RETRO RÁDIÓ

Mit tegyünk, ha útközben leáll az autó?

Mit tegyünk, ha útközben leáll az autó?
MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2022. 06. 06. 12:00

Egy ponton túl sajnos szerelőt vagy autómentőt kell hívni, de ez előtt még tehetünk egy próbát a kocsi beindítására. Ezeket a trükköket vessük be.

A legtöbb autós átélte már, milyen az út szélén maradni a bedöglött autóval. Mit tegyünk ilyenkor, hogyan jöjjünk rá, mi a hiba és mikor hívjunk szakembert? Íme a válaszok!

Az első a biztonság

A legfontosabb a biztonságos körülmények megteremtése, amíg a helyzet megoldódik-hívja fel a figyelmet a rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága. A nagyforgalmú utakat, hidakat, ha még bírja az elromlott autó, vagy a lendület, lehetőleg el kell hagyni. Ha nem, akkor amennyire lehet félre kell húzódni és vészvillogóval, elakadásjelző háromszög kihelyezésével (ez forgalmas helyen tehető a kocsi tetejére is) jelezni: gondunk akadt. Forgalmas úton a legbiztonságosabb elhagyni a kocsit és a szalagkorlát mögé húzódni, amíg megjön a segítség.

Ha biztonságosak a körülmények

Kis forgalmú az úton vagy ha sikerült parkolóba, bekötőútra kigurulni, széles járdára felállni, akkor a pánikszerű telefonálás előtt érdemes néhány egyszerű dolgot ellenőrizni az autón. Még az is előfordulhat, hogy megoldódik a probléma

Elsőként rá kell jönni, mi a gond

A leállás után elsőként rá kell jönni, hogy a hajtáslánc melyik darabja üzemképtelen. Segítség, hogy a modern autók egyes esetekben képesek azonosítani a hibaforrást és kiírják a konkrét hibát. Ha a motor indítható, de a kuplung nem emel ki, vagy a váltó nem kapcsolható, vagy sebességbe tétel után az indítási próbálkozásra durva zajokat hallunk, akkor a motor utáni alkatrészek valamelyike adta fel. Ezek a legritkább esetben szerelhetők helyben, hívhatjuk az autómentőt.

Fotó: ADAC/Martin Hangen / adac.de

Ha a motor a hibás

Amint kiderül, a motor a hibás, derítsük ki, melyik része - így könnyebb lesz a megfelelő szerelőhöz vitetni magunkat. A működéséhez három dolog kell: üzemanyag, gyújtás, levegő. Először tehát ellenőrizzük, van-e elég üzemanyag a tankban, gyújtásra világít-e a műszerfal és rendben van-e az aksi testkábele. Majd a motorháztetőt kinyitva érdemes szétcsúszott levegő- illetve vákuumcsöveket keresni, ahonnan a motor fals levegőt tud szívni. Turbó motorok is szívesen lökik le a légcsöveket. Ha esetleg megvan a hiba, lehet, hogy csak egy csavart kell meghúzni. Mikor minden cső rendben van, akkor ellenőrizendők a benzincsövek is. Ezek lecsúszása erős benzinszaggal is jár. Ha minden tiszta, akkor nézzük át a gyújtáskábeleket, nincs-e rajtuk sérülés, húzzuk le a gyertyapipákat. Ha sehol nem látható egyszerűen elhárítható hiba, akkor nincs más, mint segítséget hívni.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.