre, akkor adókártyával is.
A személyi igazolvány érvényessége korlátozott ideig tart. A következő érvényességi időkkel számoljunk:
A személyi igazolványt személyesen lehet igényelni a kormányablakokban. Ilyenkor friss arckép és aláírás készül és ujjlenyomatot is vesznek, ha hozzájárulunk. Az igénylést megtehetjük bármelyik okmányirodában, kormányablakban, járási hivatalban, nyilvántartási szervnél, konzuli irodában. A személyi igazolvány igénylése során fel kell mutatnunk egy érvényes útlevelet, annak hiányában a születési anyakönyvi kivonatunkat vagy házassági anyakönyvi kivonatunkat. Ezek közül valamelyiket vigyük magunkkal.
Ilyenkor elég bármelyik okmányirodába ellátogatnunk és a szükséges okmányok felmutatásával elindítanunk a folyamatot és elkészíttetnünk a friss igazolványképet. Ne felejtsük el magunkkal vinni a lejárt személyi igazolványt!
Bármilyen esetben, ha a személyi igazolvánnyal kapcsolatos változás áll fenn (elveszik, ellopják, megsemmisül, adatváltozás történik), azt jeleznünk kell 3 napon belül Ügyfélkapun vagy egy okmányirodában, eltulajdonítás esetében a rendőrségen is. A sérült személyi igazolvány cseréje és az elveszett személyi igazolvány pótlása ugyanolyan feltételekkel történik, mint az első személyi igazolvány kiállítása, az ügyintézés pótlás, illetve a személyi igazolvány cseréje esetében online is kezdeményezhető. Házasságkötés miatti névváltoztatás (adatváltoztatás) esetén, ha az anyakönyvvezető készített rólunk fényképet az adategyeztetéskor, az új személyi automatikusan, postán érkezik. Ha nem készült hivatalos igazolványkép, akkor a házassági anyakönyvi kivonattal, illetve a postán automatikusan megérkező új lakcímkártyával személyesen szükséges az új e-személyi igénylése.
Alapesetben 8 nap, egyéb esetben 20 napig tolódhat a határidő. A személyi igazolvány elkészültéről SMS értesítést kérhetünk – átvehetjük az okmányirodában személyesen, vagy kérhetjük az okmány kipostázását is. Az ideiglenes személyi igazolványt azonnal megkapjuk.
A személyi igazolvány igénylése illetékmentes, vagyis ingyenes.