kulcsár edina
Nem csak esztétikai okból kell lemosni a kocsit a tél végén és az sem mindegy, hogy hogyan állunk neki ennek a műveletnek. Íme néhány jó tanács.
Télen az utakat különböző hó és jégmentesítő anyagokkal kezelik, hogy minél biztonságosabban lehessen közlekedni rajtuk. Ezek hátránya, hogy erősen korrodálják a különböző fém felületeket, így az autó kasztniját is. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a jobb idő beköszöntével alaposan lemossuk a kocsit, amit a következőképp érdemes megtenni.
Van, aki a gépi mosót vagy az önkiszolgáló mosókat szereti, van aki a kézi vagy otthoni mosásra esküszik. Bármelyik módot is válasszuk egy biztos, alapos leöblítéssel és koszfellazítással kell kezdeni. A legjobb a gőzborotva, ha az nincs, akkor erős vízsugárra lesz szükség. Az első lazítási kör után már felvihetők különféle oldószerek, például a felnikre-áll az ORFK Balesetmegelőzési Bizottságának tájékoztatójában.
Olyan tisztítószert vegyünk, amiknek kell egy kis idő a hatás kifejtésére és ezt az időt várjuk is meg, miután felvittük a szert. Ezután lehet újra öblíteni, mert a sok víz jót tesz a kocsinak. Arra érdemes figyelni, hogy az ajtókeretekbe, csomagtérfedél keretekbe alulról ne nyomjunk nagynyomású vízsugarat, mert -főképp az idősebb autóknál- nem biztos, hogy az öregedő tömítések kibírják a szokatlan irányból érkező erős vízsugarat.
Amennyire lehet a kerékjárati dobokat is ki kell mosni és bőven jusson figyelem a kocsi aljára is. Vannak olyan gépi mosók, amiknél kérhető alvázmosás. Ennek a másodlagos hatása, hogy utána biztosan kiderül korrodált-e a padlólemez: ha a víz bejut az utastérbe, akkor az. A vízsugárral azokat a jellegzetes helyeket is érdemes megtisztítani, ahol összegyűlik a kosz, ugyanis ezek hiába száradnak ki, az ott lévő kosz megtartja a síkosságmentesítő anyagot is, ami ha nedvességet kap, akkor ismét korrodálhat.
Ha kész a sároldás, a kocsi alja és a koszgyűjtő, rejtett zugok, lehet samponozni jó minőségű kefével vagy szivaccsal. A rossz minőségű mosóeszközök ugyanis jó eséllyel megkarcolják a fényezést. Akkor álljunk neki a mosásnak, ha a keféből szép fehér hab kezd csurdogálni.
A samponozás után jöhet újra az öblítés nagynyomású mosóval vagy a bő vízzel. A jó autósampon foltmentes száradást biztosít, az önkiszolgáló mosóban pedig van külön öblítőprogram, aminél a vízbe szintén foltosodásgátló adalékot kevernek.
Ha megszáradt a kocsi még felvihetők különféle karosszériavédő anyagok, waxok, viaszok, műanyagápolók. Az így kezelt felületekről később könnyebb lemosni a koszt, a rovarokat vagy épp a madárpiszkot.