kulcsár edina
A fogyasztóvédelem egy e-kereskedelmi kisokossal igyekszik a vásárlók figyelmét felhívni a netes vásárlás buktatóira. Ezekre érdemes figyelni!
Az év végi hatalmas árleszállítások ígérete könnyen megtévesztheti a vásárlókat, akik viszont kellő körültekintéssel és tudatossággal elkerülhetik a felesleges bosszúságokat. Hogy pontosan mikre érdemes figyelni, azt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gyűjtötte össze.
A webáruházak számtalan kedvezményes vásárlási lehetőséget ajánlanak a novemberi, decemberi akciós napjaikon. Az utóbbi évek tapasztalata az, hogy már nemcsak egy napra hirdetnek például fekete pénteket, hanem akár heteken keresztül olcsóbban kínálják a termékeiket. Az ITM évről-évre kiemelten figyeli a Black Friday-t és a hasonló akciókat. A hatóság a gyakorlati tapasztalatok és a próbavásárlások alapján egy e-kereskedelmi kisokosban összegezte a hasznos tanácsait, amik a következők.
Az ITM szerint nem feltétlenül az internetes kereső által kiadott első találat a legmegfelelőbb választás. Javasolt az ár-összehasonlító oldalak használata és érdemes a vásárlói visszajelzéseket is átnézni. Könnyen előfordulhat, hogy az akciós termékek máshol, eredeti árukon is ugyanannyiba kerülnek, vagy olcsóbbak, mint amit épp találtunk.
Mielőtt lenyomjuk a megrendelés gombot, érdemes a webáruházat üzemeltető cégeknek utánanézni, hogy valóban létezik-e. Javasolt a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát megnézni. (http://www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu)
Figyeljünk arra, hogy a magyar nyelvű honlap vagy a .hu végződés nem feltétlenül jelenti, hogy hazai kereskedőtől rendelünk. Kattintsunk a Kapcsolat menüpontra, innen ki kell derülnie, hogy hazai webáruházban böngészünk-e.
Ne rendeljünk olyan webáruházból, aminek a honlapján nem található általános szerződési feltétel, vagy egy e-mail címen, üzenetküldésre alkalmas űrlapon kívül nem ad meg más elérhetőséget.
Ha megérkezett a termék, sok későbbi problémának vehetjük elejét, ha a futár jelenlétében győződünk meg az áru sértetlenségéről. Ezt a lehetőséget azonban nem minden webáruház biztosítja, van ahol a futár csak a sértetlen csomag átadásáért felel. Nagy értékű termékek esetében érdemes a kibontásról fotó-, vagy videó dokumentációt is készíteni!
Az átvételtől számított 14 napon belüli indokolás nélküli elállási jog illeti meg az interneten vásárlókat. Sőt, az elállási jog a termék átvétele előtt is gyakorolható. Az elállást írásban szükséges jelezni az eladó felé, amihez a legtöbb webshop letölthető formanyomtatványt is biztosít. Ilyenkor visszajár a termék és a kiszállítás díja, a visszaküldés költsége viszont nem.
Először mindig a kereskedőhöz. Amennyiben nem sikerül panaszunkat az eladóval rendezni, úgy az alábbi fórumokhoz fordulhatunk: