RETRO RÁDIÓ

Egyre gyakrabban kapunk hamis gázszámlát

A számlavezetési díjat tényleg meg lehet így spórolni
MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2021. 03. 13. 13:00

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) érkező jelzések alapján a fogyasztók egyre gyakrabban találkoznak olyan adathalász e-mailekkel, amik közmű- és energiaszolgáltató cégek nevében érkeznek.

A hamis elektronikus levelek a szövegezésükben és kinézetükben is megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, amiket a valódi szolgáltatóinktól szoktunk kapni. A közmű- és energiaszolgáltatók nevében, de azok tudta nélkül érkező hamis értesítések célja nem csak az adataink megszerzése. Az is előfordulhat, hogy a csalók egy-egy „elmaradt” villany-, gáz vagy vízszámla befizetésére szólítanak fel, amivel a pénzünket is lenyúlják.

A MEKH szakemberei éppen ezért összegyűjtötték azokat a praktikus tanácsokat, melyek a hamis levelek kiszűrésében segíthetik a fogyasztókat.

Amennyiben egy közműszolgáltatóra hivatkozó gyanús levelet kapunk, amiben a személyes adatainkat kérik, esetleg pénzbefizetésre szólítanak fel, akkor a következőkre érdemes odafigyelni:

  • Ellenőrizzük, hogy valóban attól a szolgáltatótól kaptunk-e értesítést, amelyikkel szerződésben állunk, vagyis az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyik a szolgáltatóval levelezni szoktunk. Egy betű eltérés is sokat számít! Ha gyanús, adathalász e-mailt kaptunk valamelyik szolgáltatóra hivatkozva, értesítsük valódi szolgáltatónkat, és kérjünk további tájékoztatást.
  • Gondoljuk át, hogy megadtuk-e az e-mail címünket a szolgáltatónknak abból a célból, hogy számlaügyeinket elektronikusan intézzük.
  • Idézzük fel, hogy mikor fizettük be a legutóbbi számlánkat, azaz valóban aktuális-e most az esetleges felszólítás egy elmaradt befizetés rendezésére.
  • Gondoljuk át, hogy milyen módon szoktuk rendezni a számláinkat. Ha például a csoportos beszedést választottuk, akkor gyanús lehet egy bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségünk támad, ne utaljunk pénzt a levélben megtalálható számlaszámra, és ne kezdeményezzünk bankkártyás fizetést az e-mailben megtalálható linkre kattintva.
  • Figyeljünk arra, hogy a befizetésre felszólító e-mailben feltüntetett összeg hasonló-e ahhoz, amit általában fizetni szoktunk. Gyanús lehet a túl magas, de akár a túl alacsony összeg is.
  • Nézzük meg, hogy mi a számla fizetési határideje. A számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie. A közműszámlák határidőben történő befizetése alapvetően a fogyasztó felelőssége és kötelezettsége, azaz a valódi szolgáltatótól érkező fizetési értesítéseknek határidőben kell eleget tennünk.
  • Ellenőrizzük, hogy az e-mailben található azonosítók (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) egyeznek-e a saját szerződésünkben olvasható azonosítókkal.
  • A MEKH arra is felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy ha kétségük támad egy közmű- vagy energiaszolgáltató nevében érkezett elektronikus levél hitelességével kapcsolatban, mindenképpen vegyük fel a kapcsolatot a szolgáltatónk ügyfélszolgálati munkatársaival.

    Ripost hírek

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.