kulcsár edina
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elemzése alapján a légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja el a fogyasztók döntéseit.
A GVH 2022 októberében átfogó gyorselemzés keretében vizsgálta meg, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok – ideértve a fapados szolgáltatókat – honlapjai, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalak alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat a jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során.
A Magyarországon elérhető légitársaságok honlapjain és a jegyfoglalási platformokon keresett a hatóság sötét mintázatokat. A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amik észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára. Kiderült, hogy a cégek többségére az a jellemző, hogy az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlást (pl. „már csak 2 jegy elérhető ezen az áron”) vetnek be, amihez gyakran érzékmanipuláció is párosul. Vagyis egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetőek.
Jellemzőek a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig az is megfigyelhető, hogy elhalmozzák a látogatót, érdeklődőt, vásárlót információkkal, ami összezavarhatja őket és kizökkentheti figyelmüket. Ezek -különösen a fapados légitársaságok weboldalain- számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével. Különösen igaz ez az ülőhelyválasztás során, ahol a tájékoztatás hiánya azt az érzetet keltheti, hogy később már nem vagy csak drágábban lesz erre lehetőségünk. A sötét mintázatok eseti jelleggel felbukkantak a hazai jegyár-összehasonlító oldalakon is a GVH szakemberei szerint.
Igyekezzünk ellenállni az impulzusvásárlásnak és ne hagyjuk, hogy döntésünkben sürgessenek minket. Mindig szánjunk megfelelő időt az ajánlatok összevetésére, valamint gondoljuk alaposan végig a saját igényeinket és lehetőségeinket. Emellett érdemes törekedni az információk megszűrésére és megfontolni, hogy mennyire relevánsak a döntésünk szempontjából.
A versenyhatóság egyelőre javaslatokkal segíti a kifogásolható gyakorlatok felszámolását, illetve a tudatalatti trükkök elkerülését. Például azt tanácsolják a cégeknek, hogy kerüljék a fogyasztók döntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket, valamint az információk megfelelő tagolásával biztosítsák, hogy azok átláthatóak és könnyen értelmezhetőek legyenek. Ha ezek nem hoznak előrelépést, a GVH később akár versenyfelügyeleti eljárások keretében is vizsgálhatja a piacon a tisztességes verseny szabályainak érvényesülését-olvasható a közleményükben.