tóth gabi
Sok vállalkozóban megfogalmazódott a gondolat, hogy „már megint csak minket büntetnek”, amikor megszavazta a Kormány, hogy január 1-től kötelező lesz a bankkártya terminál az online pénztárgépet használó üzletekben. Vajon a terminál beszerzése után merre billen a mérleg: a bevétel vagy a költség nő jobban?
A Magyar Nemzeti Bank adatai alapján 2020-ra óriási fordulat történt a magyar lakosság pénzköltési szokásaiban: Több pénzt költöttünk el bankkártya használatával, mint amennyit a bankautomatából vettünk ki.
Persze, itt lehet azt mondani, hogy ez csak a koronavírus terjedése miatt történt, de ez nem így van. Ez a fordulat 2020 első hónapjaiban következett be, még bőven a vírus miatti korlátozások előtt. Ezt követően a bankkártyás fizetés még nagyobb mértékben előtérbe került, mint korábban.
Arra pedig szinte semmi esély nincsen, hogy ez a trend megforduljon, hiszen aki már megtapasztalta a bankkártyás fizetés kényelmét és gyorsaságát, az nem fog visszatérni a készpénz körülményes használatához.
Mindannyian tudjuk, a kényelmet megszokni könnyű, feladni viszont már nehéz.
A bankkártyával való vásárlás során nem csak gyorsabban fizet a vevő, de többet is költ. A Mastercard felmérései alapján átlagosan 20%-kal növekszik a kosárérték bankkártyás fizetés esetén.
Ezért a többletköltésért a boltnak nem kell semmi egyebet tennie, mint kiragasztani a terminálszolgáltató által adott matricákat a bolt bejáratára ezzel jelezve, hogy a kártyás fizetés lehetséges az üzletben.
Bankkártyás fizetés alkalmával kevésbé gondoljuk át a konkrét tranzakciót, így hajlandóak vagyunk többet fizetni. Ami azt is maga után vonja, hogy az egyes boltoknak kevesebb akciót kell meghirdetnie és kevésbé keveredik árversenybe a konkurenciával. Ennek köszönhetően a termék áráról a szolgáltatás minőségére tevődik át a hangsúly a vásárlás során.
Így a vevők azt a boltot választják, ahol jobb a szolgáltatás minősége és ugyanazt a terméket magasabb áron is megveszik, ami szintúgy bevételnövekedést eredményezhet a vállalkozás számára.
A Massachusettsi Egyetem kutatói vizsgálták a készpénz használatának hatásait az emberi agy működésére. Arra a megállapításra jutottak, hogy a fizetés során minél nagyobb összeget fizetünk készpénzzel, annál erősebben aktiválódik agyunk fájdalomközpontja.
Tehát kijelenthetjük, hogy a kasszánál minél több pénzt kell elővennünk a pénztárcánkból, annál nagyobb fizikai fájdalmat okozunk saját magunknak.
A bankkártyával való fizetésnél a fájdalomközpontunk nem aktiválódik. Ez annak köszönhető, hogy ugyanazzal az egyszerű mozdulattal fizetjük ki a kisebb összeget, mint a nagyobbat. A fájdalmas élmény ilyenkor későbbre tolódik, a bankszámla egyenlegének megnézésének időpontjára, amit viszont már senki nem köt a vásárlási élményhez.
Mivel POS terminált így is úgy is be kell szerezni az online pénztárgép mellé, nem mindegy, hogy mennyit költünk a fenntartására. A szolgáltatók ugyanis ugyanazért a szolgáltatásért különböző összegeket számolnak fel.
A pontos díjszabást csak akkor tudjuk meg, amikor ajánlatot kérünk a szolgáltatótól. Fontos megjegyezni, hogy az ajánlatkérés még nem kötelez semmire, így több szolgáltatótól is bekérhetjük az árakat, hogy össze tudjuk őket hasonlítani.
Egyes szolgáltatóknál fizetni kell a terminálért is, van, ahol havidíjat számolnak fel érte. Van, aki a telepítésért vagy a szervizelésért is pénzt kér, máshol pedig az ingyenes üzemeltetés magas tranzakciós költséget von magával.
Apropó költségek! Érdemes a terminált még bőven a kötelező határidő előtt beszerezni, hiszen most még ki lehet használni a szolgáltatók kedvezményes ajánlatait. Például a Fizetési Pontnál a „Szerződj most, fizess csak januártól” akció keretében január 1-ig elengedik az alapdíjat, a hálózati kapcsolat díját, a havi számlavezetési díjat, és a fizetési kártya havidíját is.
Tény, hogy a terminál üzemeltetésének vannak költségei, amit könnyedén kompenzálnak a bankkártyával fizető vevők, akik egyre többen lesznek és egyre többet is költenek. Sőt, aki időben beszerzi a terminált sokat spórolhat a fenntartási költségeken is.
Tehát egyértelműen kijelenthetjük, hogy a mérleg nyelve a plusz bevétel felé billen, ami többszörösen is kompenzálja a felmerülő költségeket.