tóth gabi
Nemcsak a légkondicionáló használatával csökkenthetjük az autó utasterében a hőséget, hanem különböző árnyékolókkal is. Van, amelyiket csak parkolás közben lehet használni, van, amit menet közben is. Hiába írunk már szeptembert, napközben nagyon meleg tud lenni a kocsiban.
Haladó és parkoló autóban is érdemes foglalkozni az üvegfelületek árnyékolásával, mert több fokkal csökkenthetjük az utastér felmelegedését. Használhatunk ideiglenes, vagy tartósan telepített eszközöket is. Az utóbbiak köre a szűkebb - olvasható az Országos Balesetmegelőzési Bizottság honlapján.
Házi praktikák
A legolcsóbb és egyben legkevésbé esztétikus módszer. Ha nincs más, hosszú utazáskor akkor is érdemes védekezni a hátsó utasokra tűző közvetlen napfénytől, különösen kisgyerekek esetén. Erre megfelel egy klasszikus textilpelenka, vagy egy póló, trikó is, amit akasszunk az ablak elé.
Ideiglenes árnyékoló
Az autósok többsége az ideiglenes árnyékolókat használja az utastér felmelegedése ellen. Mivel gyakorlatilag fogyóeszközöknek számítanak, a házi praktikák után ez a legolcsóbb, hatékony módszer. Az áruk pár száz vagy pár ezer forint. A legjobb, ha fényvisszaverő alumínium-színű árnyékolót veszünk. Menet közben senkinek eszébe se jusson használni ezt a hátsó ablakra se, mivel a többi közlekedőt az erős fényvisszaverő hatás zavarhatja, hiszen szórja a napfényt, vakíthat – figyelmeztet a rendőrség.
Öntapadós árnyékoló
Szinte nincs családi autó, amelynek a hátsó ablakába ne láthatnánk az öntapadó tappancsokkal rögzíthető hálós árnyékolókat. Hasznos kis eszközök, összehajthatók, kis helyen elférnek, viszont, ha szükség van rájuk, álló- és haladó kocsiban is használhatóak. Parkoláskor az első ajtók üvegei is árnyékolhatók velük. Egy-két szezonos alkalmatosságok.
Függöny
Az egyik leghatékonyabb árnyékoló megoldás, viszont csak a régi luxusautók és ma is gyártott kisbuszok, nagy buszok kiváltsága a klasszikus függönyös árnyékolás. Akinek az autójában van ilyen, a hátsó ablakokon lévőt akár menet közben is behúzva hagyhatja, de tolatáshoz érdemes elhúzni őket.
Külső árnyékoló
A külső árnyékolók rendszerint mechanikus eszközök. Főleg az amerikai kamionokon lehet ilyet látni, illetve a nyolcvanas években a személyautókon is nagy divatja volt ezeknek a rendszerint fekete műanyag árnyékvetőknek a hátsó ablakokon (ne-láss-ki rács). Ma már igazán csak egy változatával lehet találkozni, ami áramvonalidom-szerűen tapad a hátsó szélvédő felső, 15-20 centis szakaszára, letakarva azt. Az átlagára típustól függően 20-40 ezer forint, cserébe viszont védi a hátsó ülés vállrészét a naptól, ami így nem fakul.
Sötétítő üvegfólia
A leghelytakarékosabb és legdrágább megoldás. A személyautók B-oszlopától hátrafelé bármilyen fényszűrési képességű (sötétségű) fólia felrakható legálisan, akár teljesen sötét is. Azonban a túlkapás előtt érdemes elgondolkozni azon, hogy az autó utasterének hangulata az év többi időszakában lehangoló lehet, ha nem jut be elég fény, valamint esti vezetéskor, elsősorban tolatási manővereknél zavaró lehet a túl sötét ablakfólia – hívja fel a figyelmet az ORFK OBB.
Aki fóliáztat, annak érdemes árnyékolócsíkot rakatnia a szélvédő felső élére is, ami elsősorban a napfény okozta vakítást csökkenti. Arra kell figyelni, hogy az ablaktörlő ívébe ne lógjon be, mivel onnantól szabálytalan. Tény azonban, hogy ilyen csíkot a mai autók többségére nem lehet szépen felrakni a különböző, a szélvédő mögött elhelyezett szenzorok, illetve a szélvédőre ragasztott eszközök miatt.
A tesztek szerint két azonos típusú, fóliázott- és fóliázatlan ablakokkal egy helyben álló kocsi belső hőmérsékletében a nyári kánikulában 3-4 fokkal eltér egymástól. Természetesen a fóliázott autóban van a hűvösebb. A fólia további előnye, hogy szűri az UV-sugárzást, így késlelteti az ülések, kárpitok, burkolatok fakulását. A fóliázás a szakműhelyeknek igazán rutinmunka, fél nap alatt elvégzik. Autótípustól és fóliától függően 30-60 ezer forint az átlagköltsége.