Menczer Tamás: Az emberek azt várják a vezetőiktől, hogy védjék meg őket!

POLITIK
Létrehozva: 2022.06.06.

Mit tegyünk, ha útközben leáll az autó?

Egy ponton túl sajnos szerelőt vagy autómentőt kell hívni, de ez előtt még tehetünk egy próbát a kocsi beindítására. Ezeket a trükköket vessük be.

A legtöbb autós átélte már, milyen az út szélén maradni a bedöglött autóval. Mit tegyünk ilyenkor, hogyan jöjjünk rá, mi a hiba és mikor hívjunk szakembert? Íme a válaszok!

Az első a biztonság

A legfontosabb a biztonságos körülmények megteremtése, amíg a helyzet megoldódik-hívja fel a figyelmet a rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága. A nagyforgalmú utakat, hidakat, ha még bírja az elromlott autó, vagy a lendület, lehetőleg el kell hagyni. Ha nem, akkor amennyire lehet félre kell húzódni és vészvillogóval, elakadásjelző háromszög kihelyezésével (ez forgalmas helyen tehető a kocsi tetejére is) jelezni: gondunk akadt. Forgalmas úton a legbiztonságosabb elhagyni a kocsit és a szalagkorlát mögé húzódni, amíg megjön a segítség.

Ha biztonságosak a körülmények

Kis forgalmú az úton vagy ha sikerült parkolóba, bekötőútra kigurulni, széles járdára felállni, akkor a pánikszerű telefonálás előtt érdemes néhány egyszerű dolgot ellenőrizni az autón. Még az is előfordulhat, hogy megoldódik a probléma

Elsőként rá kell jönni, mi a gond

A leállás után elsőként rá kell jönni, hogy a hajtáslánc melyik darabja üzemképtelen. Segítség, hogy a modern autók egyes esetekben képesek azonosítani a hibaforrást és kiírják a konkrét hibát. Ha a motor indítható, de a kuplung nem emel ki, vagy a váltó nem kapcsolható, vagy sebességbe tétel után az indítási próbálkozásra durva zajokat hallunk, akkor a motor utáni alkatrészek valamelyike adta fel. Ezek a legritkább esetben szerelhetők helyben, hívhatjuk az autómentőt.

Fotó: ADAC/Martin Hangen / adac.de

Ha a motor a hibás

Amint kiderül, a motor a hibás, derítsük ki, melyik része - így könnyebb lesz a megfelelő szerelőhöz vitetni magunkat. A működéséhez három dolog kell: üzemanyag, gyújtás, levegő. Először tehát ellenőrizzük, van-e elég üzemanyag a tankban, gyújtásra világít-e a műszerfal és rendben van-e az aksi testkábele. Majd a motorháztetőt kinyitva érdemes szétcsúszott levegő- illetve vákuumcsöveket keresni, ahonnan a motor fals levegőt tud szívni. Turbó motorok is szívesen lökik le a légcsöveket. Ha esetleg megvan a hiba, lehet, hogy csak egy csavart kell meghúzni. Mikor minden cső rendben van, akkor ellenőrizendők a benzincsövek is. Ezek lecsúszása erős benzinszaggal is jár. Ha minden tiszta, akkor nézzük át a gyújtáskábeleket, nincs-e rajtuk sérülés, húzzuk le a gyertyapipákat. Ha sehol nem látható egyszerűen elhárítható hiba, akkor nincs más, mint segítséget hívni.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek