kulcsár edina
Az év bármely szakában frusztráló, ha az online rendelt termék nem érkezik meg időben. Mostanában meg pláne dühítő. Mit tehetünk ilyenkor?
A világ bármelyik webshopjából rendelhetünk csomagot Magyarországra, ha az vállalja a szállítást. De mi van akkor, ha nem érkezik meg a csomag, vagy ha vissza kell küldeni? Kihez fordulhatunk segítségért?
A külföldi webshopokkal való zöld ágra vergődésben érdemes lehet az Európai Fogyasztói Központ (EFK) díjmentes közreműködését kérni. Az Európai Fogyasztói Központ 29 európai ország - az uniós tagállamok mellett az Egyesült Királyság, Izland és Norvégia - vállalkozásaival szemben felmerülő, határon átnyúló panaszok esetén nyújt ingyenes szakmai segítséget és idegen nyelvű támogatást - olvasható a weboldalukon. A magyar EFK egyebek mellett jótállási-szavatossági jogviták megoldásában, hibás vagy elmaradó teljesítések orvoslásában jár el eredményesen. De hathatósan lépnek fel a szándékos megtévesztésekkel szemben is, több ügyfelet szabadítottak ki az ún. előfizetői csapdákból.
Az EFK a benyújtott panaszt áttanulmányozza, a kapcsolódó dokumentumokat bekéri, azokat jogilag értékeli. A jogi értékelést követően szakmai álláspontjáról és a panasz kezelhetőségére vonatkozó döntéséről tájékoztatja a panaszost. Ha jogilag megalapozott a panasz, küldenek egy angol nyelvű levelet a vállalkozás székhelye szerinti európai fogyasztóvédelmi központhoz (ECC), ők pedig felkeresik az érintett vállalkozást. Érdekességképp, csak tavaly 6 millió forintnál is több pénzt szereztek így vissza a magyar panaszosoknak.
A kapcsolatfelvétel és panasztétel egy online űrlap kitöltésével is lehetséges, amit itt található, vagy hétfőtől csütörtökig 9-15 óra között, pénteken 9-13 óra között hívható az alábbi telefonszám is: +36-1-896-7747. E-mailben pedig az [email protected] lehet nekik írni.