kulcsár edina
A német autóklub friss statisztikája alapján ezek az autók hibásodtak meg a legtöbbször az elmúlt időszakban és ezek voltak a leggyakoribb hibáik.
Mielőtt megvásárolunk egy használt autót, mindig érdemes megnézetni egy független állapotfelmérővel. Nézelődés előtt pedig érdemes a különböző meghibásodási-statisztikákat áttekinteni. Például a német autóklub által készítettet.
Azt mindenki tudja, hogy a fiatal járművek kevesebbszer hibásodnak meg. Ezeknél az autóknál leginkább a defektes gumik jelentenek feladatot a sárga angyaloknak, amit az útpadkák okoznak. Ennek oka az, hogy az új autót még nem szokta meg a sofőrje. A hároméves kocsiknál már alig fordul elő ilyen probléma, viszont a gyújtógyertyákkal és gyújtótekercsekkel a problémák viszonylag korán jelentkeztek. A generátorproblémák az autó negyedik évétől fogva folyamatosan nőnek, 7 éves korban pedig kezdődnek az akkumulátorral kapcsolatos gondok, majd az üzemanyag-szivattyúval kapcsolatos problémák 10 éves kortól.
Nincs olyan alkatrész, amelyik gyakrabban okoz meghibásodást, mint az akkumulátor: az esetek több, mint felében az aksi a ludas, már 1967 óta. Legalábbis az ADAC statisztikája alapján.
Aligha van olyan alkatrész az autóban, ahol nehezebb egyértelműen megmondani, hogy ki a hibás, ha probléma adódik. Lehet, hogy az akkumulátorral van a baj, lehet az autóval vagy az autó használója nem csinált valamit jól. Mivel azonban az akkumulátor lemerülésének számos módja van (véletlenül égve hagyott a lámpa, nyitva hagyott csomagtartó fedél, csak rövid utakra használt autó) általában a sofőr a hibás. Az ADAC szerint az elmúlt évek összes meghibásodásának több mint 40%-ka még mindig az akkumulátor lemerüléséből fakad. Ez valahol érthető is, mivel a modern autókat egyre több elektromos fogyasztóval és elektronikus vezérléssel szerelik fel.
A 2022-es meghibásodási statisztikákban összesen 22 autómárka 132 járműsorozatát értékelte az autóklub. Az ADAC megbízhatósági mutatója nem veszi figyelembe az olyan okokat, mint például az üres üzemanyagtartály vagy a gumiabroncs-hibáit, mert ezekről egyértelműen nem az autó gyártói tehetnek.
Autótípus | Meghibásodások száma | Autótípus | Meghibásodások száma | Autótípus | Meghibásodások száma |
Hyundai i10 | átlagos | Kia Picanto | magas | Renault Twingo | átlagos |
VW Up | alacsony | Audi A1 | alacsony | Nissan micro | átlagos |
Opel Corsa | átlagos | Suzuki Swift | nagyon alacsony | Toyota Yaris | alacsony |
Toyota Corolla | nagyon magas | Toyota C-HR | nagyon magas | VW Golf | alacsony |
Renault Scenic | magas | Renault Megane | átlagos | BMW X1 | nagyon alacsony |
Opel Insignia | nagyon magas | Ford Mondeo | magas | Audi A5 | nagyon alacsony |
VW Passat | alacsony | Renault Traffic | magas | Ford Transit | magas |
Az alábbi táblázat tájékoztató jellegű, egy-egy jármű minősége eltérhet az ADAC statisztikájától, pozitívan és negatívan egyaránt. |