Létrehozva: 2022.12.04.

Többet nem verhetnek át minket az influenszerek

A Gazdasági Versenyhivatal új iránymutatása szerint a véleményvezéreknek igazat kell mondania a reklámozott termékről, különben büntethetők lesznek.

Influenszer Ibolyával mutat utat a versenyhivatal a közösségi oldalakon termékeket reklámozó véleményvezéreknek. Teszik mindezt azért, mert rengetegen reklámoznak anélkül eszközöket, utazásokat vagy épp szépségápolási termékeket tízezreknek, hogy kipróbálták volna őket.

Infulenszer tájékoztató
Fotó: GVH

Kik azok az influenszerek?

Hivatalosan az influenszer (véleményvezér) olyan, a digitális környezetben befolyás gyakorlására, fogyasztói vélemény formálására képes - akár kiskorú – személy vagy más entitás (például állat, digitális karakter, avatar), aki/ami ritkán vagy állandó partnerként, márkanagykövetként online tartalmat készít és tesz közzé saját weboldalán, közösségi média oldalán, videómegosztó- vagy más egyéb online platformon, függetlenül attól, hogy a tartalom a sajátja vagy vendégbejegyzés. A legtöbb esetben a véleményvezér elkötelezett és nagyszámú követőbázissal rendelkezik. Vagyis az influenszer az, akinek például sok követője van Instagramon és nekik különböző dolgokat reklámoz pénzért.

Influenszer tájékoztató
Fotó: GVH

Mi lehet ezzel a gond, miért kell ezt szabályozni?

A véleményvezérek az általuk készített tartalmakért jellemzően pénzt kapnak. Az ajánlásaik éppen ezért nem teljesen objektívek és függetlennek, azok mögött az esetek túlnyomó részében üzleti megfontolás áll. Ezért is nagyon fontos, hogy a követők, rajongók, érdeklődők tudják, hogy reklámot vagy az általuk követett ember személyes véleményét látják.

Megújult az erről szóló tájékoztató

Régóta létezik egy kifejezetten véleményvezéreknek szóló GVH-tájékoztató, de az azóta eltelt években az ún. influenszer marketing mindennapos jelenséggé vált, jóval több cég reklámoz így és jóval többen élnek ilyesfajta reklámokból, ezért frissíteni kellett az ajánláson. Ezek a naprakész tanácsok nem csak az influenszereknek de az őket foglalkoztató reklámügynökségeknek is hasznos lehet, de maguk a fogyasztók is könnyebben meg tudják különböztetni a reklámot a „felebaráti ajánlástól”. A konkrét példákat tartalmazó útmutató itt található.

Milyen szabályok vonatkoznak az influenszerek reklámjaira?

A gyermekjogi és reklámjogi törvényeken kívül többek között meg kell felelnie bizonyos versenyjogi szabályoknak is. Ez utóbbit ellenőrzi és be nem tartásuk esetén bírságol is a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Ilyen szabály például, hogy egyértelműen jelezni kell, ha valamit pénzért reklámozunk. Ezen kívül kiemelten fontos, hogy a véleményvezér nem szépítheti meg a valóságot azzal, hogy nem mond igazat egy termékkel kapcsolatban vagy éppen egy fontos tulajdonságát elhallgatja-áll a GVH új ajánlásában. Az is elvárás, hogy a véleményvezér a népszerűsített terméket, szolgáltatást ténylegesen ismerje és kipróbálja, a megnyilvánulásai a termékkel kapcsolatos egyéni tapasztalatait tükrözzék és ezzel egy valós képet tárjon a követői elé. Az ilyen reklám-posztokban nem lehet elrejteni olyan lényeges információkat, mint a kedvezmények igénybevételének feltételei, egészségügyi kockázatok, stb.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek