A hamis elektronikus levelek a szövegezésükben és kinézetükben is megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, amiket a valódi szolgáltatóinktól szoktunk kapni. A közmű- és energiaszolgáltatók nevében, de azok tudta nélkül érkező hamis értesítések célja nem csak az adataink megszerzése. Az is előfordulhat, hogy a csalók egy-egy „elmaradt” villany-, gáz vagy vízszámla befizetésére szólítanak fel, amivel a pénzünket is lenyúlják.
A MEKH szakemberei éppen ezért összegyűjtötték azokat a praktikus tanácsokat, melyek a hamis levelek kiszűrésében segíthetik a fogyasztókat.
Amennyiben egy közműszolgáltatóra hivatkozó gyanús levelet kapunk, amiben a személyes adatainkat kérik, esetleg pénzbefizetésre szólítanak fel, akkor a következőkre érdemes odafigyelni:
Ellenőrizzük, hogy valóban attól a szolgáltatótól kaptunk-e értesítést, amelyikkel szerződésben állunk, vagyis az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyik a szolgáltatóval levelezni szoktunk. Egy betű eltérés is sokat számít! Ha gyanús, adathalász e-mailt kaptunk valamelyik szolgáltatóra hivatkozva, értesítsük valódi szolgáltatónkat, és kérjünk további tájékoztatást.
Gondoljuk át, hogy megadtuk-e az e-mail címünket a szolgáltatónknak abból a célból, hogy számlaügyeinket elektronikusan intézzük.
Idézzük fel, hogy mikor fizettük be a legutóbbi számlánkat, azaz valóban aktuális-e most az esetleges felszólítás egy elmaradt befizetés rendezésére.
Gondoljuk át, hogy milyen módon szoktuk rendezni a számláinkat. Ha például a csoportos beszedést választottuk, akkor gyanús lehet egy bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségünk támad, ne utaljunk pénzt a levélben megtalálható számlaszámra, és ne kezdeményezzünk bankkártyás fizetést az e-mailben megtalálható linkre kattintva.
Figyeljünk arra, hogy a befizetésre felszólító e-mailben feltüntetett összeg hasonló-e ahhoz, amit általában fizetni szoktunk. Gyanús lehet a túl magas, de akár a túl alacsony összeg is.
Nézzük meg, hogy mi a számla fizetési határideje. A számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie. A közműszámlák határidőben történő befizetése alapvetően a fogyasztó felelőssége és kötelezettsége, azaz a valódi szolgáltatótól érkező fizetési értesítéseknek határidőben kell eleget tennünk.
Ellenőrizzük, hogy az e-mailben található azonosítók (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) egyeznek-e a saját szerződésünkben olvasható azonosítókkal.
A MEKH arra is felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy ha kétségük támad egy közmű- vagy energiaszolgáltató nevében érkezett elektronikus levél hitelességével kapcsolatban, mindenképpen vegyük fel a kapcsolatot a szolgáltatónk ügyfélszolgálati munkatársaival.