kulcsár edina
Nem számít a hivatalos dátum: ezért tartanak a kereskedők más-más időpontban Black Friday-t. Összeszedtük, hogyan foghatsz ki jó akciókat és miképp kerülheted el az utólagos csalódást.
Félre az angol szótárral meg az Egyesült Államokban jó pár évtizeddel ezelőtt kitalált alapokkal! A Black Friday nem fekete pénteket jelent (dehogynem), hanem AKCIÓ!-t, és valójában nem a november negyedik csütörtöki hálaadást követő péntekre esik (hivatalosan természetesen az a nap), hanem amit az adott kereskedő vagy üzletlánc kitalál. Sőt, még csak Black Friday-nak sem kell hívni!
Találkozhattunk már Black Novemberrel, Red Friday-jal vagy Red Friday Hétvégével.
Több cég is próbálkozott a Black Friday újratöltve megoldással. Íme az egyik tavalyról:
S volt már Blue Friday, no meg Black Friday Napok…
Nem árulunk el nagy titkot azzal, ha azt mondjuk, van cég, amelyik idén is elindította a Black Novembert, egy másik vállalkozás 18 nappal korábbra, november 7-ére, hétfőre (!) hirdetett Black Friday-t, de olyan utazási portált is találtunk, amelyik az idei hivatalos Black Friday dátum előtt egy héttel, november 18-án tart Fekete péntek-akciót.
Miközben a Black Friday Magyarországon is varázsigévé vált, a különféle változatai azt éreztethetik a vevőkkel, mintha az üzletek nem bíznának a saját akcióik erejében, ezért hozzák előrébb vagy terjesztik ki több napra a Black Friday akciójukat! Valójában inkább arról lehet szó, hogy ha egy kereskedő a hivatalos dátum előtt egy vagy több héttel indít el egy Black Friday akciót, akkor azzal nem csak a lehetséges vevők figyelmét kelti fel és éri el, hogy akár a megszokottnál hosszabb ideig böngésszenek az adott oldalon, de pszichésen is hathat rájuk. Itt egy termék, jó áron. Ki tudja, hogy a konkurencia X nap múlva megrendezésre kerülő Black Friday akciójában lesz-e ez a termék, s ha igen, mennyiért?! Ez most itt van, ennyiért. Lehet, hogy egy perc múlva már nem éred el, mert elviszi valaki más...
Ráadásul azt a pénzt, amit az egyik helyen elköltöttünk, azt már máshol nem fogjuk. Így lehet előny egy előrehozott Black Friday-ból.
Szintén gyakori húzás a több napos Black Friday, ilyenkor hullámokban változhat az akciós termékkínálat, mely arra készteti a vásárlót, hogy többször is visszanézzen az adott oldalra, és kellően sok időt böngésszen rajta. Ezáltal nőhet a webbolt presztizse a különböző webböngészőknél.
A Black Friday újratöltve lényege, hogy újabb esélyt ad a vásárlóknak (meg az internetes boltnak), hogy az akciós árukeresést siker koronázza.
Az internetes vásárlás átírt bizonyos szabályokat. A klasszikus Black Friday idején a fillérekért kínált slágertermékek olyan vonzerőt jelentettek, amelyekért az emberek bevállalták az áruház előtti letáborozást és éjszakázást, a kapunyitási rohamot, a lökdösődést és a szó szerinti küzdelmet egy-egy nagyon kedvező áron kínált portékáért, nem beszélve a kilométeres sorállásról. A mindezekről készült fotók és videók kivétel nélkül jól mutattak az újságokban, híradókban, no meg a YouTube-on – szép kis ingyenreklámot biztosítva az adott üzletnek, üzletláncnak.
Mindez részben már a múlt: a internetes Black Friday-akciókért is érdemes korán kelni, de nem kell kimozdulnunk a jó meleg otthonunkból, hiszen mobilról vagy számítógépről intézhetjük a vásárlást. A legjobb fogások képernyőfotói futótűzként terjednek a közösségi médiában, növelve az adott üzletlánc népszerűségét, honlapja látogatottságát.
Legfeljebb az átvevőhelyeken kell majd sorban állni, tömegnyomor nélkül.
A Black Friday sokak szemében olyan, mint a szilveszteri tévéműsor: jobbat vártak, csalódtak és megfogadják: soha többé! Aztán az idő majd eldönti, mennyire maradnak hűek az elhatározásukhoz.
Ne várjunk nagy csodákat, ne akarjunk minden karácsonyi ajándékot kipipálni a Black Friday-on, pláne félpénzért, mert csalódni fogunk! A kereskedő is ember, tévedhet, az online rendszer meg pláne hibázhat: örüljünk, ha sikerrel jártunk, de ne bosszankodjunk, ha nem! Ez csak egy lehetőség a sok közül, lesznek még akciók karácsonyig, sőt utána is!
