tóth gabi
Ráadásul akkora erővel csapódhatnak az autókba, mintha valójában egy tonnát nyomnának. Az általuk okozott kárt pedig csak a casco téríti meg. Vadveszélyre figyelmeztetnek a szakemberek.
Július végén indult az egész országban gyakori őzek párzási időszaka. Ez az autósok szempontjából azt jelenti, hogy gyakran megjelennek az állatok az utak mentén, vagy az utakon, főképp erdős-bozótos-cserjés területen. Az állatok veszélyérzete, figyelme ilyenkor lecsökken így könnyen kerülhetnek az autók elé. Mire figyeljünk ebben az időszakban?
Az őzek párzási időszaka július második felében kezdődik és augusztus közepéig tart. Egy-egy hidegfront ugyan időlegesen csillapítja az állatokat, mégis ebben az időszakban számítani kell a vadveszéllyel is jelzett útszakaszokon, vagyis bárhol a kiszámíthatatlan haladó, az utakra is kilépő őzekre-olvasható a rendőrség Balesetmegelőzési Bizottságának weboldalán.
Az őzelütések túlnyomó többségében a vadállat sérül meg, a kocsiban csak anyagi kár keletkezik. Ritkán azonban személyi sérülés, halál is előfordul az ilyen baleseteknél.
A rendőrség szerint a leginkább ajánlható módszer a figyelem, a fokozott óvatosság -főleg motorral-, és a csökkentett haladási sebesség. Főleg, ha az út mentén, néhány száz méteren belül őzeket látunk. A vadászok tanácsai szerint, ha őzet látunk átszaladni az úton, számíthatunk rá, hogy másik is követi, ezért mindenképp lassítsunk, dudáljunk. Amennyiben az autó elé ugrik, az egyetlen megoldás a vészfékezés. Semmiképp se rántsuk félre a kormányt, ne próbáljuk kikerülni az állatot, mivel ez nagyobb kárt okozó balesetveszélyes helyzethez vezethet.
Ha megtörténik a vadelütés, akkor érdemes értesíteni a rendőrséget, mivel közúti balesetnek minősül. A kiérkező rendőrök értesítik az illetékes vadásztársaságot is, majd elkészítik a jegyzőkönyvet. Ez az alapja a kártérítési igény érvényesítésének is.
A Vadvédelemről és vadgazdálkodásról szóló törvény alapján a vadászatra jogosult (pl. vadász) az erdő- és mezőgazdaságon kívül másoknak okozott kárt köteles megtéríteni. Vagyis elméletben a vadásztársaság, de mivel a vadgazdálkodás fokozott veszéllyel járó tevékenység, ezért a gyakorlatban általában mindenki maga viselni a saját kárát. Vagyis casco vagy kiegészítő biztosítás nélkül saját zsebből kell kifizetnie a sofőröknek az autó javítását.
Jó hír, hogy a Kötelező Gépjármű Felelősség Biztosítás (KGFB) kiegészítő biztosításaként 5000-7000 Ft/év díj ellenében kínálnak ilyet a biztosítók.
Tipp: Az autósok körében régóta tartja magát az a vélemény, miszerint, ha az úton áll egy őz vagy egy szarvas, és az a reflektorba néz (szinte biztos, hogy ledermedt), rántsuk a kormány egy kicsit az út közepe felé, majd azonnal vissza. Ilyenkor ugyanis az állat épp az ellenkező irányba (az út széle felé) fog elugrani, mint amerre először megvillant a fényszóró-írja a Közlekedéstudományi Intézet.