MANI

Szerző MZ/X

2 hónapja

Melyik olaj mire jó és mire nem?

A napraforgón kívül rengeteg fajta, jótékony olajat lehet kapni, de nem mindegyik alkalmas például sütéshez. Van, amit csak hidegen jó használni.

Egy olaj felhasználhatósága attól függ, hogy milyen eljárással készült (hidegen sajtolt vagy hőkezelt), illetve, hogy milyen arányban tartalmaz többszörösen telítetlen, egyszeresen telítetlen és telített zsírsavat. Ezt érdemes tudni a különböző olajokról.

A különböző olajakról általában

A hidegen sajtolt olajok hatóanyagokban, vitaminokban gazdagok, ez különösen jellemzi a többszörösen telítetlen, esszenciális zsírsavakban (omega 3, omega 6) gazdag olajokat-olvasható a Tudatos Vásárlók Egyesületének összeállításában. Mivel könnyen megéghetnek, ezért salátákra, vagy már a kész ételbe keverve használjuk ezeket. Sütéshez inkább a telített zsírsavakban bővelkedő olajok valók, mint pl. a kókuszolaj, vagy a földi mogyoró-olaj, melyeknek az égésfoka 200 Celsius-fok feletti.

Pair,Of,Tasty,Olives,In,Oil,With,Leaves,,Isolated,On
Fotó: Shutterstock

Az olívaolajról

Olajbogyóból állítják elő préseléssel. Egyszeresen telítetlen olajsavban gazdag (75-80%) és esszenciális zsírsavakat is tartalmaz. A zöldes árnyalatú hidegen sajtolt olajok a salátákra valók, a sárga színű hőkezelt olajjal lehet sütni, főzni, párolni, viszont nem szabad megégetni.

A tökmagolajról

Rengeteg jótékony hatása van a szervezetre. Többek között erősíti az immunrendszert és csökkenti a koleszterinszintet. Alacsony fokon ég, ezért inkább nyersen használjuk salátákra, tésztákra és ne süssünk benne.

A dióolajról

Omega3 zsírsav, B- és E-vitamin tartalma jelentős, a tökmagolajhoz hasonlóan rengeteg jótékony hatással bír. Magas az antioxidáns tartalma, csökkenti a trombózis esélyét, növeli az agyműködést. Szintén inkább nyersen használjuk, salátákra, mártásokba, de akár palacsintatésztába is.

Fotó: Shutterstock

A mákolajról

Ez a világossárga színű olaj rengeteg omega6 zsírsavat és ásványianyagot tartalmaz, többek közt kálciumot, káliumot, vasat, foszfort és magnéziumot. Fogyasszuk nyersen, desszertek és saláták ízesítésére, vagy akár 1-1 kanállal naponta magában vagy kenyérrel.

A lenmagolajról

Többek közt szilíciumot, nikkelt, foszfort, vasat, káliumot, magnéziumot és cinket tartalmaz. Segíti a hörghurut kezelését, a cukorbetegség megelőzését, gyulladások gyógyulását valamint a vérsűrűség csökkentését. Inkább nyersen fogyasszuk!

A kókuszolajról

Szobahőmérsékleten nem folyékony ezért közvetlenül salátákra nem ajánlott használni. 25-30°C fokon felolvad és a többi olajhoz képest magasabb az égéspontja így kiválóan lehet benne sütni, főzni. Jótékony hatásai közé tartozik, hogy serkenti az anyagcserét és a pajzsmirigy működését is javítja, valamint több mint 90%-ban telített zsírokat tartalmaz.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!