Összeszedtük a legfontosabb alapszabályokat.
– Gondoljuk végig, valóban szükségünk van-e az adott termékre, tényleg van rá pénzünk? Csak azért, mert valami olcsó, még nem biztos, hogy meg kell vennünk! A 0%-os hitelt is vissza kell fizetni!
– Mielőtt lecsapnánk egy műszaki cikkre valamelyik Black Friday akción, ellőtte ismerjük meg alaposan: keressünk fel egy üzletet, ahol megnézhetjük, kipróbálhatjuk az adott terméket! Ne érjük be az interneten fellelhető információkkal, mert azok tévesek lehetnek: győződjünk meg arról, hogy a jelzett funkciók valóban elérhetőek az adott terméknél. Egy mobiltelefont kézbe kell venni, egy hangrendszert meg kell hallgatni, egy tévét meg kell nézni vásárlás előtt, hogy tudjuk: valóban tetszik nekünk!
– Legyünk tisztában a kiszemelt termék árával! Így eldönthetjük, hogy a Black Friday ár valóban jó ár, vagy csak az adott üzletlánc keretein belül kedvező, máshol alapból olcsóbb!
– Lőjünk be egy határt, hogy mi az az összeg, amennyit valóban megér nekünk az adott termék! Ha az elképzelésünk találkozik az eladóéval, akkor ne hezitáljunk, azonnal csapjunk le a portékára!
– Több internetes, illetve interneten is elérhető üzlet azt tanácsolja: a meghirdetett Black Friday akció előtt regisztráljunk, állítsuk be a szállítási és számlázásai adatainkat, sőt, az is hasznos, ha a kiszemelt termékeket előzetesen beletesszük a virtuális kosarunkba. Így a Black Friday idején elég azt megnézni, hogy lássuk: nekünk találták ki az adott akciós napot vagy sem. Az idő ugyanis fontos rizikófaktor: a legjobb akciós termékek gyorsan fogynak, s attól, hogy a kosarunkba tettük, még nem rendeltük meg!
– Az online vásárlás nagy előnye, hogy a legtöbb terméket 14 napon belül bontatlanul, indoklás nélkül visszaküldhetjük és visszakapjuk az árát. Ez akkor jöhet jól, ha egy előrehozott Black Friday akcióban veszünk valamit, ami egy héttel később egy másik eladónál jobb áron érhető el.
A Fekete péntek az előnyök mellett hátrányokat is hozhat. Ezekre érdemes odafigyelni:
– Jól ismert és megbízható webáruházakból vásároljunk Black Friday idején is! A kedvező ár ugyanis nem minden: sok kamubolt létezik a világhálón, amelyik nem azt küldi, amit ígért, ha egyáltalán küld valamit!
– Ne akarjunk mindenáron vásárolni a Black Friday idején! Az akciók, a vásárlási/spórolási láz könnyen magával ragadhatja az embert és végül olyat vesz, amit eredetileg nem is akart. Aztán meg jön a rossz szájíz.
– Ha eldöntöttük, hogy a kiszemelt portéka nekünk mennyit ér és sikerült is akciósan annyiért hozzájutnunk, akkor örüljünk és ne nézzünk utána, máshol mi az ára! Előfordulhat ugyanis, hogy pár nappal később olcsóbban látjuk és csalódunk.
– Mindig nézzük meg, hogyan fizethetünk az áruért és miképp juthatunk hozzá! Egyes boltok értékhatártól függően ingyenes házhoz szállítást biztosíthatnak, másoknál személyes átvételi lehetőséggel spórolhatjuk meg a kiszállítási költséget. Ha ezeket figyelmen kívül hagyhatjuk, előfordulhat, hogy végül annyit vagy többet fizetünk az adott termékért, mintha a legközelebb plázában vettük volna meg!
– Felejtsük el a hitelből vásárlást! Ha későn kapcsoltunk és idén nem sikerült félretennünk a Black Friday-ra, akkor kezdjünk el spórolni már most a jövő évire!
A Black Friday felér egy varázsigével, de nem az. Lehetnek a Black Friday-kor hirdetett akcióknál is jobb lehetősgek. Az egyik nagy titok, hogy sok cég pont a Black Friday előtt általában októberben, jelentős kedvezményekkel szórja ki azokat a holmijait, amelyek a karácsonyi szezonra berendelt áru elől foglalja a helyet a raktárában. Érdemes megnézni az árukeresőn az adott termék árdiagramját. Nem egyszer szeptemberben-októberben a legkedvezőbb az árcímke.
Több nagyáruház a karácsony előtti 1-2 hétben indít kiszóró akciót, azaz jelentős árkedvezménnyel kínál ünnepi dekorációt és kiegészítőt, édességet, játékot, könyvet vagy éppen illatszercsomagot.